Egy friss számvevőszéki jelentés szerint a sztrádaberuházásokhoz szükséges önkormányzati érdekek úgy érvényesültek, hogy nem vették számításba a költséghatásokat.

Az Állami Számvevőszék kedden közzétett jelentése szerint a jelenlegi jogi szabályozás szerint az autópálya-projektek megvalósításához kapcsolódó, a közpénzek hatékony felhasználásához fűződő érdekek háttérbe szorulnak az önkormányzati hatósági, szabályozási döntések, valamint a régészeti feltárások során.

A számvevők megállapították, a környezetvédelmi döntések költségkihatásait nem számszerűsítették, nem értékelték. A jelentésből kiderül az is, hogy a sztrádaberuházásokhoz szükséges önkormányzati hozzájárulások és engedélyezések során anélkül érvényesültek önkormányzati érdekek, hogy azok költségkihatásait számításba vették volna.

A számvevőszéki jelentés nyolc pontban sorolja fel a főbb megállapításokat, többek között azt, hogy az M6/M60 autópályán - miközben a nyomvonal kijelölése 1981-től 2008-ig tartott - 2007-ben még kérdéses volt a Bátaszék és Véménd közötti szakaszon az alagutak megépítése; illetve az M43 autópálya első nyomvonalváltozatainak 1993. évi kidolgozásától a forgalomba helyezésig tizennyolc év telt el.

Az ÁSZ a vizsgálat alapján azt javasolja a fejlesztési miniszternek, hogy kezdeményezze a gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvény (Aptv.) módosítását annak érdekében, hogy a sztrádaberuházások esetében a közpénzek felhasználása hatékony és összehangolt legyen. A jelentés egyúttal javasolja a miniszternek azt is, hogy vizsgálja felül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által alkalmazott szerződéses feltételrendszert, valamint intézkedjen az M6-os autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán a közúti- és hídkorlátokkal összefüggő közlekedésbiztonsági kockázatok megszüntetéséről. A fejlesztési miniszternek tett javaslatokban szerepel az is, hogy vizsgáltassa ki az M6-os autópálya forgalomba helyezése során a forgalombiztonsági szabályok megsértésének körülményeit, valamint az M43-as sztráda Maroslele-Makó közötti szakaszán a törvényben előírt kétszer egysávos autóút helyett kétszer kétsávos autópálya megépítésére vonatkozó döntést, és a vizsgálatok alapján - ha szükséges - intézkedjen a személyi felelősség megállapításáról.