Kecskemét a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen - mondta Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Kecskeméten, a Mercedes gyárának felavatásán.

Orbán szerint az üzem megnyitása az utóbbi idők egyik legjelentősebb sikere Magyarország számára. A kormányfő a kecskeméti ünnepségen mondott beszédében hangsúlyozta: a Mercedes-gyár magyar dolgozói "hozzájárulnak a magyar járműipar szárnyalásához" és a német-magyar gazdasági együttműködés erősítéséhez. Orbán Viktor megítélése szerint a csütörtöki gyáravatás is azt mutatja: "jó úton járunk, (...) és ezen az úton nem egyedül megyünk."

"Egy olyan autóipari vállalat sikeres gyáralapítását ünnepeljük, amelynek nevéhez nem kisebb innováció kötődik, mint az autó feltalálása" - hangoztatta a miniszterelnök az avatóünnepségen, melyen részt vett Kövér László házelnök és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is. Orbán szerint az első autó történetéből kiderül: amikor merész újítók meg akarják változtatni a világot, a világ első reakciója az, hogy megpróbálja lebeszélni magát a nagy változásról. "De hiába, a nagy változásokat nem lehet feltartóztatni."

Kiemelte, hogy Európának megújulásra van szüksége, és a Mercedes-gyár avatása "utat és reményt mutat nemcsak nekünk, hanem egész Európának". Európát pedig éppen Németország és Közép-Európa együttműködése tudja megújítani: a hagyományosan erős német gazdaság és a legnagyobb növekedési tartalékokkal rendelkező régió "közös erővel fogja felrázni az egykor szebb napokat látott kontinensünket, és fel fogja pörgetni Európa gazdaságát" - mondta Orbán Viktor, hozzátéve: Magyarország mindig szövetségesének tekintette Németországot.

Kétpercenként egy autó

A kecskeméti üzemnyitás több egy egyszerű befektetésnél, ez egy értékteremtő szövetség: a Mercedes-gyárat üzemeltető Daimler AG valódi együttműködésre készül, hosszú távon számol, ugyanis kutató-fejlesztő tevékenységet is szeretne Magyarországra telepíteni, részt venni magyar szakemberek képzésében, és szeretne magyar beszállítókra támaszkodni - sorolta a kormányfő, majd kijelentette: Magyarország tisztelettel fogadja az ilyen befektetőket, azokat, "akiknek nemcsak a piacunk kell, akik nemcsak a biztos bevételt hozó monopolpozíciókra vadásznak, hanem értékteremtéshez keresnek partnereket a magyarokban". Orbán azt is mondta, ezzel a Mercedes-gyár mutatja a jó irányt, mely olyan jövőbe vezet, amelyben Európa maga mögött hagyhatja nyomasztó válságát, mert újra megtanul dolgozni.

 

 

A próbagyártás már másfél évvel ezelőtt elkezdődött, de azokat az autókat még nem a vásárlóknak szánták, hanem minőségellenőrzést és törésteszteket hajtottak végre rajtuk Németországban. Jelenleg 2500-an dolgoznak a 800 millió euróból felépült kecskeméti üzemben, 90 százalékuk helyi munkaerő. 54 ezer négyzetméteren folyik a termelés, az összeszerelő szalagról kétpercenként gördül le egy új autó. A gyártás még csak egy műszakban folyik, de hamarosan beindul a második is, így az év végén már 3000 alkalmazottat foglalkoztatnak majd.

Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatója az [origo] kérdésére azt mondta, a B-osztály elektromos és hibrid változatait a kisebb kereslet miatt nem Kecskeméten, hanem kizárólag egy másik helyszínen (tehát valószínűleg Rastattban) gyártják majd. Az ügyvezető igazgató szerint a Mercedes azért koncentrál most a prémium kompaktok szegmensére, mert világszerte egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen autók iránt, előrejelzése szerint a következő tíz évben négymillió darabbal fog nőni az éves kereslet a szegmens modelljeire.

Németországban képzik a munkavállalókat

Dieter Zetsche közölte, a B osztály új modelljére több mint százezer rendelés érkezett eddig. A Daimler AG igazgatója azt mondta, a tervek szerint évi 100-120 ezer autót gyárt majd a kecskeméti gyár, így a németországi, rastatti gyárral együtt most már elegendő a vállalat kapacitása arra, hogy kielégítse a vevői igényeket a prémium kompakt kategóriában is.

Frank Klein, a gyár igazgatója elmondta, német mintára egy új oktatási rendszert is bevezettek a 2009-ben megnyitott új oktatási központban, melyet a Kecskeméti Főiskolával együtt működtetnek. Eddig már több mint ezer magyar munkavállalót küldtek ki a németországi gyárakba három hónapos gyakorlatra.

A stuttgarti székhelyű Daimler-Benz még a Gyurcsány-kormány idején, 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani új generációs Mercedes A és B modelljeit és hogy a mintegy 800 millió eurós beruházással megvalósuló üzemet Kecskeméten építi föl. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a 3000 közvetlen foglalkoztatotton kívül a beszállítói körben további tízezer munkahelyet teremt.