Bezárkózva, sutyorogva döntenek Simor ellenfelei a kamatról

2012.09.27. 12:31

Átvették az irányítást a monetáris tanácsban az Orbán-kormány idején kinevezett tagok. Előfordult, hogy ugyanazon az ülésen, ahonnan az MNB szakértőit már kitiltották, egy NGM-es tisztségviselő egy papírt vett elő, és felolvasta, lényegében kijelölve az irányt, hogy a kormány szerint mit kellene tennie a tanácsnak a kamattal.

Egy hónapja már lehetett sejteni, hogy kibékíthetetlen ellentét feszül a Magyar Nemzeti Bank legfőbb döntéshozó szervének, a monetáris tanácsnak a két tábora között. Már az augusztusi végi kamatdöntéskor is kamatcsökkentést vert át a Fidesz-KDNP kormányoldal által jelölt négy külső tag a Simor András jegybankelnök, Király Júlia és Karvalits Ferenc alelnökök alkotta belső tagokon, holott a törvényben foglalt elsődleges céllal, az infláció elleni küzdelemmel kérdéses, hogy mennyire fér össze a kamatvágás. Több elemző már akkor azt olvasta ki a lépésből, hogy a monetáris tanács a több mint tíz éve fennálló rendszer, az inflációs célkövetés háttérbe szorításával próbálkozik, ezért övezte kitüntetett figyelem a most keddi kamatdöntő ülést is. A monetáris tanács végül most is a kamatcsökkentés mellett döntött, valószínűleg a külső tagok szavaztak erre - ők azok, akik már az Orbán-kormány idején kerültek a testületbe.

A döntést mégis Simor Andrásnak, a jegybank elnökének, a kisebbségben levő csoport egyik tagjának kellett megmagyaráznia, abból azonban kiérződött, hogy hatalmas szakadék tátong a két tábor között. Hogyan zajlik egy ülés egy ennyire megosztott a monetáris tanácsban?

Bár az évek során az üléseken több dolog is változott, azonban régóta az a rend, hogy havonta kétszer gyűlnek össze a monetáristanács-tagok, az egyik ülésen a kamatról döntenek, a másik ülésen azonban nem tárgyalnak erről. A kamatdöntő ülések szoktak tovább tartani, tíz órakor kezdődnek, és dél, egy óra körül érnek véget. A döntést délután 2 órakor jelentik be.

Az ülésteremből nem lehet telefonálni, mert le van árnyékolva. Sok évvel ezelőtt, amikor nem volt lehetetlen telefonálni, volt egy eset, amikor az egyik tanácstag ezt ki is használta, és valakivel vagy valakikkel telefonon tartotta a kapcsolatot. Emiatt az eset miatt tiltották be a telefonálást és fizikailag is lehetetlenné tették. (Ha valaki szünetet kér és kimegy a mosdóba, elvileg akár megpróbálhatna telefonálni, fizikai akadálya nincs tudomásunk szerint.)

Bezárkóznak

Rendszeresen előfordul, hogy a tanács előtt a bank közgazdászai prezentációt tartanak. A jegybanki szakértői gárda által készített, a gazdaság állapotáról, az inflációs pályáról, a pénzügyi közvetítő rendszerről, a nemzetközi fejleményekről szóló elemzések is terítékre kerülnek, háromhavonta pedig a legnagyobb lélegzetvételű MNB-s elemzést, az inflációs jelentést tűzik napirendre.

Korábban ezek a szakértők bennmaradhattak a tanács ülésén, amikor a tanácstagok vitatkoztak az elemzésről, illetve a stáb néhány vezetője fültanúja lehetett annak is, amikor a monetáris tanács tagjai rákanyarodtak a kamatdöntési procedúrára, elmondták véleményüket mindarról, ami a kamatról alkotott képüket befolyásolja, majd szavaztak. A tavaly márciusban alakult, új felállású monetáris tanács lényeges változást hozott ebben - mondták el az [origo]-nak egykori és mostani jegybanki források. A tanács gyakorlatilag mindenkit kitiltott az ülés azon részéről, ahol a kamatról vitatkoznak és győzködik egymást.

Különvéleményük van

A mostani négy külső tag amúgy is távolítani igyekszik magától a jegybanki stábot. Volt arra próbálkozásuk, mondták el forrásaink, hogy a költségvetésről készített elemzésnek a sajtóanyagát, összefoglalóját a monetáris tanács átírhassa, de ez végül nem valósult meg. A mostani tanács azonban azt elérte, hogy a stáb által készített Inflációs jelentés fő üzenetei helyett maga írjon egy néhány oldalas helyzetértékelő közleményt a jelentés közzétételének hónapjában, és ezt a kamatdöntés napján, az inflációs jelentés előtt két nappal publikálja.

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt
Simor András a monetáris tanács döntését ismertető sajtótájékoztatón

Sokáig a kormány az ülésre küldött egy megfigyelőt, de az Európai Bizottság, az Európai Központi Bank és az IMF határozott kérésére a kormány tavasszal ezt a lehetőséget eltörölte. A kormányt képviselő - általában a pénzügy-, ebben a ciklusban a nemzetgazdasági minisztérium - tisztségviselője képviselte a kormányt, de ő nem szavazhatott, csak elmondta, hogy mit gondol a kormány a kamattal kapcsolatos körülményekről.

Volt olyan is, hogy a kormány ennél konkrétabban is megfogalmazta elképzeléseit. A tanács üléseinek lefolyását megismerő, neve elhallgatását kérő forrás azt mondta, hogy az ülésen részt vevő NGM-es tisztségviselő egy papírt vett elő, és felolvasta, lényegében kijelölve az irányt, hogy a kormány szerint mit kellene hogy tegyen a tanács a kamattal.

Telefonos segítség

Szintén egy neve elhallgatását kérő, az ülésen nem részt vevő, de az ott történteket ismerő forrás mesélt el egy olyan esetet, amikor a külső tagok meg szerettek volna változtatni egy olyan döntést, amellyel nem sokkal korábban maguk is egyetértettek. Az eset még tavaly történt, a monetáris tanács külsős tagjai az egyszer már letárgyalt, szavazással lezárt napirendi pontot újra akarták nyittatni.

A tanács akkor a kamat változatlanul hagyását határozta el, de a közleményben volt utalás arra, hogy az inflációs vagy kockázati helyzet romlása esetén kamatemelés következhet be. Ezt forrásunk elmondása szerint a külső tagok el is fogadták - különösen, hogy a közleményben volt olyan rész is, amely a kormány erőfeszítéseit méltatta. Ezt követően az egyik tag szünetet kért, elhagyta az üléstermet, vele tartott a másik három külsős is, majd közel egy óra múlva visszajöttek, és azt szerették volna elérni, hogy a közleményből a kamatemelésre való utalást kivegye a tanács. Erre azonban már nem volt lehetőség, mert mire ezzel az igényükkel előálltak, már a közlemény délután 2-kor - a normál rend szerint - kikerült a jegybank honlapjára.