Mi kerül a fa alá? - Ezen múlhat az Apple sorsa

Vágólapra másolva!
Igen meredek hullámvasúton mozog az Apple részvénye az elmúlt hónapokban, az irány pedig inkább lefelé vezetett, mint felfelé. A nagy esést látva sokan temetik a céget, de a nyilvánvaló döccenők ellenére azért még korai lenne leírni a világ legnagyobb technológiai vállalatát. Azt ugyanakkor el kell ismerni, hogy a kilátások alapján nem sok esélye van, hogy ismét a rakétasebességű növekedési pályára áll a vállalat, bár az elmúlt időszak csalódásaiban legalább ugyanannyira ludasak voltak az elszállt várakozások is.Az Apple megítélése alapvetően a negyedik negyedév, különösen a karácsonyi bevásárlási szezon eredményétől függ, hiszen sem drasztikus alulárazottságot, sem igazán új növekedési sztorit nem lehet látni a vállalatnál. Amin persze egy következő "Nagy Dobás" rögtön változtathatna, az Apple-től pedig láttunk már ilyet többször is.
Vágólapra másolva!

Hajmeresztő hullámvasútra ültette az Apple a befektetőit az elmúlt hónapokban, a megpróbáltatások pedig lehet, hogy nem értek még véget. A részvény látványosan maga mögött hagyta korábbi növekvő trendjét, amikor úgy emelkedett, mintha vonalzó mentén húzták volna. Szeptember közepétől erőteljes zuhanást mutatott be, hogy aztán két hete hasonló hirtelenséggel újabb éles fordulat következzen, ezúttal felfelé.

Az esést látva sokan azonnal temetni kezdték a céget, nem minden alap nélkül. Korábbi cikkünkben itt az Investor.hu hasábjain is arra figyelmeztettünk, hogy a részvény technikai képe akár jelentős esést is előrevetíthet. Most, hogy az esés - legalábbis egy időre - megvolt, érdemes számot vetni, vajon tényleg annyira tragikus-e az Apple jövője, mint sokan sejtetetik. Vagy netán épp ellenkezőleg, most érdemes vásárolni?

Az elemzés legfontosabb megállapításai:

  • Elmúlt a hurráhangulat az Apple körül, sok elemző megégette magát a túlzó várakozásokkal, a menedzsment és az elemzői prognózisok is látványos lassulást sugallnak.
  • Az iPhone szegmens továbbra is jelentősen hozzá tud járulni a cég teljesítményéhez.
  • Az iPad Mini sok véleménnyel szemben a karácsonyi szezon egyik húzó terméke, de az alacsonyabb ár miatt a növekedésben kisebb szerepe lehet.
  • A vállalat értékeltsége leginkább fairnek tűnik, de a nyomott várakozások miatt érkezhetnek meglepetések az előttünk álló negyedévekben.
  • Ha kirobbanóan jól sikerül a karácsonyi negyedév, az rövid távú lökést adhat az árfolyamnak, de a technikai kép ezt nem támogatja.
  • A vállalat megítélését egy újabb nagy termékszegmens megnyitása alakíthatja át, 2013 első felében sor kellene, hogy kerüljön a fontos bejelentésre.

Apple (Nasdaq)

Furcsa zavarok a vezetésben

A szkeptikus megfigyelők általában a cég menedzsmentjében történt változásokat szokták felhozni. A közelmúltban távozott a cégtől Scott Forstall, aki az Apple mobileszközeinek szoftveréért, az iOs-ért felelős topvezető volt a cégnél. Forstall régi motoros volt a társaságnál, korábban Steve Jobs egyik utódvárományosaként tekintett rá a piac, az Apple emlékezetes térképbotránya miatt azonban a vezérigazgató, Tim Cook távozásra kényszerítetete. A sokak szerint szinte használhatatlan térképszoftver miatt a fejlesztést közvetlenül irányító menedzser is repült a cégtől a héten, miközben korábban a kiskereskedelmi hálózatokért felelős vezető John Browett is elhagyta a céget.

