1,6 millióan szórják a pénzt a neten

Vágólapra másolva!
Karácsonyi vásárlási láz uralkodik az interneten, az éves eladások mintegy 40 százalékát ilyenkor realizálják az e-kereskedők. Tavaly 1,6 millióan vásároltak legalább egyszer az interneten, az összes bevétel 177 milliárd körül lesz 2012-ben - derül ki az eNet-Telekom Jelentés az internetgazdaságról című kutatásából.
Vágólapra másolva!

Az online kiskereskedelem forgalma töretlenül növekszik annak ellenére, hogy a hagyományos kiskereskedelmet súlyosan érintette a 2008-ban kezdődött válság. Ugyan 2011-re az összesített 6,5 ezer milliárdos forgalom már meghaladta a 2008-as szintet, ez az eredmény zömében az élelmiszerszektor áremelkedéseinek köszönhető. A többi szegmensben inkább stagnálás vagy gyenge csökkenés jellemző - vélik az elemzők.

Ezzel szemben az e-kereskedők az idén várhatóan mintegy 177 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak, ami 14 százalékos bővülést jelent. Ez a teljes kiskereskedelemi forgalom 3 százaléka. A bevételek mintegy 40 százalékára az idén is novemberben és decemberben tesznek szert az ünnepek előtt megszaporodó vásárlások miatt.

Az online vásárlások átlagos kosárértéke is magasabb, mint a hagyományos vásárlásoké: interneten egy vevő egy alkalommal átlagosan hétezer forintot költ, míg a hagyományos kereskedelemben csak háromezret.

Idén az okostelefon, a tablet és a parfüm a slágertermék. A vásárlók közül sokan ugyan online rendelik meg az árut, de szívesebben elmennek érte, és személyesen veszik át. Az idén már itthon is széles körben terjed az a nemzetközi trend, amely szerint a vevők nemcsak az eseti jellegű vásárlásaikat intézik online, hanem a rutinbevásárlásokat is.

Az összes forgalom 70 százalékát azonban még készpénzben bonyolítják le. Ezt az átvétellel egybekötött bankkártyás fizetés (15 százalék), a banki utalás (10 százalék) és végül 5 százalékkal az online bankkártyás fizetés követi.