Megroggyant az Apple - Itt a vége a menetelésnek?

2012.10.09. 9:15

Látványosan elgyengült az elmúlt napokban az Apple, szinte akadály nélkül csúszott le közel 10 százalékot a 700 dollár feletti csúcsról. Az elmúlt évek menetelésében ez a kis korrekció egyáltalán nem tűnik drámainak, de a hosszabb távú technikai kép óvatosságra int, ráadásul az aggódó befektetők is találhatnak az aggodalmaikat igazoló híreket.

Az egyébként is gyengélkedő technológiai szektor egyik kerékkötője volt tegnap az Apple, 2,2 százalékos eséssel a napi minimuma közelében zárt a részvény. Nem ez az első rossz napja mostanában az Apple-nek, az elmúlt hetekben egyre szembetűnőbb a bizonytalanság a részvény piacán, a szeptember végi, 700 dollár feletti történelmi csúcsáról már 9,7 százalékot szánkázott le az árfolyam. Vajon mi romlott el?

Itt a vége a menetelésnek?

Közhelyszámba megy, de az elmúlt években az Apple gigászi menetelést mutatott, 2009 tavasza óta több mint megnyolcszorozta a részvény az értékét, és a 2011 novemberében indult, begyorsuló szakaszban is majdnem duplázott, a 2012 májusi mélyponttól számítva pedig 33 százalékos emelkedést mutatott.  Ehhez képest egy kevesebb, mint 10 százalékos visszaesésből szerintünk még kár lenne összeomlást vizionálni.

Egy lépést hátralépve azért a grafikonon felfedezhetők aggasztó, vagy legalábbis óvatosságra intő jelek. Az elmúlt pár hónapban a heti grafikonon két jól megkülönböztethető csúcsot épített az árfolyam, a másodikat ráadásul láthatóan magasabban, mint az elsőt. Ez akár jó jel is lehetne, az indikátorok azonban elrontják a képet: a magasabb csúcsponttal együtt sem az MACD, sem pedig az RSI indikátor nem tudott újabb csúcsra futni.

A hosszú távú grafikonon kialakuló divergenciák általában erőteljes, hosszabb távra is kiható jelzések, ebben az esetben pedig meglehetősen markáns divergenciával van dolgunk. Érdemes persze fejben tartani, hogy egyetlen technikai jelzés sem szolgál tuti biztos jóslattal a jövőről.

Apple (Nasdaq - heti)

A napi grafikont alapul véve ráadásul egy fals kitörésnek is szemtanúi lehetünk, hiszen a 700 dollár feletti szinteken egyfelől nem tudott megkapaszkodni a részvény, másfelől pedig az elgyengülés visszalökte a korábban építgetett szűk sávba, sőt, annak alsó széle alá az árfolyamot, ráadásul az 50 napos mozgóátlag is elesett. Ezzel a 700-as tartomány meghódítására tett első kísérlet egyértelműen kudarcot vallott, ami szintén negatív jel a jövőre nézve.

Apple (Nasdaq - napi)

Az előttünk álló hetek, mint ahogy az elmúlt hónap is, bővelkedni fog Apple-hírekben, amelyek akár el is dönthetik a hosszabb távú irányt.

Akadozhat az iPhone 5 gyártása

Az iPhone 5 szeptemberi bemutatója még 6-7 százalékkal tovább tudta lendíteni az árfolyamot, de végül működni látszik az összefüggés, amit korábbi cikkünkben fejtegettünk: a meghatározó termékbemutatók utáni pár hétben jellemzően esni szokott az árfolyam, függetlenül attól, hogy mennyire forradalmi a készülék, amit éppen bemutattak.

Az iPhone 5-tel ráadásul akadtak problémák is, ahogy minden hasonló termékbevezetésnél. A legkínosabb a legnagyobb jóindulattal is csak félkésznek mondható térképalkalmazás, és az amiatti vezérigazgatói bocsánatkérés tűnik, de közben szépen dagad egy újabb minibotrány. Az iPhone 5 kamerája ugyanis látszólag nem tud megbirkózni az erős ellenfénnyel, az elkészült képeken pedig látványos lila folt jelenik meg.

Az elemzők túlnyomó részét ezzel együtt sem a térkép vagy a kamera minősége érdekli elsősorban, hanem hogy képes lesz-e az Apple kellő mennyiségben leszállítani a rekord keresletet generáló készüléket. Az első hétvégén 5 millió darab talált gazdára, de hiába számít ez soha nem látott rekordnak, sok piaci szereplő 8-10 millió darabra számított.

Az értékesítéseket ráadásul beárnyékolják a kínai Foxconn gyárában látott sorozatos tüntetések és sztrájkok is. Az alkatrészek bekerülési értékét tekintve ugyan a kínai hozzájárulás az iPhone költségének alig néhány százalékát teszi ki, a Foxconn az egyik legfontosabb összeszerelő partner, így a gyárleállások közvetlenül is fenyegethetik az Apple szállítmányait.

Miért kell kisebb iPad?

A gyártás fennakadásai különösen érzékenyen érinthetik most a céget, mert az egyre erősödő pletykák alapján már jóformán mindenki készpénznek veszi, hogy októberben bemutatja, és akár egy-két hét múlva ténylegesen is piacra dobja az Apple az iPad kisebb, "mini" verzióját. A gördülékeny lebonyolításhoz viszont már javában épülnie kell az induló készleteknek, ehhez pedig zökkenőmentes gyártás kell.

Véleményünk szerint mindezek mellett ráadásul nem is teljesen egyértelmű, hogy a kisebb, olcsóbb iPad piacra dobása megfelelő stratégiai irány. Az iPad révén az Apple egyelőre dominálja a táblagépek piacát (az értékesítéseken belül 60-70 százalékos az iPad súlya), miközben az értékesítések az elmúlt negyedévekben rendre jelentősen nőttek, sőt, a legutóbbi, csalódást keltő gyorsjelentésnek jóformán az egyetlen igazán tetszetős pontja volt az iPad szegmens.

Az Apple ráadásul óriási rizikót vállal azzal, hogy jóformán egy hónap leforgása alatt két kulcsfontosságú terméket dob piacra. Az első hétvége várakozásoktól elmaradó értékesítései részben a logisztikai bakiknak is betudható: az Apple alulbecsülte az online előrendelések számát, és az induló készlet nagyobb részét az üzletekhez jutatta el. Két termékkel ezek a logisztikai kihívások hatványozottan megnőhetnek.

A táblagép-piac trendjei ugyanakkor indokolttá tehetik a kisebb iPadet is, hiszen a legnagyobb versenytársak a Google-től az Amazonig mind a 7 colos kijelzővel ellátott, olcsóbb tabletek terén versenyeznek. A kisebb iPaddel ugyanakkor az Apple tőle látszólag szokatlan módon árversenybe fogna, ami leginkább az átlagos értékesítési árat és az ebben foglalt profittartalmat csökkentené (azért csak látszólag, mert a korábbi iPhone és iPad generációk árának csökkentésével ezeken az árpontokon is jelen van a cég).

Az Apple október 25-én teszi közzé gyorsjelentését, így az előttünk álló időszakban jóformán minden hétre jut majd piacmozgató hír. A gyorsjelentés központi kérdése egyértelműen az lesz, hogy mennyire hajtotta meg az iPhone értékesítéseket az új modell piacra dobása, és vajon fennáll-e még az iPadek piaci hegemóniája.