Tim Cook a távozó vezetők pótlását házon belül igyekszik megoldani, a többi menedzser hatáskörének átalakításával. A menedzsment drasztikus átalakítása - pláne ha konkrét kudarhoz köthető - valóban nem jó jel az Apple házatáján. Ha a zavarokat sikerül ugyanakkor megoldani, az az előttünk álló éveben akár újabb lendületet is adhat az Apple-nek.

Reagálnak az elemzők

Az Apple-re adott elemzői vélemények között továbbra is elsöprő többségben vannak a vételi ajánlások, mégis némi romlás megfigyelhető. Igaz, ez csak néhány eladásra, illetve tartásra vonatkozó ajánlás képében jelenik meg, de érdemes megfigyelni, hogy ezek aránya az elmúlt években épp a 2009-es mélypont környékén volt a legmagasabb. Azóta az Apple árfolyama több száz százalékot emelkedett. Előfordulhat persze, hogy ezúttal igaza lesz az elemzőknek, és valóban leáldozóban az Apple csillaga, de ezeket a véleményeket érdemes fenntartásokkal kezelni. Persze nem kizárólag negatív vélemények látnak napvilágot - az ábrán is látható a vételi ajánlások túlsúlya -, a közelmúltban például a Citi ajánlotta vételre a részvényt.

Konszenzus és elemzői célárak

Konszenzus: A profi tőzsdei elemzők becsléseit és előrejelzéseit összegyűjtő körképeket szakszóval konszenzusoknak nevezzük. Ezeket az elemzői számokat általban nagy adatszolgátlatók, mint például a Reuters vagy a Bloomberg, illetve egyes esetekben a tőzsdei szaksajtó gyűjti és összesíti. A konszenzusokat a fundamentális elemzésben, azon belül is főként a relatív vagy összehasonlító részvényelemzésben lehet hasznosítani, hiszen ez a legközvetlenebb információ arról, hogy hogyan vélekednek a profikt egy-egy részvényről.

Célár: A hivatásos részvényelemzők a legtöbbször az elemzésük végeredményeként célárat is közzétesznek. Ez az az elméleti érték, amit az elemző szerint a részvény egy adott pillanatban - általában mostantól számítva egy év múlva - képviselni fog. Mivel ez kizárólag a cég fundamentumaira alapozott, elméleti érték, semmi garancia nincs rá, hogy a piaci árfolyam valóban el is éri ezt az értéket, de mégis fontos indikációja az elemzői megítélésnek egy részvény esetében.

Ajánlás: Az elemzők a célár mellett általában ajánlással is ellátják a vizsgált részvényt. Ez meglehetősen sokféle lehet, elemzőházról elemzőháza változik, de általában három vagy öt lépcsőből álló skálát követ, aminek egyik végén a legnegatívabb (például eladás vagy alulsúlyozás), a másik végén a legkedvezőbb (például vétel vagy felülsúlyozás), középen pedig a semleges (pl. tartás) megítélés áll. Ezeket az ajánlásokat is lehet konszenzusba gyűjteni, ilyenkor általában számokkal, pl. egy 1-től 5-ig terjedő skálán jelölik az egyes elemzők ajánlását, és ebből számolnak átlagot.



Nemcsak az ajánlások terén jelenik meg ugyanakkor az elemzők elbizonytalanodása. Az előttünk álló negyedévekre az elemzői becslések drasztikus lassulást jeleznek mind az árbevétel, mind pedig az egy részvényre jutó nyereség (EPS) tekintetében. Erre a hangulatra persze ráerősített a menedzsment is, hiszen az előző negyedéves gyorsjelentés mellé csomagolt kitekintésében éves összevetésben csökkenő profitot jelzett előre 2012 negyedik negyedévére.

Az Apple menedzsmentje persze világhírűen konzervatív, legalábbis korábban az volt, az elmúlt negyedévek gyorsjelentései alapján viszont mintha kicsit kicsúszott volna a kezükből a várakozások "menedzselése", hiszen a második és a harmadik negyedévben is túlzónak bizonyultak az elemzői várakozások. Elképzelhető, hogy a vezetés igyekszik a kellemetlen negatív előrejelzéssel visszatérni a konzervatív vonalra.

