Kipakolt a Goldman Sachs távozó vezetője

Vágólapra másolva!
Lesújtó képet festett a Goldman Sachs befektetési bank morális állapotáról egyik vezetője a szerdai New York Timesban megjelent publicisztikájában. A banktól távozó Greg Smith szerint munkahelye mára odáig züllött, hogy az ügyfelek érdekei szinte egyáltalán nem számítanak.
Vágólapra másolva!

A mostanáig a cég egyik üzletágának európai, afrikai és közel-keleti vezetőjeként dolgozó Smith írásában "mérgezőnek" és "destruktívnak" nevezte a Goldman Sachsnál uralkodó légkört. A világ jelenlegi 37., az Egyesült Államok 15. legnagyobb vállalatánál szerinte az az elsődleges szempont, hogy mekkora profitot tud termelni, háttérbe szorítva az ügyfelek elégedettségét.

Úgy emlékszik, amikor 12 évvel ezelőtt, nyári gyakornokként csatlakozott, a vállalati kultúra meghatározó volt, még ha ezt a "szkeptikus közvélemény" talán nehezen hiszi is el. Ez tette naggyá a bankot az alapítása óta eltelt 143 évben, a kollégák pedig büszkék lehettek a munkahelyükre, de mindennek mára nyoma sincs - állítja Smith.

Konkrétan is megnevezi a GS jelenlegi két legfőbb vezetőjét, Lloyd C. Blankfein vezérigazgatót és Gary D. Cohn elnököt, mondván, valószínűleg úgy fognak bekerülni a cég történelmébe, mint akiknek kicsúszott a kezükből a vállalati kultúra, és ez a morális romlás szerinte a cég hosszú távú jövőjét is veszélyezteti.

Smith azt is írja, hogy egy évtizeden át vett részt a Goldman Sachshoz jelentkező fiatalok interjúztatásában, és akkor jött rá, hogy el kell mennie, amikor észrevette, hogy nem tudja a szemükbe nézve mondani: milyen jó itt dolgozni.

A probléma gyökerének azt látja, ahogy a vezetők kiválasztása zajlik. Aki sok pénzt hoz a cégnek, és történetesen "nem baltás gyilkos", az befolyásos pozícióba kerül, függetlenül attól, milyen példát mutat. Alapvetően három út vezet a siker felé: olyan eszközök rásózása az ügyfelekre, amelyektől a bank meg akar szabadulni; a banknak nagy nyereséget termelő termékek eladása az ügyfeleknek, tekintet nélkül az ő érdekeikre; és az átláthatatlan, illikvid hárombetűs termékek értékesítése - sorolja a bankár.

Smith azzal zárja írását, hogy reméli, a vezetők ráébrednek végre arra, mennyire alapvető fontosságú az ügyfelek bizalma, különben a cég többé nem lehet sikeres.