Újabb európai légicég bukott a Malév után

2012.05.04. 12:21

A Malév és a spanyol Spanair idei összeomlása után újabb megrázkódtatásokat szenved el az európai légi közlekedési szektor. Csődöt jelentett egy dán cég, további négy pedig jelentős veszteségekről számolt be.

Pénteken az európai piac egyik legnagyobb szereplőjének számító Air France-KLM közölte, hogy az idei első negyedévben veszteséges volt, elsősorban a magas üzemanyagárak miatt. A társaság az egy évvel korábbi időszakhoz hasonlóan 368 millió eurót bukott március végéig - annak ellenére, hogy 6 százalékkal növelte a bevételét.

Egy nappal korábban egy másik óriás, a Lufthansa jelentett az egy évvel korábbit megduplázó, 381 millió eurós üzemi veszteséget. A német cég két leányvállalata ugyancsak mínuszban van: az osztrák AUA az első negyedévben nagyobb üzemi veszteséget (67 millió) könyvelt el, mint a teljes tavalyi évben, a svájci Swiss pedig négymillió frankot bukott.

Mindhárom társaság takarékossági programot indított. A Lufthansa a következő években 1,5 milliárd eurót tervez megrpórolni, ennek keretében 3500 alkalmazottját bocsátja el. Az AUA 220 millió eurót próbál megfogni. A Swiss összeget nem közölt, de az adminisztratív területeken létszámstopot vezet be, és felülvizsgálja a külső tanácsadók foglalkoztatását.

A megszorítás sem segíthet már a Cimber Sterling Groupon. A dániai belföldi járatok ötven százalékát üzemeltető légitársaság csődöt csütörtökön jelentett, 35 ezer, megvásárolt jeggyel rendelkező utast hagyva ezzel cserben.

A csőd az SAS gondjait is szaporítja, a dán, a svéd és a norvég állam résztulajdonában álló légitársaság ugyanis szorosan együttműködött a Cimberrel, az érintett utasoknak a kötelezettségvállalásokból fakadó kisegítése nem kevés pénzébe fog kerülni.

Az SAS az előző évről szintén duplázódó, 729 millió svéd koronás (81 milió euró) veszteségről számolt be. A cégvezetés elismerte, hogy a már végrehajtás alatt álló takarékossági programot esetleg nem lesz elegendő a pénzügyi stabilizációhoz, így további intézkedésekre lesz szükség.

"Az SAS fennmaradása jelenlegi formájában, független légitársaságként, továbbra is kérdéses" - jelentette ki Rickard Gustafson elnök-vezérigazgató. A svéd kormány illetékes minisztere jelezte, hogy a kabinet tudatában van a helyzet súlyosságának.

Január végén a spanyol Spanair, február elején pedig a magyar nemzeti légitársaság, a Malév állt le. A Wall Street Journal amerikai üzleti lap internetes oldalán megjelent összefoglaló szerint a gondokat az iparágban működő legtöbb cég számára az utóbbi időben jelentősen megemelkedő üzemanyagárak okozzák.

Ez értelemszerűen nemcsak Európában van így, az ausztrál piacvezető, a Qantas éppen pénteken jelentette be, hogy a költségcsökkentő programjával összehangban kénytelen évekkel elhalasztani két új Airbus gép beszerzését, miután 83 százalékkal csökkent a nyeresége.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK