Azonnali romlást okoz a magyar gazdaság fizetési mérlegében, hogy a Malév leállása nyomán a légitársaság helyét részben külföldi légitársaságok veszik át, a kereslet egy szegmense pedig más repülőterekre terelődik - áll a Kopint-Tárki kutatóintézet hétfőn közölt gyorselemzésében. A GDP akár fél százalékponttal is csökkenhet.

A légitársaságok bevételei az idegenforgalmi bevételek és kiadások tételeiben jelenik meg. 1999 és 2010 között a Malév által eladott jegyek összértékének átlag 74 százaléka - évi 80 milliárd forint - származott külföldi értékesítésből, ami átlagosan a teljes idegenforgalmi bevétel 8,4 százaléka - írja közleményében a Kopint-Tárki.

Az elemzés szerint a Malév utasaira lecsapó külföldi légitársaságok által eladott jegyek kétszeresen is rontják az idegenforgalmi mérleget. Értékük kiesik az exportbevételből, mely így 8,4 százalékkal csökken. Emellett a belföldi utasok jegyvásárlása ezentúl a kiadási (import) oldalon fog megjelenni. A vizsgált időszak átlagát tekintve ez 7 százalékos növekedést jelent az idegenforgalmi importban, évi 28 milliárd forint értékben.

Ha tehát a Malév 1999 és 2010 között nem üzemelt volna, a teljes egyenleg éves átlagban (folyó áron) 108 milliárd forinttal lett volna rosszabb, így az idegenforgalmi nettó bevétel átlagosan 25 százalékkal alacsonyabb lett volna. Vagyis a Malév leállásával az idegenforgalmi mérleg többletének negyede azonnal elvész, a GDP-re gyakorolt negatív hatás pedig mintegy 0,3-0,5 százalékra rúg az áttekintett időszakban - állapította meg a kutatóintézet.