Gyorsjelentés

A tőzsdei cégek bizonyos időközönként, a legtöbb tőzsdei cég esetében negyedévenként beszámolnak a üzleti, pénzügyi teljesítményükről, ezek a rövid beszámolók a gyorsjelentések. A tőzsdére bevezetett vállalatoktól a tőzsdei jelenlét magasfokú transzparenciát, átláthatóságot követel meg, a gyorsjelentés pedig azt a célt szolgálja, hogy a befektetők rendszeres időközönként kapjanak hivatalos és elfogadhatóan részletes adatokat a cég működéséről.

A gyorsjelentések általában naptári negyedévekhez kapcsolódnak (bár lehetnek ettől eltérések), ezért általában időben meglehetősen koncentráltan érkeznek, ezket az időszakokat nevezzük gyorsjelentési szezonnak.



A csalódást keltő gyorsjelentések a profitvárakozásokon is nyomot hagytak, az egy évre előretekintő (azaz minden pillanatban az elkövetkező kerek egy évre várt) egy részvényre jutó profit kétszer is látványosan csökkent, ahogy az elemzők átértékelték az előttünk álló negyedév kilátásait az eredmények ismeretében..

Összességében úgy véljük, hogy az Apple száguldása nem csupán egy-két negyedévre torpant meg, a cég valószínűleg nem tud visszatérni a korábban látott, kiemelkedő növekedéshez, de az aktuális, karácsonyi negyedévben pozitív meglepetéssel szolgálhat a túlzottan visszafogott várakozásokhoz képest, és az előttünk álló évben is legalább olyan jó, de kicsivel még jobban teljesíthet, mint az elemzői prognózisok.

Karácsonyra fókuszál a cég

A csalódást keltő harmadik negyedév után a negyedik negyedév minden tekintetben kulcsfontosságú az Apple számára, és a sikert két fontos terméktől, az iPhone 5-től és az eredeti modellnél kisebb kijelzővel gyártott iPad Minitől várhatja, hiszen ez a két termékszegmens adja az Apple bevételeinek túlnyomó részét, mintegy 70 százalékát. Mindkét terméket éles kritikák érték, az értékesítési adatok ugyanakkor rácáfolhatnak ezekre.

Az Apple idén ősszel szokatlan módon lényegében a teljes lényeges termékskáláját felfrissítette, szeptemberben érkezett piacra az iPhone 5, októberben pedig új iPad modellek és laptopok, asztali gépek láttak napvilágot. Ez akár utalhat arra is, hogy 2013 első felében valami nagy dobás érkezik, ennek "csinál helyet" a naptárában a cég.

Elképzelhető ugyanakkor, hogy a menedzsment látva a gyengélkedő értékesítéseket, pusztán a karácsonyi bevásárlási szezonból szeretné kihozni a maximumot. Az elmúlt negyedévekben kétségtelenül megbicsaklott a lendület, sem az iPhone, sem pedig az iPad értékesítések nem tudtak nőni negyedéves összevetésben (sőt, az iPad a harmadik negyedévben vaskos negatív meglepetést okozott, amire az Apple sajátos, burkolt módon igyekezett a gyorsjelentés előtt felhívni a figyelmet).

Továbbra is erős az iPhone

Az új iPhone-nal kapcsolatban szokás szerint több vásárlói kritika is felmerült, a legveszélyesebbnek pedig a már említett térképbotrány tűnt. Mindezekkel együtt az első értékesítési adatok ígéretesek, bár sok elemző nem tudott gátat szabni a fantáziájának, ezért az első hétvégén eladott 5 millió darab csalódáskeltő eredménynek tűnt. Pedig újabb rekordnak számít az Apple életében.

Sokkal beszédesebb, hogy ugyan a Samsung a harmadik negyedévben az Apple-t letaszította a trónról, az elmúlt hetekben az iPhone-ok visszavették az első helyett az eladási ranglistán az androidos okostelefonok előtt. A Kantar Worldpanel felmérése szerint az október végén lezárult 12 hét során hajszálnyival ismét az iPhone állt az élen az eladott készülékek darabszámát tekintve.

