A következő hétéves uniós költségvetési időszakban az juthat támogatáshoz, aki 2014 májusában rendelkezik földterülettel. Változik a támogatások kalkulációja is. A családi gazdaságoknak egyre többféle növényt kell termelniük, ha pénzüknél akarnak maradni.

November végén születhet döntés arról, mire és hogyan költsön el 1000 milliárd eurót az Európai Unió 2014-től induló hétéves gigaköltségvetése keretében. Ebben szabnak irányt a közel 400 milliárd eurós agrár- és vidékfejlesztési támogatásoknak is.

Jelenleg évente lehet a földterületekre támogatást igényelni, de 2014-től ez megváltozik, és csak arra a földre kapható támogatás, amivel a gazdák az év május 15-én rendelkeznek. A támogatásokat a földdel együtt lehet majd adni-venni. A bonyolult szabályozási tervezet szerint további fontos feltétele a 2014 utáni támogatásnak, hogy az érintett 2011-ben is részesüljön támogatásban. A tervezet szerint ez a feltétel áthidalható úgy, hogy aki 2014-től szeretne támogatást kapni, az szerződést köt azzal a gazdával, aki 2011-ben kapott dotációt, és a jogosultságáról szerződésben lemond a javára.

A jogosultsági rendszer mellett az összegek kiszámítása is változik. A támogatási rendszerben újdonság lesz a kisgazdaságok számára egy egyszerűsített támogatási rendszer, amelynek keretében ők 500-1000 eurót kapnak, emellett a fiatal gazdák kiegészítő támogatáshoz juthatnak. Az alaptámogatás Magyarországon 140 euró lehet hektáronként, ehhez jön a szintén új elemként megjelenő, a termelés zöldebbé tételét elősegítő zöld komponens, amely hektáronként 80 eurót jelenthet. A kötelező elemek közé tartozik majd a fiatal gazdák tevékenységének kiegészítő támogatása az első 5 évben.

Magyarországon várhatóan 170 ezer gazdálkodó kap támogatást. Bár a módosított rendszer még nincs kőbe vésve, az érintettek hozzávetőlegesen kikalkulálhatják - az Agrárgazdasági Kutató Intézet új kalkulátorával -, körülbelül mekkora összegre számíthatnak 2014-től. (Az AKI-nak a kifizetésekhez nincs köze, a támogatásokat a Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Hivatal fizeti ki a gazdáknak.)

Támogatásmatek

Tipikus földméretet nem igazán lehet mondani Magyarországon, így nem lehet általános kalkulációkat készíteni, de egy-egy példán bemutatható, kinek mit jelent az új támogatási világ.

Egy családi gazdaság, amely mondjuk 200 hektáron kukoricát termeszt, és rendelkezik 100 tejtermelő tehénnel (700 tonnás tejkvótával), jelenleg valamivel több mint 13,3 millió forintot kap, ez 2014-től a jelenleg ismert rendelettervezetek alapján közel 12,7 millió forint lesz. Ehhez azonban az eddigi támogatási feltételek mellett az úgynevezett zöldítés feltételeinek is meg kell felelnie, és diverzifikálnia kell a szántóföldi növénytermelését, azaz legalább háromféle növényt kell termesztenie, valamint úgynevezett ökológiai célterületet kell kialakítania a gazdaság területének 7 százalékán.

A jelentős, több ezer hektáros területekkel rendelkező nagyüzemek természetesen ennél jóval nagyobb összegeket kapnak. Egy 3000 hektáron gabonát termesztő agrárcég akár rosszul is járhat, a mostani rendszerben ugyanis több mint 200 millióhoz jutna, 2014-től azonban 140 millióra is lecsökkenhet a támogatása a bizottsági javaslat alapján, az ugyanis az egy kedvezményezettre jutó 300 ezer euró feletti közvetlen támogatást elvenné a gazdálkodótól. Annak érdekében, hogy a szóban forgó intézkedés miatt ne szűnjenek meg munkahelyek a mezőgazdaságban, a támogatási összeget csökkenteni lehet a dolgozóknak kifizetett összeggel, bérek, adók, járulékok összegével. Mivel a nagygazdálkodók sok embert foglalkoztatnak, minimális lesz azoknak a száma, akik a mostaninál jóval rosszabbul járnának az új rendszerben.

Miért lesz új a szabályozás?

A közös agrárpolitika évtizedekig azt jelentette, hogy azonos volt a szabályozás és támogatási rendszer a tagállamokban, ám az újonnan csatlakozó országokban más rendszerek működtek, ezért többféle rendszer élt az EU-n belül. Azért döntöttek a módosításról, hogy ezeket a különböző rendszereket egységesítsék, egyszerűsítsék a végrehajtást, az új rendszer egységesebb lesz, és mind a 28 tagállamra vonatkozik. A jogosultsági rendszer bevezetése azért indokolt, mert a régi tagállamokban az működik.