Elzárta magát Orbán a Fidesz régi álmától

Vágólapra másolva!
Egykor a Fidesz választási programjában is szerepelt, mára mégis a párt egyik első számú tabuja lett az ingatlanadó. Az Orbán-kormány három elődje is belevágott, van előnye is bőven, mégsem lett belőle soha semmi Magyarországon. Most az IMF és az EU újra forszírozza.
Vágólapra másolva!

Vagyonadó és ingatlanadó sem lesz Magyarországon - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök, miután kiderült, hogy az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) kedden Magyarországra látogató küldöttsége a vagyonadó bevezetését javasolja.

A kormányfő kategorikus elutasítását Varga Mihály, az IMF-tárgyalásokkal megbízott tárca nélküli miniszter fejtette ki, aki szerint az ingatlanadó vagy vagyonadó szóba kerülhet a tárgyalásokon, de azok elvetéséből a kormány nem enged. A miniszter azzal érvelt, hogy alkotmánybírósági döntés született a vagyonadó megszüntetéséről.

Varga érvelése azonban sántít. A vagyonadót két formájában is elkaszálta már az Alkotmánybíróság (Ab), de a döntések egyike sem jelenti azt, hogy a kormány ne próbálhatná meg újra, ezúttal nem alkotmánysértő módon. Ráadásul a Fidesz és a KDNP úgy módosította az alkotmányt, hogy az Ab nem nyúlhatna a vagyonadóhoz, mivel a bíróság nem vizsgálhatja az adózással kapcsolatos törvényeket alkotmányossági szempontból - vagyis a kormánynak nem kellene félnie egy újabb Ab-buktától.

Nekik tetszik

Az IMF-nek nem maga az ingatlanadó fontos. A Valutaalap célja egy stabil és hatékony adórendszer, hogy három-öt éves távlatban is tudni lehessen, mekkora adóbevételre számíthat a kormány, és így biztosítva lássa hiteleinek visszafizetését. Már 2007-ben, vagyis a válság eleji IMF-hitelfelvétel előtt azt javasolták Magyarországnak a szokásos éves felülvizsgálat záródokumentumában, hogy az ingatlanadó bevezetését egy ingatlanregisztációs rendszer kialakításával kellene kezdeni. A 2008-as hitelmegállapodás első negyedéve után készült felülvizsgálatban is szerepel a központi ingatlanadó, amely felválthatná a "nem hatékony és egyenlőtlen" helyi ingatlanadózást.

De az ingatlanadó nem csak az IMF-nek szimpatikus. Az Európai Bizottság is azt ajánlotta Magyarország számára a májusban nyilvánosságra hozott országspecifikus ajánlását kifejtő munkaanyagban, hogy "hasznos lenne a központosított, értékalapú ingatlanadó bevezetése". A Hvg.hu birtokába került egy bizottsági dokumentum, amely az IMF-tárgyalásokon megemlítendő témákat sorolja fel, ezek között is ott szerepel az ingatlanadó.

A vagyon, például ingatlan, autó vagy épp magánhelikopter megadóztatásának előnye, hogy a jövedelemmel szemben nehéz eltitkolni az adó tárgyát. Előnye az igazságossága is, hiszen értelemszerűen a vagyonosokat terheli jobban. Hátránya viszont, hogy bonyolult a kivitelezése: az ingatlanok, járművek adóját rendszerint az értékük alapján határozzák meg, azt viszont a piaci folyamatok alakítják, vagyis hogy mennyiért cserél gazdát az adott tárgy.

Jövőképből tabu lett

A Fidesz és a jelenlegi kormány számára ma már egyértelmű tabu az ingatlanadó bevezetése, pedig néhány éve még voltak arra utaló jelek, hogy az előnyeit is látják. A választásokra készülő Fidesz a Jövőkép című gazdaságstratégiai dokumentumban írta azt, hogy "a kívánatos szerkezeti változás a foglalkoztatásra rakódó adó- és járulékterhek, valamint a jövedelemtípusú adók csökkentése, ezzel párhuzamosan viszont a vagyoni és forgalmi típusú adók emelése". A Matolcsy György (azóta miniszter) és Cséfalvay Zoltán (azóta államtitkár) által szerkesztett írás azzal érvelt, hogy "például az ingatlanadó megnehezíti az adóelkerülést".

Igaz Orbán Viktor már a Jövőkép megjelenése előtt egy hónappal is azt nyilatkozta, hogy "esküdt ellensége" az adófajtának. A választások előtt pedig Mádi Lászlót zárták ki a képviselőjelöltek közül, mert azt nyilatkozta, hogy alapos előkészítés után újra be lehetne vezetni az ingatlanadót.

Helyben más

Ami azonban nem egységes, országos ingatlanadó, az a mostani kormánynak is szóba jöhet. Tavaly ősszel már egy olyan tétel is bekerült az adócsomagba, amely szabadabb kezet engedett volna az önkormányzatoknak az ingatlanadó kivetésére is. A csomagból végül annyi maradt meg, hogy az önkormányzatok nagyobb összegű ingatlanadót vethetnek ki.

A kormány egy törvénytervezetet is felvetett, amely az ingatlanokat adóztatta volna meg, viszont nem az értékük alapján, hanem bármilyen jogszabályváltozás utáni értéknövekedés alapján. A részleteket azóta sem dolgozták ki, és nem is nyújtották be, vélhetően elhalt a kezdeményezés.


Az ingatlanadó teljes elutasítása végül akkor égett be a Fidesz programjába, amikor a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok próbálkozásai után a választási kampányban megígérték, hogy nem lesz ingatlanadó (valójában azt ígérték meg, hogy eltörlik azt, de ez tárgytalanná vált az alkotmánybírósági döntés után).

Kár hozzálátni

A Medgyessy-, Gyurcsány-, illetve Bajnai-kormányok idején kivetett adók fogadtatásából is azt szűrhette le a Fidesz, hogy politikai öngyilkosság újra felvetni az ingatlanadót.

A Medgyessy-kormány idején, 2003-ban az ingatlanadó ötletét nem az Alkotmánybíróság, hanem a lakosság reakciója akadályozta meg. A László Csaba akkori pénzügyminiszter felügyelete alatt kidolgozott ingatlanadó idő előtt került nyilvánosságra, és a társadalmi elutasítottság miatt végül nem is lett semmi az ügyből. A Gyurcsány-kormány 2006-ban vezette be a 100 millió forintnál drágább lakások luxusadóját, a Bajnai-kormány pedig 2009-ben az ingatlanokat, járműveket terhelő vagyonadót. A luxusadót teljes mértékben megsemmisítette az Ab, a vagyonadóból azonban csak az ingatlanokra vonatkozó részt.

A két adóval már rövid távon pénzt akart beszedni az aktuális kormányzat, ezért bonyolult és az alkotmányos kritériumoknak sem megfelelő megoldást választottak. A 2009-es ingatlanadónál az adóhatóság korlátlanul mérlegelhette azt, hogy mennyit is ér egy ingatlan, és ha a saját számai, illetve a bevallott érték közt 10 százaléknál nagyobb eltérés volt, büntethetett volna. Ez volt az Ab egyik baja, vagyis hogy a lakóingatlanok értéke bizonytalan jogi környezetet teremt. Hasonló okból bukott el 2008-ban a luxusadó, az Ab szerint az adózóknak nem volt módjuk vitatni, ha a ténylegesnél nagyobb értékűre becsülték a lakást.

Azért meg lehet próbálni

Az Alkotmánybíróság azonban egyértelművé tette, hogy nem az adóval van baja, hanem a bevezetés módjával. "Határozatában az Ab (...) nyomatékosan rámutatott arra, hogy a vagyonadó intézménye és annak önadózással történő megállapítása nem alkotmányellenes" - olvasható a bíróság 2010. januári közleményében.

Ha a vagyonadó alkotmányellenes lenne, akkor a helyi önkormányzatok sem vethetnének ki ilyen terhet, márpedig van rá példa Budapesten és vidéken egyaránt. A XII. kerület például a 40 négyzetméter feletti lakásokat adóztatja sávosan emelkedő mértékben (évi 13 900-25 500 forintot kell fizetni), gyerekkedvezmény igénybevételi lehetőségével. Kaposvár egységesen 5700 forintot szed be a lakások után évente.