Este jön el a webáruházak ideje

Vágólapra másolva!
Könyvet, élelmiszert és kozmetikai terméket vásárolnak a legszívesebben az interneten a magyarok, akik tavaly mintegy 160 milliárd forintot költöttek el webáruházakban. A Nagy webáruház-felmérés alapján mintegy háromezer vállalkozás létezik ugyan, de a forgalom legnagyobb részét a legnagyobb szereplők bonyolítják le.
Vágólapra másolva!

Tavaly a webáruházak kiskereskedelmi forgalma (B2C - vagyis a fogyasztóknak értékesített áruk és szolgáltatások) 155-160 milliárd forint volt, szemben a 2010. évi 133 milliárd forinttal, a növekedés 50 százalékát a piacra újonnan belépő e-kereskedők adták. Zajdó Csaba, a WebShop-Experts Kft. ügyvezetője az Árukereső.hu Kft. együttműködésével készült, kedden bemutatott közös felmérésükről elmondta, a magyar piacon több mint háromezer webáruház van, ám a forgalom 90 százalékát mindössze az e-boltok 10 százaléka generálja. Az idén a forgalom a becslések szerint 175 milliárd forint lesz, de a szakértők általában "alálőnek" a piacnak.

A 305 webáruház részvételével végzett negyedik Nagy webáruház-felmérés alapján a látogatók száma átlagosan napi 500-nál kevesebb, és csak az áruházak 10 százalékát keresi fel ennél több internetező: ezen belül az e-boltok 5 százalékára napi kétezernél is többen kattintanak.

A webáruházakban a legtöbben könyvet, élelmiszert, kozmetikai terméket, háztartási árut keresnek, de felkerült a listára a bútor is. Legkevésbé az órát, ékszert, erotikus eszközöket és az alkoholos italokat keresik az internetes boltokban. Az átlagos tranzakció összege 2011-ben 28 500 forint volt, ami 10 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.

A webáruházakban valamivel több nő vásárol, mint férfi, ami összefügg azzal is, hogy egyre több nő internetezik. A legtöbben az esti órákban, 19-22 óra között vásárolnak, míg a másik, az előbbinél kisebb csúcs a délelőtti 8-10 óra közötti időpont. Az internetezőket a webáruházak akkor érik el a legkönnyebben, ha a keresőoldalakon az elsők között jelennek meg, illetve ha a közösségi oldalakon is ott vannak, bár ez utóbbi jelenlét nem mindig vezet vásárláshoz.

A bónuszos, kuponos oldalak jellemzően szolgáltatásokat adnak el. A termékeladásuk többnyire veszteséges, mivel azt csak a nagyon alacsony ár miatt veszik meg a látogatók. A webáruházak működtetői ezért úgy ítélik meg, hogy ezek az oldalak nem jelentenek valós veszélyt számukra, 74 százalékuk egyáltalán nem tart tőlük.