Meghiúsult a gigafúzió

Vágólapra másolva!
Kudarccal zárultak a több hónapja tartó tárgyalások a BAE Systems és az EADS összeolvadásáról, ugyanis a feleknek nem sikerült megállapodniuk a szerdai határidőig az üzlet részleteiről. Így véglegesnek tekinthető, hogy nem jön létre az új vállalat.  
Vágólapra másolva!

Hosszan tartó egyeztetések után végül kútba esett a londoni BAE Systems és a toulouse-i székhelyű EADS katonai és civil légiipari vállalat összeolvadásának lehetősége, amit kibékíthetetlen politikai ellentétekkel és a részvényesek érdekeinek esetleges sérülésével magyaráznak. A hírre a BAE részvényei 0,5 százalékos esést, az EADS papírjai pedig 4,5 százalékos emelkedést produkáltak.

A tárgyalások még júniusban kezdődtek a két légiipari óriás között, mely során a társaságok összeolvadását vizsgálták. Ekkor egy 60-40 arányú tulajdonmegosztásról sikerült megállapodniuk az EADS javára. A közös cég majdnem akkora lett volna, mint a Boeing és a világ legnagyobb katonai védelmi vállalata, a Lockhead Martin együttvéve, amivel komoly vetélytársa lett volna az amerikai légi ipar szereplőinek.

Az ősz elején már aggodalmak merültek fel a gigafúzió körül, ugyanis a BAE kikötötte, hogy politikai beavatkozás nélkül és a hadiipari központot az Egyesült Királyságban tartva képzelik el a jövőt. Az EADS beleegyezett a politikai befolyás csökkentésébe, ám abban nem voltak biztosak, hogy a németek és a franciák egyetértenének azzal, hogy a stratégiai befolyásukat feladják.

Nem sokkal később a BAE közölte, hogy amennyiben a fúzió veszélyezteti a vállalat Pentagonnal való együttműködését, akkor kiszállnak az üzletből. A brit cég ugyanis hatalmas amerikai kitettséggel rendelkezik, több mint 40 államban van jelen és éves amerikai bevétele 14 milliárd dollárt tesz ki.

Szeptember végén Párizs bejelentette, hogy nagyobb részesedést kívánnak elérni az új vállalatban, továbbá szerették volna, hogy a németek is nagyobb befolyást szerezzenek a Daimler 15 százalékos EADS részesedésének megvásárlásával. Ezt brit részről ellenezték, mondván kisebbségbe kerülnének a német-francia tengellyel szemben és sérültek volna védelmi érdekeik. Ekkor már amerikai részről is rossz szemmel néztek a lehetséges fúzióra és jelezték, hogy elképzelhető, hogy megfúrják az üzletet.

A tárgyalások lezárásának október 10-i határideje előtt két héttel a francia légiipari társaság legnagyobb részvényese a Lagardere kijelentette, hogy ilyen körülmények mellett az összeolvadás nem lenne kielégítő és a projekt átgondolását kérték a döntéshozóktól.

Végül hosszas huzavona után ma bejelentették, hogy az érdekellentétek miatt a tárgyalások beszüntetését tartják a legmegfelelőbb megoldásnak és a két vállalat külön utakon folytatja jövőjét.

BAE Systems (LSE)

Forrás: [origo]

EADS (Párizs)

Forrás: [origo]