Matolcsy fejére nő az adóhatóság

Matolcsy György, NAV, Nemzeti Adó- és Vámhivatal felülkerekedni látszik a Nemzetgazdasági Minisztériummal szemben
Vágólapra másolva!
Az adóhatóság véleménye dominál az adópolitikai vitákban, a hivatal ötletei úgy mennek át a gazdasági minisztériumon, mint kés a vajon - állítják a minisztérium és a hivatal működését ismerő szakemberek. A bonyolult adókérdésekben a hivatal segíti ki a minisztériumot, és a hatóság erejét növeli, hogy elnöke dörzsölt, dolgozott Simicska Lajossal, Orbán Viktor ajtaja pedig mindig nyitva áll előtte.
Vágólapra másolva!

Ha bármilyen összetett ügy adódik, egy bonyolult kérdést kell megválaszolni vagy több számítást kell végezni, máris megy a telefon az adóhatósághoz, hogy segítsetek - így jellemezte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adórészlegének egyik dolgozója az adóhivatal és a minisztérium közötti viszonyt. Az [origo] több emberrel beszélgetett, akik a minisztériumnál és az adóhatóságnál, illetve azok elődjeinél dolgoznak vagy dolgoztak, valamint adószakértőket kérdezett meg, az elbeszélések alapján pedig az rajzolódik ki, hogy a hivatal átvette a kezdeményezést az NGM-től adóügyekben.

Mint kés a vajon

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal pozíciónyerése több ponton is tetten érhető. A parlament elé tavaly október közepén került a 2012-es adócsomag, a 140 oldalból bő 50 oldalra rúgott az adóigazgatásra, az adózás rendjére vonatkozó rész, vagyis mindaz, ami az adószabályok betartatásáért felelős NAV számára különösen fontos. Információink szerint augusztusban a NAV már kodifikált formában, vagyis jogszabálytervezetbe öntve átküldött egy vaskos dokumentumot az NGM-be, amely az adóhatóság által szívesen látott adótörvény-módosítási javaslatokat tartalmazta.

Aztán szeptemberben egy újabb, kisebb javaslatcsomagot szállított a hatóság az után, hogy az Európai Bíróság a korábban visszatartott áfa kifizetésére kötelezte a magyar államot. Tudomásunk szerint a NAV több ötlettel is előállt arra, hogyan lehetne az adócsalásokat visszaszorítani, több elképzelésből (például az adóeltitkoló múlttal rendelkező személyeket új cég alapításából kizáró adóregisztrációs eljárás vagy a fokozott adóhatósági felügyelet) törvény is lett.

"Az adóhivatal minden évben, május-június táján össze szokta gyűjteni a gyakorlati tapasztalatok alapján, hogy szerinte hol van kiskapu az adótörvényekben, mi nem egyértelmű, hol kéne belenyúlni a szabályokba. Ezeket eljuttatja a nemzetgazdasági tárcához, illetve annak elődjéhez, a pénzügyminisztériumhoz, ha kell, próbálja győzködni a minisztériumot az ötleteiről" - mondta az [origo]-nak egy adóhivatali dolgozó, aki szerint nem kell túl nagy dolgot belelátni abba, hogy az idei adócsomag több mint harmadát az adózás rendjéről szóló rész tette ki. A minisztériumot belülről ismerő, ott sok évet ledolgozott középvezető szerint azonban ennél többről van szó, jól érzékelhető volt, hogy most a NAV fújja a passzátszelet, a javaslataik zöme úgy ment át, mint kés a vajon.

Az elnök összeköttetései

A rendszerváltás után évekig az adóhatóság (akkor APEH) és a korábbi Pénzügyminisztérium között mellérendelt viszony volt. Amikor egy cég valamilyen jogértelmezési nehézséggel fordult az APEH-hez vagy a PM-hez, akkor a két intézmény közös álláspontot alakított ki. Veres János pénzügyminisztersége idején a PM dominánssá vált, nem volt ritka, hogy a tárcától leszóltak az adóhatósághoz, hogyan értelmezzék az adószabályokat, milyen törvényeket vasaljanak be az adózókon.

