Tovább dől a Malév-dominó

2012.02.08. 13:25

Megszünteti szezonális budapesti járatát az American Airlines (AA) - értesült az [origo] szerdán a légi közlekedési piacot jól ismerő forrásból. A lépés valószínűleg szorosan összefügg azzal, hogy a Malév működése a múlt pénteken leállt.

Az American Airlines 2011 áprilisában indította el naponta közlekedő közvetlen Budapest-New York járatát, decemberben azonban a téli időszakra szüneteltette. Információink szerint a cégnél már eldöntötték, hogy tavasszal nem indítják újra, annak ellenére, hogy népszerű járat volt.

Értesülésünkkel egybehangzó, meg nem nevezett forrásból származó információt közölt szerdán az Airportal nevű, légi közlekedéssel foglalkozó internetes oldal is. (Szerda délután a cég hivatalosan is bejelentette a járat törlését.)

Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint a megszüntetés oka, hogy a járat koncepciója szerint részben olyan utasokat hordott Budapestre, akik a régió kisebb városaiba utaztak tovább, túlnyomórészt a Malév gépeivel. Az egyaránt a Oneworld légiszövetséghez tartozó két cég között szoros volt az együttműködés, a magyar légitársaságnál is lehetett jegyet venni az AA New York-i járatára.

A Malév leállásával az AA bizonyára elveszítené ezeket az utasokat, hiszen ők mostantól más átszállóhelyet keresnének Podgorica, Szkopje vagy Marosvásárhely elérésére, így elképzelhető, hogy többé nem érné meg a közvetlen járat üzemeltetése.

Hozzájárulhatott a döntéshez az is, hogy az AA anyacége, az AMR Corporation nehéz helyzetben van, tavaly november óta csődvédelem alatt áll. Éppen a Malév-leállás bejelentésének napján, február 3-án közölte, hogy 13 ezer alkalmazott elbocsátására készül. A vállalat 2001 óta összesen 11 milliárd dollár veszteséget termelt.

Az Airportal.hu a Delta Airlines keddi hírlevelére hivatkozva azt is írja, hogy a Delta - télen szintén szünetelő - budapesti járata is megszűnik. Mindkét információt megerősíti, hogy az AA és a Delta oldalán is csak átszállással lehet nyárra jegyet foglalni Budapestre. A jelek szerint tehát az idén már a nyári időszakban sem lesz közvetlen légi összeköttetés a magyar főváros és New York között.

Hardy Mihály, a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airtport Zrt. kommunikációs igazgatója hétfőn azt mondta az MTI-nek, hogy elvesztek a Budapesten átutazó légi utasok a repülőtér számára, "a Malév múlt évi másfélmillió tranzitutasát már senki nem fogja pótolni". Hardy mostani megkeresésünkre azt mondta, nem tud az American Airlines döntéséről.

Már idézett, névtelenséget kérő forrásunk arra a kérdésünkre, hogy még mely külföldi légicég budapesti járata lehet veszélyben a Malév-leállás járulékos következményei miatt, azt válaszolta, hogy a Budapestet eddig szemlátomást regionális központként kezelő Hainan is könnyen az amerikai versenytársakéhoz hasonló következtetésre juthat. A legnagyobb magánkézben lévő kínai légitársaság a térségben egyedül Budapestre repül közvetlenül Pekingből.

A főváros regionális csomóponti szerepének csökkenése mindenképpen nagyon rosszul érinti majd a magyar gazdaságot. A Nemzetgazdasági Minisztérium által decemberben nyilvánosságra hozott Magyar Növekedési Terv a közlekedés-logisztikát az egyik legfontosabb ágazatként emlegeti, hosszasan értekezik a "Magyarország tranzitszerepének" kihasználására képes iparágakról, céges európai elosztó központok ide telepítését tűzve ki célul.

Elküldtük kérdéseinket az American Airlinesnak és a Hainannak is, de cikkünk megjelenéséig a válasz nem érkezett meg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK