Felgyűröm az ingujjamat, és lapátolok

2012.12.05. 13:24

Egy éven belül nyereségessé akarja tenni új cégét a Brokernetből kivált Kósa Erika, aki már most az ország leggazdagabb üzletasszonya. A somogyi Csokonyavisontáról származó óvónő azt mondja, nem rest dolgozni, mert a szüleitől is ezt látta, és nem az számít, ki hova születik.

Korábban azt nyilatkozta, hogy a Brokernet másik két nagytulajdonosa, Kostevc Péter és Kutvölgyi Pál a legjobb barátja, és remekül tudnak együtt dolgozni. Több mint 20 évig együtt is dolgoztak, közösen alapították a Brokernetet, október elején mégis szakítottak. Mi változott?

Ez egy folyamat volt, nem egyik napról a másikra változott meg a helyzet. Kicsit elfáradt a kapcsolatunk, más dolgokat akartunk kipróbálni, ebben már nem tudtuk egymást támogatni. Hiányzott a harmónia az együttműködésünkből, de azért ez a 23 év még házasságban is szép hosszú idő.

Hogyan zajlott a válás? A Brokernetről, egy nem kis vagyont érő cégről van szó, nem lehetett könnyű osztozkodni. Rendesen kifizették?

Nem volt könnyű, de lezártuk ezt az életszakaszt. Nem csak anyagi dolgokról volt szó, hiszen ez egy 13 éven át közösen működtetett cég, tele emberi értékekkel. Érzelmileg sem volt könnyű, legalábbis nekem.

A piacon azt rebesgetik, hogy az értékesítési stratégián különböztek össze: ön továbbra is a hagyományos mlm-rendszerben gondolkodott, Kostevc Péterék szerint viszont ennek leáldozott. Meg tudja ezt erősíteni?

Nem tudom, hogy ők milyen más utat szeretnének járni, de amíg mi együtt voltunk, addig a cég sikerét és nagyságát a multiplikációra építő rendszer adta. Ezzel lehetett a legtöbb családot és a legtöbb munkatársat is elérni, ettől tudott olyan nagyra nőni a Brokernet. Én ebben hiszek, korábban is ilyen rendszerben dolgoztam. Hogy Kostevc Péter miben gondolkozik, azt nem tudom, de nem látom, hogy valamit is másképp csinálna, mint amíg együtt voltunk. De lehet, hogy tervezi.

Most, hogy a válságban a Brokernet szekere is döcögni kezdett, a biztosítók díjbevétele radikálisan csökkent, az embereknek alig van megtakarítható pénzük, mégis mire alapozza azt, hogy új cége, a Consequit már az első évben nyereséges lehet?

Mi a családokra alapozunk, akiknek Magyarországon összesen 27 ezer milliárd forintjuk van. Ez a piac olyan, amilyen, de az embereknek mindig szükségük van arra, hogy takarékoskodjanak a saját időskorukra vagy a gyerekeik taníttatására. Minden családnak időben lépnie kell, hogy gondoskodjon a jövőjéről. Ezért hiszem azt, hogy van helye a Consequitnek a piacon, és van helye a pénzügyi tanácsadóknak a családoknál.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
"Ahhoz képest, hogy hány családnak tudtunk tanácsot adni, a problémás esetek száma nagyon elenyésző."

Akkor, ha ezek a pénzügyi tanácsadók nem úgy segítenek, hogy a végén a család elbukja a pénzét. A unit-linked biztosításokkal (amelyeknél a megtakarítás befektetési alapokban, részvényekben van, és ezek árfolyamától függ, hogy a végén mit kap az ügyfél) például nagyon sokan megégették magukat az elmúlt években, a panaszokból az derült ki, hogy az üzletkötők busás haszonnal kecsegtetve tukmálták az emberekre a biztosításokat, ők meg éveken át csak buktak. Levonták ezekből a tapasztalatokból a tanulságokat?

Ezeket a termékeket a biztosítók képzett szakemberei állítják elő. Tehát nem consequites vagy brokernetes termékekről van szó, és azt célozzák, hogy az emberek legyenek takarékosak, és tegyenek félre. Hogy a piac ilyen, és sajnos nem produkálta azokat az előnyöket, amelyekre a unit-linked termékeknél esetleg lehet számolni, az nem szabad, hogy megijesszen minket. Hiszen ezek hosszú távra szóló termékek. Ha rövid távon, és itt akár pár évre kell gondolni, nem jól alakulnak a dolgok, az nem jelenti azt, hogy az emberek rossz döntést hoztak volna. A tukmálás pedig inkább kínálás, hiszen akkor tud egy ember megfelelő döntést hozni, ha minden információt megadnak neki. Mi mindig megadtuk azokat a képzéseket és anyagokat, illetve megtettük azokat a preventív lépéseket, amelyek révén a családok jó döntést hozhattak.

Volt, hogy 30 százalékos, irreális hozamokkal is csábították az embereket. Erről tudott a vezetés?

Nem gondolom, hogy ez gyakran előfordult. Ahhoz képest, hogy hány családnak tudtunk az anyagi lehetőségeihez mérten tanácsot adni, a problémás esetek száma nagyon elenyésző.

A Consequitnél a unit-linked lesz a slágertermék?

Mindenképpen helye van ennek a terméktípusnak is, de talán az első, nevezzük így, slágertermék egy aranyszámla. Ezt a Solar Golddal együttműködve kínáljuk, olyan pénzügyi megoldásként, amelynek révén az emberek egy picit másképp tudnak takarékoskodni. Rugalmasan, egész kis összegeket is félre tudnak tenni azok is, akik az anyagi helyzetük vagy az életkoruk miatt életbiztosítást nem tudnak vásárolni. Ezzel egy másik társadalmi réteget, a jellemzően vidéken, több generációval együtt élő családokat, idős embereket is elérhetjük, akik például az unokáiknak szeretnének takarékoskodni.

