Pártatlan biztos vigyáz az emberek pénzére

2012.10.04. 14:12

A kormány önálló intézményként létrehozza a Pénzügyi Jogok Biztosának Hivatalát - közölte a közigazgatási tárca csütörtökön az MTI-vel. A pénzügyi ombudsmant Orbán Viktor kormányfő szorgalmazta az őszi ülésszak első napján, mert szerinte erősíteni kell a kontrollt a pénzügyi szektorban. A biztost a gazdasági miniszter nevezi majd ki, de független és pártatlan lesz a KIM közleménye szerint.

A kabinet azt követően döntött így, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kezdeményezésére megvizsgálta a pénzügyi biztos intézménye bevezetésének lehetőségét.

A pénzügyi biztos jogvédő, vizsgálódó, ajánlásokat megfogalmazó, tanácsadó intézményként segíti majd a fogyasztók pénzügyi védelmét és a pénzügyi szolgáltatók (bankok, hitelintézetek) működésének kontrollálását. Emellett a pénzügyi biztosnak fontos szerepet szán a kormány a pénzügyi kultúra fejlesztésében - áll a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) közleményében.

A tájékoztatás szerint a hivatal pontos feladatairól és működési rendjéről szóló jogszabályokat a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), valamint a KIM dolgozza ki, és néhány héten belül a kormány elé terjeszti. A pénzügyi biztost a nemzetgazdasági miniszter nevezi majd ki, de sem a miniszter, sem más nem utasíthatja őt, "teljesen független és pártatlan intézményként működik majd".

Szükség van a kontrollra

A miniszterelnök szeptember 10-én az Országgyűlés őszi ülésszakának első napján tartott napirend előtti felszólalásában beszélt arról, hogy bár a kormány az elmúlt időszakban számos intézkedést tett a pénzügyi fogyasztóvédelem területén, sajnos még mindig vannak visszaélések és rendszeresek a fogyasztói panaszok a pénzügyi szolgáltatókra, ezért szükség van a pénzügyi szolgáltatók erősebb kontrollálására.

"Mint ismert, a lakosság drámai eladósodásában, s azon belül is a nagy kockázatú devizahitel állomány felhalmozódásában a nem kellően körültekintő hitelezési és hitelfelvételi gyakorlatnak is nagy szerepe volt, a bajba került adósok közül sokan érezhetik úgy, hogy érdekeik védelmére és a hitelintézetek tevékenységére nem kellően erős a jelenlegi fogyasztóvédelmi intézményrendszer" - olvasható a kommünikében.

Három intézménynél lehet panaszkodni

A tárca ebben megjegyzi: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) évente 200-300 ezer panasz érkezik a pénzügyi intézményekre, a panaszok elsöprő többsége a hitelintézetekre vonatkozik, második helyen biztosítók, harmadikon a pénzügyi vállalkozások állnak. Hozzáteszik: a kormány több nemzetközi minta áttekintése után döntött arról, hogy - az oktatási biztos és hivatalának mintájára - önálló intézményt hoz létre, a Pénzügyi Jogok Biztosának Hivatalát.

Így immár három szereplő biztosítaná az erősebb és teljes körű pénzügyi fogyasztóvédelmet: a PSZÁF és a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) mellett az új hivatal is - mutatnak rá.

A közlemény szerint a kormány azt várja az intézményrendszer megerősítésétől, hogy javul a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokat igénybe vevők érdekeinek védelme, javul a pénzügyi, fogyasztói jogok ismerete, s mindez hozzájárulhat a pénzügyi rendszer stabilitásának növeléséhez.

A biztos a pénzügyi fogyasztóvédelmi hatóságnál eljárást kezdeményezhet majd, jogszabály megalkotását javasolhatja, véleményezheti azokat. A pénzügyi kultúra javítása érdekében tájékoztató, felvilágosító szerepet tölthet be - részletezte a KIM.

KAPCSOLÓDÓ CIKK