Beszélgetőtársaink ezt annak a számlájára írják, hogy 2005 márciusában elnökváltás történt az adóhivatalban, Draskovics Tibor miniszter Szikora Jánost nevezte ki a posztra, és a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei igazgatóságról az elnöki székbe beleülő szakembernek nem volt igazi hátországa, az ugyanabból a megyéből származó Veres János pénzügyminisztersége (Veres 2005 áprilisában váltotta Draskovicsot) ezen nem segített. "Szikora egyszerűen nem volt egy súlycsoportban a PM-es vezetőkkel" - állította két forrásunk is.

Az adóhatóság mostani pozíciónyerése részben ezzel, az elnöki poszton történt változással van összefüggésben. A kormányváltás után nem sokkal Szikora helyére Vida Ildikó került. Vida egyszer már volt az APEH elnöke, 1999 és 2002 között, előtte egy évig a Fidesz-hátország befolyásos alakjának, Simicska Lajosnak az elnöksége idején volt elnökhelyettes, korábban pedig a Simicska tulajdonában lévő Mahir jogtanácsosa volt.

Vida ráadásul ugyanannak a Bibó-szakkollégiumnak volt a tagja, amelyiknek Orbán Viktor miniszterelnök is, kettejük jó kapcsolata a mai napig megmaradt. "Vida bármikor bemehet Orbán szobájába, ha a NAV akaratát így kell érvényesíteni, megteheti" - jellemezte egyik forrásunk a helyzetet. Konkrét példa nélkül mások is megerősítették, hogy a miniszterelnök és a NAV elnöke jó kapcsolatot ápol.

Cserék voltak a minisztériumban

Matolcsy György gazdasági miniszter ráadásul irtózik az operatív feladatoktól, nem szentel nagy figyelmet annak, hogyan is kell egy szervezetet vezetni, ezért talán örült is neki, hogy nem kell foglalkoznia a mostanra több mint húszezer főt foglalkoztató NAV-val - mondta egy Matolcsyt ismerő beszélgetőtársunk.

A NAV megizmosodását az is jelzi, 2011-re sikerült kiharcolnia, hogy önálló fejezet legyen a költségvetésben. Korábban mindig a Pénzügyminisztérium fejezetében volt feltüntetve az APEH mint a PM által felügyelt egyik szervezet (ilyen volt és maradt például az Államkincstár, a PM informatikai intézete, az Államadósság Kezelő Központ), tavaly azonban már sokkal kevesebb megkötéssel állíthatta össze a saját költségvetését, és egy szintre emelkedett például az Alkotmánybírósággal vagy a Magyar Tudományos Akadémiával.

A NAV oldalára billenti a mérleget az is, hogy az NGM apparátusában a kormányváltás után nagytakarítás zajlott, a részint nem túl tapasztalt új emberek érkezése pedig inkább gyengítette, mint erősítette a minisztérium befolyását. Különösen azért, mert akiket az NGM-ből elküldtek, azok közül többen a NAV-ban kötöttek ki.

Amikor az adóhatóság dominál

Az erős, domináló adóhivatalra vannak nyugati példák, de az ilyen országokban szolgáltató jellegű hatóságot üzemeltetnek. Magyarország nem tart itt, az adóhivatal munkájára sokkal jellemzőbb az, hogy minél előbb minél több pénzt akar behajtani. Az adóhatóság megerősödése veszélyes lehet, mert egy pénzügy- vagy gazdasági minisztériumnak a rövid távú szempontokon - azaz a minél több adó behajtásán - kívül más céljai is lehetnek. Legalább ilyen fontos lehet a gazdaság hosszú távú működését, a vállalkozások indítását vagy a befektetők elégedettségét biztosítani, ezek azonban nem feltétlenül tudnak érvényesülni uralkodó adóhivatal mellett.