Egy legenda szerint egyszer Margaret Thatcher, Anglia egykori miniszterelnöke azt kérte az ország statisztikai hivatalától, mondják meg, mekkora az angol gazdaság teljesítménye, mekkora az angol GDP. A statisztikusok három számot raktak a Vaslady elé, mire ő megkérdezte, hogy ezek közül melyik is az őt érdeklő szám. A válasz az volt: mindhárom.
A statisztikusok nem vezették meg a legendás kormányfőt. Az ország gazdasági erejét kifejező mutatót 3-féle módon lehet kiszámítani, amelyeknek csak elméletileg kell azonosnak lenniük. A három a maga módján mind helyes, még akkor is, ha kismértékben eltérnek a felhasznált adatforrások eltérései miatt.
Mégis a gazdaságpolitikusok és közgazdászok a GDP bűvkörében élnek, a híradásokban is a gazdaság állapotáról szóló tudósítások is gyakran említik ezt a betűszót. A múlt héten tele volt a magyar sajtó olyan cikkekkel, amelyek arról szóltak, hogy rossz bőrben van a magyar gazdaság: bizonyossá vált, hogy technikai értelemben is recesszióba süllyedt Magyarország, akár azt nézzük, hogy tavalyhoz, akár azt, hogy az előző negyedévhez képest hogyan muzsikált a gazdaság, azt látjuk, hogy csökkent a teljesítménye.
De mégis miért fetisizáljuk a GDP-t, ha ennyire bizonytalan az, hogy mennyit termelt egy gazdaság? És mi az a GDP? Hogyan lehet mérni?
Mérni kell valahogyan a gazdasági teljesítményt
A GDP az angol gross domestic product kifejezésből származik, amit magyarra bruttó hazai termékként kell fordítani, és azt mutatja, hogy a Magyarországon működő gazdasági szereplők (a vállalatok, az állam, a magánszemélyek) mekkora új értéket állítanak elő. A GDP a gazdasági értelemben vett, fejlettségnek a világon legelterjedtebben használt mutatószáma - mondta az [origo]-nak Pozsonyi Pál, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) főosztályvezetője.
A GDP azonban közel sem tökéletes. Sokszor nem egyszerű megmondani még milliárd forintban sem, hogy mennyit termel egy gazdaság, sokszor csak becsülni lehet azt, hogy például a lakosság mennyit fogyasztott, vagy a vállalatok, vállalkozások mennyi értéket állítottak elő. A mutatót mégis széles körben elfogadják és használják a közgazdászok szerte a világon. Ennek az az oka a szakember szerint, hogy a valós gazdasági teljesítményt jól közelítheti, és az egyes gazdaságok teljesítményét összemérhetővé teszi. A GDP egy viszonylag fiatal mutatószám: a második világháború után az ENSZ és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) kezdte el kidolgozni a módszertanát.
Három oldalról közelítik, a számokat ütköztetik
Az angol statisztikusok azért mondtak három számot Thatchernek, mert a GDP-t háromféleképpen is lehet számolni, a mutató megközelíthető az összgazdasági termelés, a felhasználás és a jövedelem oldaláról is.
Ha onnan indulnak el, hogy az egyes szektorok mennyit termeltek, akkor a bekért adatok alapján kiszámolják, részben megbecsülik, hogy az ipar, a mezőgazdaság, az építőipar, a szolgáltatószektor mennyi értéket állított elő, és ehhez jön még az, hogy mekkora összegben szedett be termékadókat (például áfát, jövedéki adót) az állam.
A vállalati szektornál úgy mérik a termelést, hogy a bruttó bevételből (lényegében az ár- és egyéb bevételből) levonják a költségeket, azaz az anyagköltséget és az igénybe vett szolgáltatások értékét. Leegyszerűsítve megnézik, hogy egy cég mennyi bevételt ért el adott időszakban, és hogy mennyi költség kapcsolódik az eladott árukhoz. Ha a bevétel meghaladja a kiadást, akkor értéket állított elő a cég.
De a GDP összeáll úgy is, hogy, ha a felhasználási oldalról nézzük, hogy rendelkezésre álló jövedelmet mire használták fel a gazdasági szereplők. Vagyis mennyit vásárolt a lakosság, mennyi a kormányzati, állami fogyasztás, mennyi beruházást hajtottak végre a vállalatok és a magánszemélyek, ha nem tudták mind eladni a megtermelt árut a vállalkozások, akkor mennyivel nőtt a készletállomány, mennyit exportáltak az itt működő cégek, és mindebből le kell vonni az import értékét.
