Nyárra végleg bezárhat Ferihegy 1

A Budapest Airport bezárja a Liszt Ferenc-repülőtér 1-es terminálját, Ferihegy 1
Vágólapra másolva!
Nyárig teljesen megszűnhet a forgalom a Liszt Ferenc Repülőtér 1-es terminálján - értesült az [origo] az egyik reptéri boltostól. A repteret főleg a fapadosok használták, most ezek költöznek át a 2-es terminálra, ahonnan korábban a Malév-gépek repültek. Egy kereskedő becslése szerint ezren is dolgozhattak a terminálon.
Vágólapra másolva!

Több vállalkozás és az alkalmazottaik várják sorsukat a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálján (a korábbi Ferihegy 1-en), miután kiderült, hogy a Malév leállása miatt a Budapest Airport áttereli a megmaradt forgalmat a 2-es terminálra, üresen hagyva a kisebb 1-est.

Hardy Mihály, a reptér kommunikációs vezetője az [origo]-nak azt mondta, a bezárás nem megy egyik napról a másikra, de már értesítették a repülőtér dolgozóit és az üzleteket működtető vállalkozókat is. A szóvivő szerint a forgalom kétségkívül a Malév leállása miatt esett vissza, ezért kell bezárni az 1-es terminált.

A boltosok félnek

"Pánik van" - mondta egy édességbolt eladója az [origo]-nak arra, hogy milyen a hangulat a terminálon. Elmondása szerint folyamatosan beszélgettek egymással az elmúlt időben az egyes üzletek alkalmazottai, de pontosat a szerdai hírek után sem tudnak. "Mindenki izgul, mi lesz, mindenki félti a munkahelyét" - mondta az eladó.

Jelenleg még nagy a forgalom, "tele vagyunk utasokkal, a járatok is tele vannak" - mondta. Ez azért lehetséges, mert az 1-es terminál szolgálja ki még a fapados járatokat, a Malév-gépek pedig a 2-es terminált használták. Az átszervezés célja éppen az, hogy a nagyobb befogadóképességű 2-es terminál vigye a megmaradt utasforgalmat.

A reptér honlapja szerint a 2011-ben megnyílt SkyCourt utascsarnokkal 10,5 millió utas befogadására lett képes a 2-es terminál, míg a 2005-ben felújított 1-es csak 2,5 millió utast tud fogadni egy évben.

Az édességbolt eladója szerint a főnökük sem tud pontosat a bezárás menetrendjéről. Ezt megerősítette egy újságüzlet vezetője is, aki elmondta, hogy kaptak ugyan értesítést kedden, de konkrét dátumokat nem közöltek velük. Az mondta, várhatóan júliustól fogy el teljesen a forgalom az 1-es terminálon, bár addig is drasztikusan visszaesik az utasszám.

Az 1-es csarnok legnagyobb forgalmát ugyanis a Wizz Air adta, amelynek március 28-tól két hete lesz átköltözni a 2-es terminálra - mondta az üzletvezető. Úgy tudja, ezután 1-2 hónapig használja majd néhány gép az egyest, de ez csak alig 8-10 járatot jelent. A megszűnő utasforgalom ellehetetleníti a terminálon működő üzleteket, amelyek a hírlapárus szerint végképp bezárnak. "Nincs értelme áttelepülni" - mondta hozzátéve, hogy nagyjából ezer főt érint az 1-es terminál bezárása.

Wizz Air: Rendben van a dolog

A március végi időpontot és az átköltözés menetrendjét "sem megerősíteni, sem cáfolni" nem akarta Varró Balázs, a Wizz Air kommunikációs vezetője, mert elmondása szerint még tárgyalás alatt van az átköltözés, részletekkel nem tudott ezért szolgálni. Annyit elmondott, hogy "rendben van a dolog", és nem számít arra, hogy a 2-es terminálra való átköltözéssel a légitársaság rosszabbul járna. "Nem fog megjelenni a jegyárakban" - mondta.

Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltatója, a Főtaxi szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy hivatalos értesítést még nem kaptak az 1-es terminál bezárásáról, a sajtóból értesültek a hírről. Szerinte a Főtaxi forgalmát nem befolyásolja a változtatás, hiszen az eddig három terminálra érkező utasmennyiség, most két terminálra - 2A és 2B - fog megérkezni.

Tamás Miklós, a City Taxi elnöke arról számolt be, hogy a Malév kiesése forgalomcsökkenést okozott a cégnek, de önmagában az 1-es terminál bezárása plusz forgalomkiesést már nem okoz. Elmondása szerint a repülőtérről a városba történő beszállítások 20-25 százalékkal estek vissza, de az átszervezés után csak annyi történik, hogy a másik két terminálra terelődik át az utasforgalom.