Kevesen időzítenek nagyobb összegű beruházást karácsonyra, és hitelt sem vesznek fel az ajándékokra - derül ki a COFIDIS és az NRC reprezentatív kutatásából. Úgy tűnik, mindenki azt vesz ajándékba, amit maga is kapni szeretne.

Karácsonyi ajándékvásárlásra a magyarok mindössze 4 százaléka venne fel hitelt, s közel ugyanennyien tartják elfogadhatónak az ilyen célú hiteligénylést - állapítja meg a COFIDIS és az NRC friss, reprezentatív kutatása, amely szerint kevesen időzítenek nagyobb összegű beruházást karácsonyra. A magyarok a kutatás szerint átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra.

A legtöbben öt-hat embernek vásárolnak az idén karácsonyi ajándékot. Minden harmadik magyar ennél jóval több, legalább hét családtagot, barátot ajándékoz meg, de a megkérdezettek nyolc százaléka azt tervezi, hogy senkit sem ajándékoz meg idén. Úgy tűnik, mindenki azt vesz ajándékba, amit maga is kapni szeretne: a férfiak inkább műszaki cikket, míg a nők ruhát, könyvet és illatszert vásárolnak. A kutatásból kitűnik, hogy a hölgyek számára a társas kapcsolatok karácsonykor is nagyon fontosak, ők több személyt terveznek megajándékozni, mint a férfiak, akik inkább kevesebb megajándékozottal számolnak, de rájuk személyenként többet költenek.

A kutatás szerint a magyarok átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra, egy megajándékozottra átlagosan hatezer forintot költenek, de a tapasztalatok szerint az ajándékokra szánt összeg a vásárlás hevében még emelkedhet. Minden harmadik megkérdezett mindössze tízezer forintból, vagy annál is kisebb összegből gazdálkodhat, azok aránya pedig, akik százezer forintnál is többet szánnak a karácsonyi ajándékokra, mindössze 4 százalék.

Nagyobb összegű beruházást kevesen időzítenek karácsonyra, nem jellemző tehát a nagyobb értékű tárgyak címkézése "karácsonyi ajándékként". Például LCD, illetve plazma tévét a megkérdezettek nyolc százaléka tervez vásárolni az elkövetkező három hónapban, de mindössze két százalék szánja ezt karácsonyi ajándéknak.

A következő három hónapban minden harmadik magyar tervezi, hogy az ünnepektől függetlenül vásárol még meglepetést. Az ajándékok között a márkás élelmiszerek, italok a legnépszerűbbek, ezeket a válaszadók 17 százaléka venné meg ismerősei számára az elkövetkező három hónapban nem kifejezetten karácsonyi ajándékként.

Az elkövetkező három hónapban nagyobb összegű beruházásra vállalkozók 28 százaléka tervezi hitelből finanszírozni kiadását. A legtöbben autóvásárláshoz szeretnének hitelt felvenni, a lakásfelújítást, valamint a nagyobb értékű műszaki cikkek beszerzését négyből egy ember szeretné hitel segítségével megvalósítani.

A szeretteiknek szánt karácsonyi ajándék megvásárlásához a megkérdezettek 4 százaléka tartja valószínűnek, hogy hitelt fog felvenni. Az ilyen célra felvenni kívánt hitelek átlagos értéke 99 ezer forint. Ez összecseng azzal, hogy a COFIDIS kutatása szerint a magyarok mindössze 3 százaléka tartja felelősségteljes döntésnek az ajándékvásárlási célú hitelfelvételt. Az olyan hosszú távon is megtérülő, "okos" hitelek, mint a fűtésrendszer korszerűsítése vagy a tanulmányok finanszírozására felvett hitelek sokkal inkább elfogadottak. A legtöbben (66 százalék) a lakásvásárlásra és az egészségügyi kezelésre (52 százalék) felvett hitelt tartják elfogadhatónak.