Ivós, olcsó karácsony lesz

2012.11.22. 8:40

Egyre kevésbé ugrik meg a magyar háztartások decemberi költése. Röviditalból azonban a szokásos dupláját veszik, míg az éves eladott friss halmennyiség több mint egyharmada esik erre az egy hónapra - derül ki a GfK adataiból.

December a kiskereskedelem fő szezonja, ekkorra esik a napi fogyasztási cikkek vásárlásából származó összforgalom mintegy 10 százaléka - derül ki a  GfK Hungária "Háztartáspanel" adataiból. A háztartások ilyenkor hajlandók az ünnepekre tekintettel bőkezűbben vásárolni.

Bár decemberben magasabb a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest, ám ez a növekmény évről évre kisebb. A 2006. év volt ebből a szempontból talán a legjobb, akkor mintegy 25 százalékkal költöttek többet a háztartások decemberben egy átlagos hónaphoz képest. Azóta viszont csökkenő, majd stagnáló ez a különbség, 2009-ben - a válság kirobbanását követő évben - volt a legalacsonyabb. 2011-ben 19 százalékkal haladta meg a decemberi összköltés a havi átlagot.

"Az idei karácsonyi szezonnál érdemes figyelembe venni azt a tényt is, hogy ebben az évben kevesebb napi fogyasztási cikket vásároltak a magyarok, hiszen még az első kilenc hónapban mért közel 6 százalékos infláció sem jelenik meg forgalomnövekményként" - mondta Vella Rita. A GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója szerint a legoptimistább várakozások szerint a családok 15-20 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest.

A háztartások decemberben közel 60 ezer forintot költenek napi fogyasztási cikkekre, amiben az ajándékvásárlás egy része is benne van, hiszen ide sorolhatók az olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok.

Decemberben megnő az olyan fontos, főzéshez szükséges alapanyagok iránti kereslet, mint a sütőpor, vaníliás cukor, margarin, tojás, majonéz és mustár, a teljes éves eladott mennyiségnek több mint egytizede koncentrálódik erre a néhány hétre.

A friss hal fogyasztása szempontjából még inkább kiemelkedő a szezon jelentősége: az eladott friss halmennyiség több mint egyharmada esik erre az egy hónapra. Szintén fontos időszak ez a pezsgő- és égetettszeszesital-gyártók számára, röviditalból kétszer annyit vásárolnak a háztartások, mint máskor. A pezsgő hagyományosan a szilveszteri koccintás itala, így decemberben kiemelkedő forgalommal számolhat a kiskereskedelem ebben a termékkategóriában is.

A szaloncukrok közül egyre inkább a kimértet keresik a vásárlók: 2011-ben már a teljes eladott mennyiség felét tette ki. Tavaly a háztartások átlagosan 2 és fél kilogramm szaloncukrot vásároltak. Továbbra is megdönthetetlen a zselés változat uralma: minden 10 kilogrammból 4 kilogramm a zselés ízesítésből kerül ki.

A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a hipermarketláncok, hiszen míg a teljes éves költés negyedét viszi el ez a csatorna, csak decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik, azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamelyik hipermarketben hagynak. A drogériák számára szintén fontos időszak a karácsony, hiszen itt is kiemelkedő a decemberi forgalomnövekedés, elsősorban az ajándékba szánt pipere- és bőrápolási termékcsomagoknak köszönhetően - derül ki a GfK felméréséből.

KAPCSOLÓDÓ CIKK