Vágólapra másolva!
Az autókereskedők leépítenek és spórolnak, pénzt a szervizelésen keresnek a PwC  tanácsadó cég felmérése szerint
Vágólapra másolva!

Magyarországon a 2011-es évben is alig volt emelkedés az új autók piacán, mindössze 45 000 új autót regisztráltak - derül ki a PwC Magyarország nem reprezentatív autópiaci felméréséből. "A gazdasági kómából tehát még korántsem tért magához az autópiac" - fogalmaznak.

A tanácsadó cég szerint az alacsony értékesítések eredményeképp ugyanakkor továbbra is nagy szerep jutott a használtautó-piacnak és a szerviziparágnak. Emellett dominálnak a készpénzes vásárlások: mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része.

"A jelenlegi nyomott újautó-értékesítési adatok szükségszerűen magukkal hozták a szerviziparág növekedését: a kereskedők profitjának 55 százaléka származott innen " - emeli ki a felmérés megállapításaiból Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. "Ez természetes is, hiszen a 3 milliósra becsült magyar személyautó-állomány teljes kicseréléséhez több mint 60 év kellene a jelenlegi értékesítési adatok mellett" - teszi hozzá.

A kereslet jelentős csökkenésével és a költségek emelkedésével a kereskedők idén is költségcsökkentésre kényszerültek: nem meglepő módon a válaszadók 69 százaléka a marketing- és reklámköltségek csökkentését, 64 százaléka pedig a létszámcsökkentést jelölte meg a költségcsökkentés főbb területeinek. A felmérésből kiderül, hogy bár a marketingköltségek csökkentése a résztvevők közel háromnegyedénél szerepet játszott, a kereskedők igyekeznek azért olcsón, nagy tömegekhez eljuttatható marketingeszközöket igénybe venni.

A piaci konszolidáció lezajlásával az iparágban maradt kereskedők mindössze 5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A kereskedések átlagéletkora 17 év, az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többsége számra. Ezt mutatja, hogy az 5 évnél kevesebb ideje működő kereskedés mindössze 4 százalékát adja a válaszadóknak.

"A 2011-es személyijövedelemadó- és társaságiadó-változások a résztvevők 80 százaléka szerint nem voltak elegendők, hogy segítsék az autókereskedők helyzetét" - mutat rá Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának menedzsere. A 2012-ben életbe lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű-átírási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredményezett a használtautó-értékesítésben, míg a cégautóadó változtatása 8 százalékos visszaesést fog eredményezni az újautó-értékesítések tekintetében. "A legegybehangzóbb a kereskedők véleménye az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele tekintetében: 72 százalék szerint a céges vásárlók között növekedni fog az autóbérlés népszerűsége" - tette hozzá Rátosi Róbert.

A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzóak. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást. A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviztevékenység lekövethetősége céljából.

A piaci növekedés a kereskedők szerint meglehetősen lassan következik be: a 2012-es évre vonatkozó újautó-értékesítésre vonatkozó becslések átlaga mindössze 46 ezer. A válaszadók 62 százaléka szerint 2012-ben semmi esély nincs a növekedésre, 2013-14-ben már a kereskedők 89 százaléka, ezután pedig 98 százalékuk számít valamilyen mértékű emelkedésre.

A PwC negyedik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A 2011-es évre vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, amelyek a Fővárosban vagy a Közép-Dunántúlon tevékenykednek, és átlagosan 17 éve vannak jelen a szektorban. A legtöbb részt vevő kereskedő Opelt, Skodát vagy Volkswagent forgalmaz.