Jól megfigyelhető az ábrán, hogy az újabb iPhone modellek megjelenése mekkora lökést ad a piaci részesedésnek, így az előttünk álló hónapokban az iPhone előnye tovább nőhet az egyébként ugrásszerű növekedést mutató piacon.

A Bloomberg adatai szerint az elmúlt hat negyedév során a globális okostelefon-eladások éves növekedése 45-50 százalék között mozgott. Meglátásunk szerint joggal számíthatunk rá, hogy ez az előttünk álló negyedévekben sem csökken lényegesen, az iPhone pedig továbbra is az élmezőnyben halad majd.

40 százalékos növekedést és nagyjából stabil piaci részesedést feltételezve az iPhone szegmens önmagában 20 százalékkal növelheti az elkövetkező egy évben az Apple árbevételét, az elkövetkező negyedévben pedig az iPhone 5 piaci sikere miatt ennél is erőteljesebb dinamikát láthatunk.

Kérdőjelek az iPad körül

Sokkal kevésbé egyértelmű a helyzet a második legfontosabb piacon, a táblagépek terén. Az Apple alaposan összekuszálta a termékkínálatot, hiszen miközben a 2011 tavaszán bemutatott iPad 2 még mindig szerepel a kínálatban, az idén tavasszal piacra dobott nagyfelbontású ("retinás") modellt ősszel már ki is vonta a forgalomból, és új csúcskategóriás iPadet hozott ki helyette.

A legfontosabb kérdés az iPad Mini. A kisebb kijelzőjű modell a piac várakozásai szerint a Google és az Amazon 200-250 dolláros táblagépeinek ellenfele lett volna, ehhez képest a legolcsóbb változat is 329 dollárba kerül. Az első piaci reakció szerint ez alapvetően megpecsélheti az új termék sorsát, a tesztek és értékelések ugyanakkor egészen pozitívan nyilatkoznak a készülékről, és az első napok értékesítése is jól alakult.

A legfrissebb hírek szerint viszont a kisebb iPad az Egyesült Államokban a legtöbb Apple-üzletben részben vagy egészében hiánycikknek számít (a nagyobb kijelzőjű, drágább modell ugyanakkor mindenhol elérhető, ami arra utal, hogy sokkal kisebb iránta a kereslet). Az elemzői becslések szerint a negyedévre az Apple összesen 10 millió darab iPad Minit gyártott, ez tehát mind elfogyhat ebben a negyedévben. Szintén fontos indikáció, hogy a növekedés szempontjából kulscfontosságú kínai piacon a harmadik negyedévben kiemelkedően teljesített az iPad.

Mindezek alapján úgy véljük, hogy a kisebb táblagép igenis húzótermék lehet a karácsonyi negyedévben, az iPad-szegmens összes eladása (a darabszámot tekintve) pedig új csúcsra kúszhat, feltéve, hogy nem kizárólag az iPad Mini nyeri el a fogyasztók tetszését, hanem a nagyobb modellek is elfogadható forgalamat generálnak.

Az eladott darabszám növekedése ugyanakkor még nem elég, hiszen a kisebb és olcsóbb iPad miatt a táblagépek átlagos értékesítési ára tovább csökken az előttünk álló negyedévben, a Mini iPad alig több, mint feleannyiba kerül, mint a nagyobb változat. A fenti durva előrejelzések alapján elképzelhető, hogy az iPadek átlagos értékesítési ára 450 dollár közelébe csökken az elmúlt negyedévekben látott 520-530 dolláros szintről. Ez az iPadeken elért bevétel és profit növekedését is drasztikusan lelassíthatja.

Az IDC globális előrejelzése szerint az eladott táblagépek száma éves átlagban 30 százalékkal nő 2016-ig, de 2013-ban még 40 százalék körüli lesz a bővülés, az iPad pedig megőrízheti nagyjából 60 százalékos részesedését. Ez alapján - figyelembe véve a csökkenő árakat - az iPad szegmens nem biztos, hogy érdemi árbevétel-növekedést tud hozni az előttünk álló évben a cég egészét tekintve.

