Sosem volt ilyen alacsony a magyar háztartársok vásárlási hajlandósága, mint az első negyedévben. Az Atradius hitelbiztosító 2,7 százalékos csökkenéssel számol a lakossági fogyasztásban az idei évben.

A háztartási gépeket előállító és forgalmazó vállalkozások lehetnek az idén várhatóan 2,7 százalékkal csökkenő lakossági fogyasztás vesztesei, egyes termékcsoportok iránt már az év első hónapjaiban is 10 százalékkal esett a kereslet - derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb iparági előrejelzéséből. Az Atradius szerint a hipermarketekkel küzdő, kis alapterületű műszakicikk-üzleteket különösen rosszul érinti majd a zsugorodó fogyasztás.

Az Atradius, amely a kutatásában több mint 1000 hazai vállalkozás gazdálkodási adatait elemezte, összességében 50 milliárd forintot meghaladó kitettséget kezel az iparágban. Az Atradius prognózisa szerint, bár a hazai lakosság fogyasztása - 0,1 százalékos növekedés mellett - tavaly lényegében stagnált, 2012 végére már 2,7 százalékos csökkenéssel számolhatunk. Ezt többek között az is alátámasztja, hogy a magyar háztartások vásárlási hajlandósága az év első három hónapjában a valaha itthon mért legalacsonyabb szintre süllyedt.

A hanyatló fogyasztás érzékenyen érinti a háztartási gépeket árusító kiskereskedelmi egységeket: a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2012 februárjában 2,7 százalékkal esett vissza az előző év februárjához képest. A bútor-műszaki cikk üzletekben pedig még ennél is nagyobb mértékű, közel kétszámjegyű, 9,9 százalékos zuhanás volt tapasztalható az előző év második hónapjához viszonyítva.