Zuhan az olaj ára, mégis drága a benzin. Miért?

2012.06.05. 6:08

Közel másfél éve nem volt olyan olcsó a nyersolaj, mint most, a benzin és a gázolaj ára mégsem csökkent Magyarországon, sőt a múlt héten még emelkedett is. Pedig az olajdrágulás eddig begyűrűzött hozzánk is, április elején 451 forinton volt a benzin átlagárának eddigi csúcsa, a dízelárrekord január közepén volt 449 forinton. Miért nem esett a benzinára itthon is?

Az olaj ára egy hónap alatt húsz százalékot esett, de az elmúlt néhány napban az esés felgyorsult. A május eleji 120 dolláros hordónkénti ár mostanra 96 dollár környékére zuhant vissza.

Lassuló világgazdaság

Több tényező játszik szerepet a nyersolaj árának jelentős csökkenésében - mondta az [origo]-nak Pletser Tamás, az ING Bank elemzője. A hol enyhülni látszó, de a görög helyzet miatt újra felerősödő európai adósságválság az egész világgazdaság növekedési kilátásait rontja, ahogyan a kínai gazdaság növekedése is lassulni látszik.

Az Egyesült Államokból pénteken újabb rossz makrogazdasági adat jött, az elmúlt hetekben a sokadik, amelyek mind arra utalnak, hogy a világgazdasági növekedés a korábban gondoltnál erőtlenebb lesz. "A mostani pénzügyi válságban megfigyelhető az is, hogy azok a piaci szereplők, amelyek nagy pozíciókat építettek ki az olajpiacon, általában hitelből tették mindezt, a hitelpiacon azonban most szigorodnak a feltételek, ezért ezek a nagyobb szereplők zárják pozícióikat" - magyarázta Pletser a gazdasági okokból fakadó olajáresést felerősítő hatásmechanizmust. Egy külpolitikai tényező is az olajárnyomás enyhülését idézi elő: az iráni feszültség enyhülni látszik, így van arra esély, hogy az ország esetleg majd be tud kapcsolódni az olajkitermelésbe, a várakozás pedig lenyomja az olaj árát.

Gyenge forint

Magyarországon az üzemanyagok ennek ellenére kevésbé lettek olcsóbbak a rekordszintjükhöz képest. Most a benzin és a gázolaj átlagára 430 forint, vagyis a csúcsokhoz képest durván húsz forinttal, alig öt százalékkal kell kevesebbet fizetni értük.

Ennek részben a devizapiaci mozgások az okai: az európai adósságválság felerősödése és a világgazdasági növekedési kilátások romlása a dollár malmára hajtja a vizet, az euró  és a forint is gyengül. Így hiába lett olcsóbb a dollárban mért olajár, a forintban kisebb volt a visszaesés mértéke. A forint gyengülésében pedig nyomot hagyott az IMF-tárgyalások körül kialakult viharos helyzet is.

Adók

Az üzemanyagok árát azonban csak részben befolyásolja a nyersolaj ára és a devizapiaci mozgás. A benzin és a gázolaj fogyasztói árának csak a kisebb része, a benzinnél 42 százaléka a termelői. A kis- és nagykereskedői 8 százalékos árrés erre jön rá.

Az ár közel 30 százalékát azonban egy fix tétel, a jövedéki adó jelenti, és mindezen összetevőkre jön még az áfa is.

Marad 100 dollár körül

Pletser szerint nagy a bizonytalanság akörül, hogyan alakulhat az olajár. Mint mondta, az európai válság el is mélyülhet, ha a jövő hét végén sorra kerülő görögországi parlamenti választásokon olyan eredmény születik, amely akár a görögök eurózónából való kilépéséhez vezethet, ha az euróellenes erők győznek, vagy csak megakadna az IMF-EU mentőcsomagjáért cserébe vállalt megszorító csomag végrehajtása. Ez kihatna a kínai és az iráni ügyre is.

Az ING Bank elemzője azonban most azt tartja a legvalószínűbbnek, hogy az olajár a mostani szinten ragad, 90-100 dollár között mozoghat hordónként. Szaúd-Arábia olyan kapacitásokkal rendelkezik, amelyek segíthetnek abban, hogy ha az olajár tartósan alatta maradna az ország 100 dolláros célárának, akkor a termelés korlátozásával képes lenne elérni a világpiaci ár emelkedését, stabilizálni tudja az árat. A nagy visszaemelkedésnek viszont gátat szab a világgazdásági bizonytalanság.

Ezek alapján a benzin és a gázolaj akkor lehet olcsóbb Magyarországon, ha a forint erősödik, az pedig egyrészt az IMF-tárgyalások elindulásának, másrészt a görög krízis enyhülésének a függvénye. A kormány az adók (jövedéki adó, áfa) módosításával bele tudna nyúlni az árba, de sem a csökkentés, sem a növelés - jelen pillanatban - nincs kilátásban.