Érdemes persze kiemelni, hogy a felforgatott kínálat miatt nehéz felmérni a szegmens teljesítményét, hiszen lényegében két terméktípusról van szó: az olcsóbb, abszolút értelemben alacsonyabb profitot termelő kisebb iPadről; és a drága, csúcskategóriás modellekről, amelyek azonban összességében alacsonyabb eladott darabszám mellett is tetemesebb bevétel- és különösen profitnövekedést tudnak generálni.

A profit nem bicsaklik, de nem is száll el

Az Apple a versenytársakhoz képest kiemelkedő profitabilitással működik, azaz a bevételének rendkívül nagy részét képes a költségek után profitként megtartani. Az elemzők viszont - elsősorban a korábbiaknál olcsóbb iPad Mini miatt - attól tartanak, hogy ezek az eredményhányadok csökkenhetnek az előttünk álló negyedévekben, így a profit nem növekszik majd olyan ütemben, mint az árbevétel.

Meglátásunk szerint az Apple eredményhányadai ugyan az elmúlt negyedévben csökkentek valamelyest, de ez elsősorban az új termékek erőltetett ütemű piacra dobása miatt volt, másfelől pedig 2012 első felében látott kiemelkedő szintekről történt.

Az iPad Mini bruttó fedezete (árrése) még a legolcsóbb modelleknél is megfelel a cég átlagának, a drágább változatok pedig ennél is kedvezőbb profittartalommal bírnak. Mindezek alapján 2013-ban a profitablitás visszatérhet a megszokott szintek közelébe, az eredményhányadok emelkedése átmeneti lökést adhat a profitnak, bár ez egyértelműen átmeneti tényező.

Üzemi és nettó eredmény, eredményhányadok

Egy válllalat eredménykimutatásában kiemelt figyelem övezi a különféle profitmutatókat.

Bruttó fedezet: az árbevételből az eladottt árukhoz, termékekhez, szolgáltatásokhoz közvetlenül kapcsolódó költségek levonásával megkapott eredménymutató. Ilyen költség lehet például az alapanyagok költsége, de nem tartozik ide a közvetlenül egy termékhez nem köthető költség, például a vezérigazgató irodájának rezsiköltsége.

Üzemi eredmény: a bruttó fedezetből a működéshez kapcsolódó, de közvetlenül termékhez nem köthető költségek levonásával megkapott eredménymutató. Ilyen közvetlen költség például egy gyárcsarnok fűtési költsége vagy a dolgozók munkabére. Az üzemi eredmény azt mutatja, hogy milyen profitot termelne a cég pusztán a működésével, minden más tényezőt, például az adókat figyelmen kívül hagyva.

Nettó profit: Az üzemi eredményhez minden egyéb, eredményességet befolyásoló tényezőt hozzáadva, illetve levonva kapott eredmény. Ilyen tényező lehet például a fizetendő adó vagy a társaság hitelei után fizetett kamat. A nettó - más néven adózott - eredmény adja az alapját az osztalékfizetésnek is.

Eredményhányad: A különféle profitmutatók nemcsak önmagukban, hanem az árbevételhez viszonyított arányukat tekintve is kulcsfontosságúak. Az egyes eredmények bevételhez viszonyított arányát eredményhányadnak, idegen szóval marginnak hívjuk, és azt mutatja meg, hogy a vállalat mennyire hatékony, azaz a bevétele mekkora részét tudja a költségek levonása után profitként megtartani.



Relatív értékeltség

Érdekes módon az Apple az elmúlt években folyamatosan látványosan alulértékelt volt, legalábbis az figyelembe véve, hogy a profitját nagyvállalati mivoltát meghazudtoló ütemben tudta növelni. A piaci árazás mindig arról tanúskodott, hogy a piaci szereplők a növekedés lassulására számítanak. Végül igazuk lett.

