Olcsóbb az új SZÉP-kártya az utalványoknál

Vágólapra másolva!
Évi legfeljebb 450 ezer forint tölhető fel a SZÉP-kártya három "zsebébe", amelyekből üdülésre, meleg ételre és egészségmegőrzésre lehet majd költeni. A szállodákat kiemelte a szabályozás, ugyanis náluk mindhárom zsebből lehet majd fizetni. A cégek számára olcsóbb megoldást hoz az új béren kívüli juttatás.
Vágólapra másolva!

Január 1-jén életbe lépett a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP-kártya) új szabályozása. Az új cafeteriaelem olyan adókedvezményes kártya, amely meleg étkezésre, üdülésre és egészségmegőrzésre is használható.

Körtvélyessy László, a kártya bevezetéséért felelős miniszteri biztos azt mondta a K&H Bank sajtótájékoztatóján, hogy a három terület, amelyet a kártya "zsebeinek" nevezett, a legkedveltebb béren kívüli juttatásokat egyesíti. A munkavállalók ugyanis 2011-ben 88 százalékban választották a melegétel-utalványt, és 50 százalékban az üdülési csekket.

Az új kártya "zsebeit" külön-külön keretösszeggel töltheti fel a munkáltató. Szálláshely-szolgáltatásra évi maximum 225 ezer, meleg ételre 150 ezer, rekreációra 75 ezer forint tölthető, vagyis évente a SZÉP-kártyára összesen legfeljebb 450 ezer forint utalható adókedvezménnyel.

A szálláshelyeket kiemelte a szabályozás, ugyanis a szállodákban bármely zseb terhére lehet majd fizetni. A tevékenység kódjától (teáor kód), amely a számlán is feltűnik, függ, hogy melyik zseb terhére fizet a szolgáltatások igénybevevője.

Körtvélyessy szerint az állam számára azért előnyös a kártya, mert készpénzt vált ki. Egy jegybanki tanulmányra hivatkozva azt mondta, hogy ha Magyarországon a nyugat-európai átlagon lenne a bankkártya-használat (amelyhez a SZÉP-kártya is hasonlít), akkor 100 milliárd forintot lehetne megtakarítani.

A SZÉP-kártya előnyének nevezte azt is, hogy fehéríti a gazdaságot, a turizmus értékesítésével növeli a GDP-t, és munkahelyeket teremt, gyorsítja a szállásadóknak történő kifizetést. Még nem tudni, mekkora a SZÉP-kártya piaca - mondta, de abból ki lehet indulni szerinte, hogy az üdülési csekkből 50, az étkezési utalványokból (amelyek a hideg ételeket is magukban foglalják) 200 milliárd fogyott tavaly.

Tóbiás János, a Danubius Hotels általános vezérigazgató-helyettese szerint a cégek azért járnak jól, mert az üdülési csekkhez és a melegétel-utalványhoz képest kisebb adminisztrációval jár, például 5 évre érvényes a K&H kártya, vagyis nem kell havonta kiosztani, mint az utalványokat. Emellett a szolgáltatóhelyi jutalék az üdülési csekk 6 százalékával ellentétben csak 1,5 százalék, vagyis a cégek számára olcsóbb is lesz.

Tóbiás ugyanakkor pontosításokat is kért. Szerinte a rekreációs zsebet össze kell hangolni a még működő egészségkártyával, meg kell oldani még azt is, hogy az egyes kibocsátók kártyáit a többi kibocsátó leolvasó készüléke is elfogadja, illetve tisztázni kell, a szállodák hogyan ellenőrizhetik, van-e elég fedezet a kártyán.

A sajtótájékoztatót szervező K&H Banknál mintegy hétezer vállalkozás jelezte, hogy érdeklődik a bank SZÉP-kártyája iránt. Bába Ágnes, a lakossági divízióért felelős vezérigazgató-helyettes azt mondta, a bank azért érdekelt a SZÉP-kártyák piacán, mert "hagyományosan erős a vendéglátásban".

A kártyák között nincs sok különbség - mondta Bába Ágnes, ugyanis a kártyákat a jogszabályok részletesen körülírják. A kibocsátók abban tudnak versenyezni, hogy milyen gyorsan végzik el az átutalásokat, vagy hogy milyen gyorsan küldik el a felhasználóknak. A K&H vállalja, hogy kiszállítja a kártyákat akár a telephelyekre is, vagyis nem kell majd fiókokban átvenni őket.