Ha a jövedelmek irányából közelítetjük a bruttó hozzáadott értéket, akkor abból áll össze a GDP, hogy a lakosságnál, a vállalatoknál, az államnál és a külföldnél mennyi jövedelem keletkezett.
Az a GDP-szám, amelyet a KSH közölni szokott, úgy jön ki, hogy a statisztikusok egymás mellé teszik ezt a két vagy három számot (a jövedelemoldali megközelítés jóval később készül csak el) és ütköztetik egymással. Ha a számok között különbség mutatkozik, márpedig ez mindenhol a világon gyakran előfordul - magyarázta Szabó Péter főosztályvezető -, akkor a különbséget vagy készletváltozásként számolják el (ez történik, ha a differencia legfeljebb pár tízmilliárd forint), vagy felosztják a termelési és a felhasználási oldal között, azokon belül is szétosztják ágazatok között a szakértői becslések, vélemények alapján. Volt már rá példa, hogy a két oldal közötti eltérés megközelítette az 500 milliárd forintot, miközben a magyar GDP tavaly kicsivel több, mint 28 ezer milliárd forint volt.
A háztartások naplóznak
A GDP közel kétharmadát - ha a felhasználási oldalról közelítjük a GDP-t - a lakossági fogyasztás adja. Az erről szóló elsődleges adatok beszerzése úgy történik, hogy az ország lakosságát - kor, nem, lakhely, jövedelem és más releváns jellemzők alapján - jól reprezentáló mintát választanak ki. Felkérnek tízezer háztartást, hogy mindennap a háztartás minden tagja egy naplóban vezesse, mit és mennyiért vett, milyen szolgáltatást vett igénybe.
A KSH fogyasztási naplója. Mindent fel kell jegyezni.
Így fel kell írni például azt, ha a kisboltban csak két zsemlét meg tíz deka felvágottat vesz a munkába siető férj, vagy ha az iskolás gyerek a büfében egy üdítőt iszik, vagy az anya elszalad a boltba, mert elfogyott valamelyik fűszer, a munkanélkülivé vált, egyetemről kikerült nő buszra száll, és elutazik a munkaügyi központba, a nyugdíjas néni a helyi piacon fél kiló barackot vásárol.
"Nagyon megterhelő lehet pontosan mindig mindent feljegyezni a naplóba" - ismeri el Pozsonyi, ennek ellenére igazából semmi sem ösztönzi a felkért személyeket arra, hogy lelkiismeretesen lássák el a rájuk kiosztott feladatot. Korábban volt, hogy teljesen ingyen vezették a naplót a kiválasztottak, manapság a KSH kisebb ajándékot, most például negyed kiló kávét ad a naplózóknak.
Hajléktalanok, gazdagok kimaradnak
"A leglelkesebbek általában a nyugdíjasok, ők egyrészt jobban rá is érnek, másrészt pedig fontosnak érzik, hogy a döntéshozók pontos, jó adatokat kapjanak, ezért fegyelmezetten vezetik a jegyzetfüzetüket. Sőt előfordult, hogy később találkoztunk olyan nyugdíjassal, aki benne volt egy mintában, és miután kikerült a felmérésből, utána is szorgalmasan vezette önmaga számára a kis naplóját" - mondta Pozsonyi.
Az így szerzett adatokat azonban nem csak emiatt kezeli óvatosan a statisztikai hivatal. "A háztartások tagjai nem adnak pontos adatokat, amikor az alkohol- és dohányfogyasztásukról kellene számot adniuk" - mondja Pozsonyi. A naplós adatok részben ezért is csak részlegesek, ezért a lakosság teljes fogyasztását is becsülni kell.
A felkért háztartásokat havonta cserélgetik is, ezért előfordulhat, hogy épp olyankor kerül ki a háztartás a felmérésből, amikor a következő hónapban autót vesz, és az őt felváltó háztartásnál is ez a helyzet. Ezért év végén a felmérésben részt vett összes háztartásnál rákérdeznek arra, hogy mennyiért és mennyi nagy értékű tárgyat vettek az év során.
A felmérésben nem szerepelnek sem a hajléktalanok, sem a legvagyonosabbak, utóbbiak egyszerűen azért, mert inkább rejtőzködni szeretnek, mint hivalkodni a vagyonukkal, sokan nem szívesen engedik be a birtokukra a KSH munkatársát. A statisztikai hivatal most egy olyan rendszert tervez kifejleszteni, amelyhez nem kell, hogy találkozzon egy statisztikussal pl. a jómódú személy sem, egy internetes naplóban vezetheti azt, hogy mit vett, miért mennyit fizetett egy hónapban.