Relatív részvényértékelés és a P/E ráta

Relatív részvényértékelés: A fundamentális elemzés egyik sajátos változata, aminek az a célja, hogy több, hasonló vállalatot mindenféle szempontok szerint összehasonlítva megtalálja az egymáshoz képest alul- vagy felülértékelt részvényeket. Az összehasonlításhoz különféle mutatószámokat alkalmazunk, mint például a P/E ráta. Ezek általában valamilyen profitmutató és a piaci árfolyam vagy érték hányadosai, azaz leegyszerűsítve azt hasonlítjuk össze, hogy az egyes részvényeknél egységnyi jövőbeli nyereségért mennyit kell a jelenben a részvény megvásárlásával kifizetnünk.

P/E ráta: a legszélesebb körben használt relatív részvényértékelési mutató. A számláló (P) a részvény árfolyamát, a nevező (E) pedig az egy részvényre jutó nyereséget (közkeletű rövidítéssel EPS) jelöli.



Az Apple értékeltsége az előretekintő P/E rátát tekintve jelenleg megfelel az S&P500 indexben szereplő IT vállalatok átlagának, a két görbe szinte tökéletesen együtt mozgott az elmúlt közel két évben. Az iPhone és iPad szegmensek kilátásai és a múlt alapján nem is számíthatunk rá, hogy a piac "átárrazza" a részvényt az előttünk álló időszakban.

Ez alapján úgy tűnik, hogy az árfolyamemelkedés fundamentális mozgatórugója rövid távon egyedül az lehet, ha az Apple a karácsonyi negyedévben látványosan túlteljesíti az elemzői várakozásokat, hiszen a magasabb profit ugyanakkora P/E rátával magasabb elméleti, "fair" árfolyamot eredményez.

A várt növekedéssel összevetve ezt az értékeltséget továbbra is alulértékeltség rajzolódik ki, hiszen az elemzői konszenzusban szereplő hosszabb távú profitbővüléshez a piaci átlag alapján magasabb P/E ráta (és így praktikusan magasabb árfolyam) "dukálna". Nem szabad elfelejteni ugyanakkor, hogy a részvényt nem az elemzők árazzák be, hanem a piac. Az alábbi ábrán mutatkozó látszólagos alulértékeltség tehát abból is fakadhat, hogy a befektetők még az elemzői véleményeknél is gyengébb növekedést várnak a cégtől.

Az egyes termékszegmensek kilátásai alapján ugyanakkor ennél nagyobb növekedésben is reménykedhet a vállalat, ha tehát ennyire pesszimisták maradnak az elemzők, akkor egy-két kellemes meglepetést még hozhat a vállalat, viszont az éles verseny miatt egyáltalán nem lesz könnyű mutatvány ilyen meglepetéseket okozni hosszabb távon.

A következő "Nagy Durranás"

A legfontosabb termékszegmensek kilátásai alapján úgy tűnik, a piaci várakozások kifejezetten pesszimisták, hiszen csupán évi 12 százalék körüli profitnövekedést vetítenek előre az elemzői várakozások hosszabb távra, a piaci értékítélet pedig mintha még alacsonyabb bővülési ütemet árazna.

Főként, ha jövőre tényleg sikerül előállni az Apple-nek egy újabb nagy dobással, mint ahogy tette azt 2007-ben az iPhone-nal és 2010-ben az iPaddel. Az elemzői jóslatok leggyakrabban egy forradalmian új televízióról szólnak, és jó eséllyel tényleg ez lehet a következő termékszegmens, amit az Apple megpróbálhat megreformálni.

Akár TV lesz, akár más, ha sikerül hitelesen előtárnia a vállalatnak, akkor az a növekedési várakozásokon is lökhet. A nehézséget ez esetben is a rendkívül magas elvárások jelentik: az Apple-től csak egyértelmű sikerre predesztinált terméket fogad el a piac, kísérletezésre szinte zéró tere maradt a nagy figyelem közepette. Emiatt a következő "Nagy Dobás" sem biztos, hogy drámai fordulatot hoz majd a cég megítélésében.

