Vége a csalitejes reklámoknak

Vágólapra másolva!
Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára hat nagy üzletlánc - Auchan, CBA, Coop, Lidl, Spar, Tesco - képviselőivel egyeztetett pénteken Budapesten arról, hogy közösen lépnek fel a kibontakozó tejpiaci válság ellen - közölte a szaktárca az MTI-vel.
Vágólapra másolva!

A közlemény szerint a résztvevők üdvözölték a minisztérium piaci folyamatokról tartandó rendszeres egyeztetési kezdeményezését. Az áruházláncok közölték: a korábbi tárgyalások eredményének megfelelően intézkedéseket tettek az import UHT tejet és a trappista sajtot népszerűsítő kampányaik leállítására.

Budai Gyula a megbeszélésen közölte, hogy a továbbiakban az egyes üzletláncok képviselőivel külön-külön is egyeztetni kíván a témában.

Szerdán Budai Gyula még azt jelentette be, hogy a nagy áruházláncok ígéretet tettek arra, hogy nem tartanak a jövőben külföldi tejet és trappista sajtot. Az Országos Kereskedelmi Szövetség azonban tagadta, hogy ilyesmi elhangzott volna, a CBA az [origo] kérdésére ugyanakkor közölte, teljesíteni tudja a kérést.

Hegedűs Imre, a Bicske MG Zrt. vezetője, a Tej Terméktanács elnökségi tagja az [origo]-nak korábban azt mondta, az olcsó importtej mögött az üzletláncok árpolitikája áll. Az egymással versengő láncok ugyanis becsalogató termékként tekintenek a tejre, ahogyan általában a kenyérre is, és a legfőbb céljuk, hogy a konkurenciánál olcsóbban adják. Ezeket hirdetik prospektusaikban és óriásplakáton, azt remélve, hogy a kiugróan olcsó árak beviszik hozzájuk az embereket. Ennek érdekében az importtejet minimális, 1-4 százalékos árréssel adják el, vállalva, hogy veszteség keletkezik rajta - állítja Hegedűs. Ezzel szemben a magyar tejeknél 20-40 százalékos a haszonkulcs, hogy az importtej beszerzésével járó költségeket a boltok a magyar termékeken behozzák.


Fordítva a modell nem működne Hegedűs szerint. Senki nem venne drágább szlovák vagy cseh tejet, ha jóval olcsóbban árulnának magyart is. Hegedűs szerint ugyanis a tej esetében különösen figyelnek a származási országra a vásárlók. (Nem véletlen, hogy létezik olyan tej, amelyet piros-fehér-zöld csomagolásban, magyar tej felirattal árulnak.)

A parlament a jövő héten folytatja a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kapcsán a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartásról szóló törvény módosításának a részletes vitáját. A törvényjavaslatban új szabályként jelenik meg a diszkriminatív árazás tilalma. Ennek köszönhetően kiküszöbölhető például, hogy azonos termékek esetén más árrést alkalmazzanak a magyar, illetve a külföldi árunál.