Ön is dolgozott üzletkötőként, még mindig olyan jól fizető szakma ez? A korábbi piaci információk alapján egy-egy életbiztosítási szerződés éves díjának (ami könnyen több százezer forint) 140 százalékát is zsebre lehetett tenni rögtön a szerződéskötést követően. Ma mennyit kapnak az üzletkötők?

Annyit, amennyit a munkájuk ér. Nem kapnak többet, mint amennyit egy adott pénzintézet saját tanácsadói. Konkrét összeget nem tudok mondani, mert minden termék egy kicsit más, és minden pénzintézet is más. Azt gondolom, hogy a tanács, amelyet egy jó tanácsadó az ügyfélnek ad, sokkal többet érhet a család számára, mint amennyit ő keres rajta. Kevés olyan üzletet ismerek, ahol egy üzleti tanácsadás után mindenki jól jár. Egy család semmilyen körülmények között nem jár rosszul, ha évente valamennyit félretesz valakinek a kérésére. Kevesen hoznak önállóan felelős döntéseket, végeznek el saját maguknak pénzügyi elemzést és gondolkodnak tudatosan a megtakarításaikról. Ezért az az érték, amelyet mi adunk, kifizetődő az ügyfélnek, de a pénzintézetnek és a tanácsadónak is megéri.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
"Ha valaki jól dolgozik, szeretjük megjutalmazni, de nem tervezzük, hogy autókat ajándékozzunk a kollégáknak."

Előbb-utóbb lehet, hogy kötelező lesz nyilvánosságra hozni a jutalékok szintjét, ezt szorgalmazza a pénzügyi felügyelet. Mit szól a javaslathoz? 

Nem félünk a transzparenciától, készséggel állunk elébe egy ilyen változtatásnak. Egyébként nem hiszem, hogy azért, mert egy tanácsadó megy ki az ügyfélhez, az drágább, mint bármi más.

A Brokernetre nagyon jellemző volt a külsőségek hangsúlyozása. A drága autók, a pompás céges rendezvények, egzotikus utazások, az ügynökök öltözete, gyémántberakású kitűzői nem leplezték, hogy jól megy a cégnek. Ez a hozzáállás a Consequitre is jellemző lesz?

A vállalati kultúránk mindenképpen magában foglalja azokat a jutalmakat, prémiumokat, amelyek motivációt jelentenek a munkatársaknak a jó minőségű munkához. Ha valaki jól dolgozik, szeretjük megjutalmazni, de nem tervezzük, hogy autókat ajándékozzunk a kollégáknak. A jövedelmük mellett apró jutalmakkal szeretnénk elismerni a munkájukat.

Évek óta önt jegyzik a leggazdagabb magyar nőként. Egy kis, Somogy megyei településről, Csokonyavisontáról származó óvónő hogyan tudta ezt elérni?

Mindenkiben van valamilyen tehetség, amelyet magával hoz, csak lehet, hogy soha nem tudja meg, mi ez, és hogyan tudná kibontakoztatni. Én sem tudtam addig, amíg nem kerültem ahhoz az osztrák pénzügyi céghez, ahol aztán nyolc év pedagógusi munka után megismertem egy más világot, egy más szakmát. 23 éve vagyok ezen a pályán, és az alapvető készségeim, az emberekkel való kommunikáció, a kapcsolatteremtő képesség és szervezőkészség végigkísért, ennek mindig központi szerep jutott.

Kósa Erika

48 éves, a Somogy megyei Csokonyavisontán született. Óvónőként végzett, de ebben a szakmában csak a pályája elején, nyolc évig dolgozott. Pénzügyi tanácsadói karrierjét az osztrák MBI cégnél kezdte, itt ismerkedett meg későbbi üzlettársaival, Kostevc Péterrel és Kutvölgyi Pállal. Velük alapította 13 évvel ezelőtt a Brokernetet, de idén októberben kivált, és létrehozta a Consequit Zrt.-t. Férje, Körtvélyesi Zoltán is a cégnél dolgozik, ő a vezérigazgató, Kósa Erika az elnök. Két lányuk van.



Hogy valaki hova születik, milyen körülmények közé, azt kevésbé érzem meghatározónak, de hogy milyen családban él, milyen neveltetést kap, és mik az ambíciói, az nagyon fontos. Ha valaki valamit akar, és nagyon akarja, és ehhez kellő szakmai, emberi támogatást is kap, akkor bárki ki tud bontakozni. Én versenyző típus vagyok. Futottam, sportoltam, hosszútávfutó voltam. Mindig bennem volt, hogy győzni akarok.

De ez hosszú út, mindennap tenni kell érte valamit, mert a siker nem pottyan senkinek az ölébe. Nem vagyok rest dolgozni, ha kell, napi 12-16 órát dolgozom, ezt láttam a szüleimtől is. Ha valaki el akar érni valamit, akkor felgyűri az inge ujját, és lapátol. Sokszor azt látom, hogy a mai fiatalok vágyai nagyon erősek, de mégis inkább otthon nézik a mások életét, mintsem a magukét építenék.

Most mi hajtja? A Brokernetet akarja legyőzni?

Nem, ez nem hajt. Ők is az én gyerekeim. Ott maradt a lábnyomom, az illatom, a kezem nyoma, a tanítványaim, nem akarok nekik rosszat. Kívánom, hogy legyenek sikeresek, de azt szeretném, hogy a saját cégem is az legyen, és egy év múlva sok boldog ember legyen körülöttem.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]