Pénzügyeivel nem tud villogni a Facebook

2012.05.09. 11:43

A felhasználók száma hamarosan átlépheti az egymilliárdot, vagyis a Facebook népszerűsége töretlen, de a jövő héten tőzsdére lépő cég pénzügyi eredményei már óvatosságra intik a részvényvásárlásban gondolkodókat. A nyereség növekedése lelassult, de idén pedig még csökkent is a profit.

Tőzsdére lép a Facebook május 18-án, az érdeklődés óriási, ami extrém árfolyammozgásokat okozhat - írta értékelésében a KBC Equitas brókercég. Arra is felhívták ugyanakkor a figyelmet, hogy a Facebook csak a felhasználók számát tekintve növekszik robbanásszerűen, a pénzügyi eredmények nem mutat ilyen szép képet, viszont vannak nagy kockázatok.

A Facebook árbevétele negyedévről negyedévre jelentős összeggel emelkedik. 2010 utolsó negyedévében még 1,974 milliárd dollár volt a bevétel, ez egy évvel később 3,711 milliárd dollárra, idén az első negyedévben 4,038 milliárd dollárra nőtt. A nyereség viszont nem követi ezt az ütemet. Bár 2010 végétől 2011 végére közel 400 millió dollárral nőtt a profit, idén az első negyedévben már visszaesés volt, főként a rohamosan növekvő költségek miatt.

A felhasználók száma 901 millió főre emelkedett a két évvel ezelőtti 400 millió főről. Az első negyedévben 526 millió napi aktív felhasználó volt, vagyis elmondható, hogy a közösségi oldal továbbra is rohamosan bővül, és hamarosan átlépheti az egymilliárdos határt is a regisztráltak száma. A pénzügyi eredményre vetítve ez a növekedés már nem annyira kecsegtető. A tavalyi utolsó negyedévig a Facebook 5,11 dollárra tudta növelni a felhasználónkénti árbevételét, de ez a szám az idei első negyedévben beragadt.

Annak, aki a Facebook részvényének megvásárlásában gondolkodik, számolnia kell a kockázatokkal is. Ilyen kockázat például, hogy a Facebook a hirdetési bevételeitől függ. Nem éri el ugyanis a 20 százalékot sem a fizetési szolgáltatások és az egyéb jutalékok aránya a bevételből, a többi mind a hirdetésekből folyik be. A Zynga játékfejlesztő a Facebook bevételének 19 százalékát adta 2011-ben, így az ő eredményességük egyben a Facebook kockázata is. Lehetőség azonban a Facebook előtt a mobilfelületeken való hirdetés, mivel eddig egyetlen centet sem szerzett a cég ezen az úton, pedig a lehetőség adott.

A KBC Equitas arra is felhívja a figyelmet, hogy az internetes cégek a tőzsdei bevezetés után vegyes árfolyammozgásokat mutattak. A karrier-közösségi oldal LinkedIn 161 százalékos emelkedést tudott elérni, a Zynga, a Groupon vagy a RenRen cégek viszont már jóval kevesebbet érnek, mint a bevezetéskori áruk.