Vágólapra másolva!
A Ryanair légitársaság szerint a Wizz Air valódi tulajdonosa EU-n kívüli állampolgár, megszegi az uniós szabályokat, ezért eljárást kezdeményeznek ellene az Európai Bizottságnál. A Wizz Air szerint nem igaz, amit a Ryanair állít.
Vágólapra másolva!

Egy hónap alatt egymillió eurót (mintegy 290 millió forintot) költ a Ryanair Magyarországon reklámra - mondta Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese kedden budapesti sajtótájékoztatóján, ahol bejelentette, hogy eljárást kezdeményeznek a vetélytárs Wizz Air ellen az Európai Bizottságnál.

A Ryanair megállapítása szerint a Wizz Air valódi tulajdonosa unión kívüli állampolgár, így megszegi az uniós szabályokat.

"Ha így van, akkor nem uniós légitársaság, és nem illetik meg az európai társaságokra vonatkozó jogok" - mondta Turi Ferenc, a Capitol Consulting légiközlekedéssel foglalkozó szakértője. Elmondása szerint ahhoz, hogy az uniós szabadpiacon élő jogokkal élhessen egy repülési vállalat, az kell, hogy a tulajdonosok meghatározó többsége európai országban legyen bejelentve. A Ryanair éppen azzal vádolja a Wizz Airt, hogy a tulajdonosai nagyobb részt unión kívüliek.

Az Európai Bizottság vizsgálata során a Wizz Airnek valószínűleg fel kell majd fednie a tulajdonosi struktúráját - mondta a légügyi szakértő. Ekkor kiderül, hogy az uniós jogszabályokat megsérti-e a Wizz Air. Ha nem, akkor sem hárul el a nyomás a Wizz Airről, mivel a szakértő szerint a feljelentés csak az egyik front, ahol az ír cég támad.

A Wizz Air délután közleményben reagált a Ryanair állításaira. A cég szerint a Ryanair állítása a Wizz Air tulajdonosi struktúrájáról nem felel meg a valóságnak. 2010-ben az Európai Bizottság az EU-törvényeknek megfelelőnek találta és elfogadta a Wizz Air tulajdonosi struktúráját, a tulajdonosi struktúra azóta sem változott. A közlemény szerint a társaság részvényeinek 96 százalékát EU-állampolgárok birtokolják.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója az [origo]-nak adott interjúban azt mondta, hogy "a Wizz Air európai intézményi és magánbefektetők tulajdonában van. Emellett egy amerikai kockázatitőke-alap is pénzügyi forrásokat biztosított a cég számára." Arra a kérdésre, hogy neki mekkora tulajdonrésze van, azt mondta, hogy ez nem publikus információ, de van egy kis része a légitársaságban.