A magyar GDP 1 százaléka prostitúcióból és drogkereskedelemből származik
Az Európai Unió előírásainak megfelelően a feketegazdaságot is fel kell becsülnie a KSH-nak. Ezt a hivatalos nevén nem megfigyelt gazdaságot hét alkategóriára osztja a statisztikai hivatal.
Olyan esetek tartoznak ide, mint amikor egy vállalkozás letagadja könyvelésében a bevételének egy részét, illetve költségeit túlárazza. Az egyéni vállalkozások a legproblematikusabbak, a KSH-nak ezért van egy külön, az egyéni vállalkozók jövedelemeltitkolási hajlandóságát is mérő modellje, ami azt becsüli, hogy a feketézéssel együtt mekkora értéket állítanak elő. Így önmagában az, hogy ha a feketegazdaságba átmegy egy eddig minden adóját példásan befizető vállalkozás, nem változtatja meg az összes GDP-t.
A feketegazdaság másik kategóriájába a prostitúció és a drogkereskedelem tartozik. A prostitúció durván a magyar GDP 0,6 százalékát állíthatja elő, a drogkereskedelem 0,4 százalékát. 2002-ben, amikor 17 ezer milliárd forint volt a magyar GDP, a prostitúció 99 milliárd forint hozzáadott értéket állított elő a KSH szerint, a drogkereskedelem pedig 62 milliárdot.
Így áll össze a cégek által termelt GDP "A GDP számításakor a KSH sok adatforrást használ fel, de a többi statisztikai hivatalhoz hasonlóan sokat támaszkodik becslésekre, modellekre is, ha kell, tanulmányokat hív segítségül, mert nincs olyan, hogy kész GDP-adatokat gyűjtenénk" - ismertette Szabó Péter. A vállalati szektor teljesítményét három forrásból rakják össze. A legteljesebb adatforrás a társasági adóbevallások, de ez csak késleltetve áll a KSH rendelkezésére. A társasági formában működő vállalkozásoknak ugyanis az adott év utáni év május végéig kell benyújtaniuk a társaságiadó-bevallásukat, azokat az adóhivatal összesíti, különféle csoportokat képez belőle, szűri, és az így rendszerezett adatokat augusztusban kapja meg a KSH. Most a 2011. évről szóló bevallások ezernyi adatát kapja meg a statisztikai hivatal. Ennyit azonban nem lehet várni a GDP-számokkal, ezért bizonyos időközönként, negyedévente a KSH kérdőíveket küld szét a nagyobb cégeknek, a kisebb vállalkozásokat pedig egy reprezentatív mintán keresztül próbálják elérni. A durván négyszázezer társas vállalkozásból 25 ezernek küldik ki a kérdőíveket. A kérdőívekben hasonló adatokat kérnek, mint amelyekből a társasági adóbevallások készülnek, így például az adott cég árbevételére, anyagköltségére, beszerzési költségére, az elszámolt amortizációra kíváncsi a KSH. "2008 óta, amikor kirobbant a világgazdasági válság, a vállalatok kevésbé hajlandóak visszaküldeni a kérdőívet kitöltve, és ha ki is töltik, az adatok minősége egyre romlik" - panaszkodik Szabó. A cégek sokszor megterhelőnek érzik az adatszolgáltatást, már csak azért is, mert nemcsak a KSH kér tőlük kimutatásokat, hanem más állami szervek, gazdasági kamarák is. A cégektől való információigénylést a KSH azzal is igyekszik minimalizálni, hogy törvényi felhatalmazás alapján más adatgyűjtők által begyűjtött adatokat is elkéri, és számításaihoz felhasználja. A KSH a megkapott adatokat - akár a társaságiadó-bevallásokból, akár saját, akár más szervezet által kiküldött kérdőívből származnak - többszörösen ellenőrzi és elemzi, igyekszik a hibás beérkezett adatokat kiszűrni. Azokon a területeken - pl. a kisvállalkozások -, ahol az adatgyűjtések nem fedik le az egész területet, az adatok nem képezik le teljes körűen a valóságot, modellszámításokat végez. Ha kritika nélkül elfogadnák a számokat, akkor például a magyar GDP egy része, akár 15-20 százaléka egészen biztosan elveszne, az elmúlt években született tanulmányok jó része ugyanis ekkorára saccolta a szürke- és feketegazdaság méretét. |