Családi nyaralást, állásinterjút temetett maga alá a Malév

2012.02.03. 8:22

Utasok tömege rostokol a Liszt Ferenc Repülőtéren hajnal óta, amikor az összes Malév-járatot törölték a légitársaság csődje miatt. Vannak, akiknek a családi nyaralását, másoknak az állásinterjúját vagy a meglepetéslátogatását húzta keresztbe a váratlan leállás. Egy spanyol utas csodálkozott, hogy milyen nyugodtan viselik a magyarok a helyzetet. Isztambultól Londonig kétségbeesett utasok jelentkeztek, akik külföldön ragadtak.

Tanácstalanok az utasok, miután péntek reggel bejelentették, hogy leállt a Malév. Az [origo]-nak több jegytulajdonos írt, hogy hiába hívták a nemzeti légitársaságot telefonon, csak egy automata vette fel, amely annyit közöl, hogy "A hívott szám pillanatnyilag nem kapcsolható". A szám délelőtt folyamatosan foglaltat jelzett. Közben délelőtt tíz óra körül leszállt az utolsó, Helsinkiből érkező Malév-járat Budapesten.

Az [origo] tudósítója szerint körülbelül száz ember várakozik a Liszt Ferenc Repülőtéren a Malév irodájánál, amely a 2B terminálon található. Az iroda munkatársai egy idő után felhagytak a sorszámosztással, viszont a Budapest Airport munkatársai ásványvizet kezdtek osztogatni a várakozóknak. A jegyek árát elvileg visszatéríti a Malév, vagy pedig átírják az iroda munkatársai más járatokra, de egy olasz utas tíz óra előtt azt mondta tudósítónknak, hogy az ügyintézők közölték vele, pénteken már nem vesznek át Malév-utasokat más légitársaságok.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Tudósítónk beszélt egy három rokonból álló társasággal, akik amerikai, új-zélandi utazásra készültek. A gépük reggel 7.35-kor indult volna, úgyhogy fél hat óta kint vannak a reptéren. Reggel sokáig azt mondta be a reptéri hangosbemondó, hogy a Malév-járatokra később lehet becsekkolni, 7 óra körül pedig még csak késést jelentettek be. Csak valamivel később mondták be, hogy törlik az összes járatot. Az utasok azt mondták, nem adják fel, szeretnék átíratni a jegyüket, hogy egy másik légitársasággal még ma elutazhassanak. "Hosszú nap lesz ez" - jegyezte meg egy kissé idegesen az egyikük.

Egy fiatal lány a sorban állók közül arra panaszkodott, hogy a barátjához akart kiutazni Madridba most, hogy vége van a vizsgaidőszaknak. Azt mondta, hajnalban Miskolcról indult, kifizette az autópálya-matricát is. Azért volt bosszús, mert még csütörtök este próbált tájékozódni, és akkor még nem volt arról szó, hogy az összes pénteki járatot törlik.

Tudósítónk szerint az egyik ügyintéző azt tanácsolta a lánynak, hogy vegyen egy másik jegyet péntekre, egy másik légitársasághoz, és az árát a Malév utólag megtéríti majd. "De miből?" - kérdezte felháborodva a lány. Az utasok többsége ugyanakkor csendben viseli a híreket, csak néhány idegesen telefonáló sorban állót lehet látni. Az MTI szerint sok rendőr vigyáz a rendre a reptéren.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy Németországba tartó férfi csüggedten azt mondta, lehet, hogy végül az autózás mellett dönt. Három fiatal lány pedig, akik Londonba tartottak volna, arra panaszkodtak, hogy a reptéren levő OTP Travel utazási irodában méregdrága jegyet ajánlottak nekik, ha még ma el akarnak repülni. Egyiküket pénteken állásinterjúra várták Londonban, a másik lánynak pedig szombaton kellett volna kezdenie a munkáját takarítónőként. "Muszáj ma elutaznom" - mondta a lány idegesen. Tudósítónknak azt mondták, megpróbálnak valamilyen olcsó jegyet találni az egyes, fapados járatokat indító terminálon.

Egy spanyol fiatal, aki pénteken nem tudott hazautazni Madridba, azt mondta a reptéren az [origo]-nak, a spanyol légitársaság csődjét is átélte Madridban, és szerinte az a nagy különbség, hogy a spanyolok nagyon mérgesek voltak, a magyarok viszont nyugodtan viselik a helyzetet.

A reptér "nem melegedőhely"

Hardy Mihály a Budapest Airport szóvivője a reptéren tartott rögtönzött sajtótájékoztatón azt kérte, hogy akinek érvényes Malév-jegye van, az ne induljon el, hanem maradjon otthon, minden ügyet intézni fog a Malév. Hardy azt mondta, természetesen nem fognak utasokat kitenni a repülőtérről, de megjegyezte, hogy "ez nem egy melegedőhely". Hozzátette, arra számít, hogy a Malév leállása miatt még napokig a péntekihez hasonló "roham" lesz az utasok részéről a reptéren. A Budapest Airport honlapján is csupán egy kétmondatos tájékoztató szerepel, ebben a reptér üzemeltetője azt kéri, hogy a Melév utaia ne induljanak el a repülőtérre, hanem vegyék fel a kapcsolatot a légitársaság ügyfélszolgálatával. Hardy Mihály a zsúfolásig megtelt repülőtéri utas csarnokban hangsúlyozta: a Malévnak kell gondoskodnia a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren rekedt utasok ellátásáról.



Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják. Tudósítónk szerint a Malév-irodában azoknak az utasoknak, akik ezt igénylik, átírják a jegyüket egy másik légitársaság járatára. Viszont ez még nem jelent garanciát, az ügyfélszolgálat munkatársa szerint ugyanis a másik légitársaságnak is vissza kell igazolnia a jegyfoglalást, viszont ezt megtagadhatja. Közben osztogatni kezdtek a repülőtéren olyan űrlapokat, amelyek kitöltésével az utasok később állítólag bármelyik Malév-irodában visszakaphatják a jegyük árát. Ebben a cikkünkben talál részletes információkat arról, hogy mit tehetnek a Malév-jeggyel rendelkező utasok, és ki kapja vissza a jegye árát.

 

 

Ki fog ezután elővételben jegyet venni?

Az [origo] Isztambulból, Londonból, Párizsból, Bukarestből kapott olvasóktól leveleket, akik hiába várnak az őket hazahozó járatra. Több olvasónk családi nyaralást, régen látott barátok és rokonok látogatását bukja el a Malév csődjével. "A nyaralásunk lett volna. A gyerekek még soha nem voltak külföldön, sőt talán nyaralni is kétszer. Most az állami tulajdonú Malév ismét a kis emberek pénzét bukja el" - írta egy olvasó, aki augusztusban utazott volna Madridba családostul. "Párizsban vagyok kiküldetésen, de sajnos az esti járatomat mar törölték, így úgy néz ki, itt ragadtam. Próbálok jegyet foglaltatni a cégemen keresztül az Air France járatára, de meglátjuk, mennyi hely lesz még, a legrosszabb esetben vonatozok, úgyis régen utaztam már 15 órát vonattal" - írta egy másik olvasó.

Egy olvasónk kétségbeesett telefonálásról számolt be Isztambulban. "Isztambulból próbáljuk elérni a Malév ügyeleti telefonszámait, mindhiába. A szám állandóan foglalt. Egyszer felvette egy automata, majd hosszú percekig sorolta a menüt, majd néma csend következett. Külföldről, mobil telefonról ez a menühallgatás sem két fillér.  A helyi Malév irodát is hívtuk, de nem tudtak segíteni, nincs felhatalmazásuk intézkedésre. A fiam ragadt Isztambulban" - írta.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egy olasz férfi úgy érzi, felültették. "És azokkal mi lesz, akiket felültettetek hónapokkal ezelőtt, és eladtátok a jegyeket és beszedtétek az árát? A lefoglalt szállások kiadásait ki fogja megtéríteni? Elvettétek a bizalmat a jövőben teljesen! Hogy a fenébe fog ezután valaki is elővételben jegyet venni bárhol is, mikor a befizetéseket elpanamázzák?! Nagyon nagy csalódás ez, hogy semmi kiszámíthatóság nincs már!"

Egy másik utas meg akarta lepni a családját azzal, hogy hazautazik Londonból. "Sajnos én is Malév-utas vagyok vagy voltam, tegnap vettem egy jegyet, hogy hazautazzak Magyarországra ma. Meglepi lett volna a családnak, de így sajnos nem lett belőle semmi. Próbáltam telefonon további infót kapni, de semmi, a Malév website is le van állítva teljesen. (...) A Wizz Airt sem lehet elérni, hogy a kedvezményes jegyeket megvásároljam. Szóval nem jó ez az egész - olyan jó lett volna a családomat látni" - írta Londonból Mónika.

Egy olvasónk azt írta, a férje pénteken jött volna haza Londonból: két hónapja nem látták egymást, és a férfi azóta nem találkozott a most négy hónapos kislányával sem, csak webkamerán át látta. "Eddig a hó miatt aggódtam, álmomban nem gondoltam volna, hogy egyik napról a másikra lehúzzák a redőnyt." Ugyanakkor a nőnek sikerült kapcsolatba lépnie a Malév ügyfélszolgálatával telefonon: "Próbáltam hívni folyamatosan a Malévot, de mindig foglalt volt, aztán bejelentkezett a géphang és mondta, hogy minden vonal foglalt, várjak. Vártam. Nem volt tíz perc sem és egy ügyintézővel tudtam beszélni. Elvileg sikerült áttenni a férjemet egy másik gépre, de az igazoló e-mail még nem érkezett meg, úgyhogy az izgalom még nem múlt el. Az ügyintéző viszont nagyon kedves volt, le a kalappal előtte" - írta.

Tíz perccel a leállás előtt még nyugtatott a Malév

Hajnali 5.48-kor, azaz 12 perccel a leállás bejelentése előtt kapott egy e-mailt a Malév contact centerétől egy utas, aki kedd óta próbált tájékoztatást kérni. A Malév hajnali tájékoztatása szerint szó sincs leállásról, még tavasszal sem.

"A honlapon hamarosan lesz tájékoztatás a kialakult helyzetről, hiszen nekünk egyáltalán nem érdekünk a pánik fenntartása" - olvasható az ügyfélszolgálatos válaszlevélben. "Jelenleg is van(nak) légitársaság(ok) csődeljárás alatt, azok is működnek. Mi is ezt tesszük. Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna. A repülés folyamatos, a menedzsment tájékoztatása szerint folyamatos lesz a jövőben is. Az összes nagy külföldi online agency továbbra is árul Malév jegyeket, ahogyan eddig is.

Sajnos a jegyét csak annak szabályai szerint tudjuk módosítani, más légitársaság járataira pedig egyáltalán nem tudjuk áttenni, hisz szó nincs a gépe törléséről. Tanácsot annyit tudok adni, hogy a jegye miatt aggódnia felesleges. Szinte biztos, hogy el fog tudni utazni és vissza is fog tudni jönni vele. A légitársaság ma nincs rosszabb helyzetben, mint volt egy hete, vagy egy hónapja.

Üdvözlettel,
Malév contact center"