Nem fest jól a grafikon

Ahogy arra már korábbi cikkünkben is felhívtuk a figyelmet, az Appel technikai képe egyáltalán nem fest jól, különösen ha a hosszú távú árfolyamgrafikont vesszük alapul. A technikai elemzés alapvető filozófiája, hogy nem foglalkozik azokkal a fundamentális okokkal, amiket eddig boncolgattunk, hanem abból indul ki, hogy az árfolyamba már minden olyan információ beépülhetett, amivel a piaci szereplők csak rendelkezhettek. Ez alapján nincs más dolgunk, mint megvizsgálni a grafikont.

Mit jelent a technikai elemzés?

A technikai és fundamentális elemzés a tőzsdei elemzési módok két fő ága, míg a fundamentális elemzés igyekszik feltárni az okokat, megérteni egy részvény vagy más instrumentum értéke mögötti mozgatórugókat, addig a technikai elemzés az árfolyamgrafikonra koncentrál, feltételezve, hogy minden lényeges információt tartalmaz az árfolyam. A technikai elemző lényegében a befektetők viselkedését figyeli meg.

A két módszer közötti különbséget egy egyszerű példával lehet szemléltetni: a fundamentális elemző úgy keresné meg a legjobb termékeket egy plázában, hogy végigjárva az üzleteket, minden árut alapos vizsgálatnak vetne alá, szemügyre venné az anyagokat, az elkészítés minőségét és az árakat. A technikai elemző ezzel szemben leül a pláza egyik kávézójában, és azt figyeli, melyik az az üzlet, ahová a legtöbb vásárló betér, és a legtöbben távoznak elégedetten, szatyrokkal a kezükben, és igyekezne megfigyelni, hogy mi az a termék, amit a legtöbben vásárolnak.

Egyik módszer sem jobb vagy rosszabb, mint a másik, pusztán eltérő piaci, elemzési szemléletmódot tükröznek.



A már említett hosszú távú, heti gyertyákból álló grafikonon szembeötlő, hogy az Apple történelmi csúcsdöntési kísérlete szeptemberben csúnyán besült, a valamivel magasabb csúcsponthoz ráadásul az MACD indikátorban már alacsonyabb csúcs társult. Ezt a jelenséget negatív divergenciaként ismerjük, és általában hossszabb távú esést vetít előre.

Apple (Nasdaq - heti)

Ezen az sem változtat, hogy az elmúlt két hétben meredeken felpattant az árfolyam az 500 dollár közelében lévő masszív támaszáról. Ez leginkább természetes korrekciónak tekinthető a nyolc hétig szinte megállás nélkül tartó esés után. Optimista esetben természetesen elképzelhető, hogy ismét megcélozza a 700 dollár körüli szinteket a részvény, de ennek esélyét drasztikusan rontják a kemény ellenállások, amelyek az emelkedés útjában állnak. A részvénynek át kellene lépnie 590 dollár környékén egy ellenállás és a 200 napos mozgóátlag kettősén (ráadsául az 50 napos mozgóátlag is mind közelebb kerül ezekhez), majd pedig a 640 dolláros korábbi történelmi csúccsal kellene megbírkóznia, hogy egyáltalán szóba jöhessen az újabb csúcsdöntési kísérlet.

Apple (Nasdaq - napi)

Fontos természetesen kiemelni, hogy a technikai elemzés csak egyfajta nézőpontot testesít meg, és soha sem tévedhetetlen. Ha kedvezően alakulnak az értékesítések, jó hírek érkeznek a cég háza tájáról és valamelyest enyhül a hirtelen jött szkepticizmus a részvény körül, akkor valóban megcélozhatja az új csúcsokat az árfolyam, függetlenül a fenyegető technikai képtől.

Jelen helyzetben ugyanakkor valószínűbbnek tartjuk, hogy közel lehet a gyors emelkedés vége, a 600 dolláros szint kemény diónak bizonyulhat. Eközben a fundamentális szempontok sem utalnak arra, hogy drasztikus áremelkedésnek kellene következnie az Apple piacán.