Facebook: Ki lehet ezt még dumálni?

Vágólapra másolva!
Az IPO óta először beszélt nyilvános a Facebook alapító-vezérigazgatója tegnap este. Mark Zuckerberg több fontos stratégiai hibát is elismert, de igyekezett biztosítani a közönséget, hogy a helyes pályára állt a cég többek között a kulcsfontosságú mobilfelületek terén. Az első reakció pozitív volt, de ez még kevés, hogy megforduljanak a trendek.
Vágólapra másolva!

Az amerikai piacok egyik legnagyobb figyelemmel övezett eseménye volt kedden Mark Zuckerberg Facebook-vezér interjúja a TechCrunch Disrupt konferencián. Annál is inkább, mert ez volt Zuckerberg első nyilvános megjelenése a Facebook IPO-ja óta, az azóta eltelt hónapokban pedig jóformán rossz vagy rossznak látszó hírek áramlottak csak a Facebook háza tájáról. Itt volt az ideje tehát egy alapos magyarázkodásnak.

A mobil a Facebook Achilles-sarka

"Hat hónappal ezelőtt a mobilstratégiánk elég rossz irányba mutatott " - mondta Zuckerberg, hozzátéve, hogy a mobilfelületekben rejlik a cég számára a legnagyobb lehetőség. A legnagyobb stratégiai hibát is itt követte el a cég, túlságosan a mobilböngészőben megnyitható HTML5 alapú webes verzióra koncentrált, szemben az egyes mobiloperációs-rendszerekre fejlesztett natív alkalmazásokkal.

Úgy tűnik, Zuckerberg egyértelmű üzenetet akart küldeni a befektetőknek, hiszen a Facebook legutóbbi negyedéves gyorsjelentése alapján is a legsúlyosabb kihívást az jelenti, hogy a mobilfelhasználókon nem tud számottevő árbevételt termelni a cég, miközben arányuk egyre nő a felhasználóbázison belül. "A mobil a jövő, az egész életemet mobilon élem" - tette hozzá.

A saját mobilkészülék fejlesztése viszont továbbra sem realitás, a folyamatosan felröppenő pletykák ellenére a cég számára ez "mindig is rossz stratégia lett volna" - hangsúlyozta Zuckerberg. Saját platform helyett minden egyéb rendszeren minél mélyebben integrált szolgáltatást akar létrehozni a cég. Ebben a tekintetben a Facebook stratégiája egyértelműen ellentétes a Google, Amazon vagy a Samsung irányával.

Forrás: Investor.hu

Lehangoló az árfolyam

Az alapító a színpadon azonnal elismerte, hogy az árfolyam alakulása lehangoló a kibocsátás óta, de az IPO feltételeit, körülményeit nem ítélte hibásnak, hozzátéve, hogy a cégen belüli morált a részvényárfolyam "nem segíti".

Ez volt a második fontos üzenet a befektetők felé, hiszen korábban az alapító többek között még az IPO prospektusban is egyértelművé tette, hogy nem érdeklik a befektetők rövid távú érdekei, nem foglalkozik a részvényárfolyammal. Ezúttal viszont inkább úgy tűnik, próbál a befektetőkről úgy gondolkodni, ahogy egy tőzsdei cég vezére szokott, annál is inkább, mert a Facebook alkalmazottai számára továbbra is az egyik legfontosabb motivációs eszköz a részvényjuttatás.

Forrás: Investor.hu

Zuckerberg nem beszélt viszont az előttünk álló időben lejáró "lock-up"-ról. Ez az az időszak, ameddig a korábbi nagy tulajdonosok nem adhatják el részvényeiket a tőzsdei kibocsátás után. Ha minden érintett tulajdonos eladná részvényeit, akkor az eredetileg kibocsátott 421 millió részvény mellé összesen még közel 2 milliárd részvény ömlene a piacra.

Mark Zuckerberg és néhány tulajdonostársa közleményben jelezte, hogy legalább egy évig nem adnak túl részesedésükön, ami valamelyest megnyugtatóan hatott, de nem oszlatta el teljesen a viharfelhőket. A történetről bővebben korábbi cikkünkben olvashat.

A hangulat könnyen fordulhat

Tegnap már nap közben 3,3 százalékos emelkedéssel készült a részvény az esti interjúra, amit azóta újabb 8 százalékkal fejelt meg (részben amiatt, hogy a Facebookot megemlítették az Apple tegnapi rendezvényén), így augusztus 16. óta először ismét 0 dollár felett forog. A piac számára egyértelműen a mobilfronton mutatott elszántság és stratégiaváltás, valamint Zuckerberg "tőzsdetudatos" kijelentései tetszhettek meg a tegnapi beszélgetésben.

A részvény azonban még így is mintegy 45 százalékot esett az IPO árhoz képest, és még többet az első napon felállított csúcsához képest. Ezzel a Facebook a szélesebb részvénypiacoknál (S&P500, Nasdaq Composite) és a legjelentősebb internetes cégeknél is lényegesen gyengébb teljesítményt nyújtott, és olyan részvényekkel került egy szégyenpadra, mint a Renren, Groupon vagy Zynga.

Van tehát honnan felállnia a papírnak, miközben azonban az üzleti-stratégiai fordulatra egyelőre csak Zuckerberg tegnapi szavai utalnak, a legutóbbi gyorsjelentés ennek még nem tükrözte egyetlen nyomát sem. Még ha a lock-upok lejárása jelentette kockázatot nem is vesszük figyelembe, az előttünk álló hónapokban az aktuális jó hangulat helyett talán inkább érdemes lesz "kemény" mutatókra koncentrálni, főként a közelgő újabb gyorsjelentésben.