Malév-utasok kárpótlásáért lobbiznak az utazási irodák

2012.02.15. 6:46

Az utazási irodákat tömörítő szervezet azt szeretné, ha a Malév-leállás miatt repülőjegyüket elvesztő ügyfeleket legalább részben kárpótolnák, ezért azt javasolja, hogy a jegyek árát egy letéti számlára helyezzék, ne pedig a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség zárt belső elszámoló rendszerébe - írja a Napi Gazdaság.

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) eddig eredménytelenül lobbizott azért, hogy az utazási irodáknál Malév-jegyet vevők egy részének forrást találjon a megvásárolt repülőjegyük árának visszatérítésére - írja Napi Gazdaság szerdai száma.

A lapnak Molnár Judit, a MUISZ szóvivője, az OTP Travel vezérigazgatója azt mondta, az utazási irodák azt szerették volna elérni, hogy az irodákon keresztül vásárolt Malév-jegyek árát a csődre való tekintettel ne kelljen a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) zárt belső elszámoló rendszerébe befizetniük, hanem egy letéti számlára helyeznék, amelyből a későbbiekben közvetlenül kártalaníthatják az ügyfeleiket.

Erre az ad lehetőséget, hogy az utazási irodák kéthetes periódusokban fizetik az IATA rendszerében foglalt repülőjegyek árát a szövetségnek, amely továbbutalja azokat a légitársaságoknak. A január 16-31. közötti foglalások ellenértékét az utazási irodáknak szerda délig kell átutalniuk az IATA számlájára. Ebből 480 millió forintot tesz ki a fenti időszakban lefoglalt/kifizetett Malév-jegyek ellenértéke.

A szövetség azt szeretné, ha ez az összeg nem kerülne az IATA-hoz, miután a szövetség az összeget a későbbiekben a Malév felszámolójának továbbítaná, amely okán komoly a félelem, hogy az érintett utasok nem látnak egy fillért sem a jegyük árából. Az irodák által javasolt megoldás legalább részbeni kárpótlást tenne lehetővé.

A MUISZ jogi szakértői a polgári törvénykönyvre alapozzák álláspontjukat, hiszen a fenti időszakban kiállított Malév-jegyek esetében kizárt, hogy a Malév bármilyen szolgáltatást nyújtson, így viszont nem jogosult az ellenértékre sem. Az IATA ugyanakkor köti magát a standard eljárásához, és miután azzal fenyegette meg a magyar utazási irodákat, hogy visszatartott utalás esetén felfüggeszti jegykiadási jogosítványaikat, Molnár Judit szerint az irodák végül engedni kénytelenek a zsarolásnak.

A Malév leállásáról szóló összes [origo]-s cikket itt olvashatja.