Az interjú fő tanulságai
Nem a kamatvágástól lesz hitelezés
Bár a kamatcsökkentés alapvetően helyes irány, de ettől a hitelezés nem fog érdemben felfutni - mondta el Wolf László, az OTP vezérigazgató-helyettese a Gazdasági Rádiónak adott interjújában. A szakember szerint 5,5-6 százalék körüli kamatszinteken már felfuthatna a hitelezés, ha a gazdasági növekedés ezt szükségessé tenné.
Wolf szerint nem igaz, hogy a bankok nem hiteleznek az ezt igénylő vállalatoknak, sőt, az OTP kimondottan "vadászik" a jó ügyfelekre, keresi a lehetőségeket, a lassuló gazdaság ugyanakkor visszafogja a hitelezés iránti igényt, ez látszik a régió más országaiban is. "Hitelezés akkor van, amikor a vállalatoknak piaca van és tőkéje van, mindkettőre szükség van" - hangsúlyozta Wolf László, hozzátéve, hogy Magyarországon nem találnak a vállalatok a növekedéshez szükséges piacokat.
2012-ben az OTP vállalati hitelállománya stagnált, miközben korábban minden évben növekedett. Abból a nyolc országból, amelyben az OTP jelen van, négyben 5 százalékkal vagy nagyobb mértékben nőtt a vállalati hitelállomány, ugyanakkor Magyarországon és Szlovákiában csökkent. A magyarországi hitelállomány visszaesése tehát nem egy régióra általánosan jellemző jelenség.
A régiós jelenlét óvja az OTP-t
A hitelállomány minősége nagyjából megegyezik a régió országai között, szignifikáns eltérés nincs, hiszen nemcsak a makrogazdasági tényezőktől, hanem a bank kockázatkezelési politikáitól is függ, és e tekintetben az OTP már évek óta egységesen óvatos minden piacon. A piachoz képest az OTP jellemzően kisebb kockázati költséget volt kénytelen elkönyvelni, miután a szigorúbb, óvatosabb szereplők közé tartozik a régiós bankszektorban.
Az OTP a régiós diverzifikáció miatt ellenállóbb és magasabb profitabilitás mellett tud működni, mint a versenytársak, ráadásul a bank tőkemegfelelése, likviditása alapján a legmagasabb pontszámot kellene kapnia egy képzeletbeli 10-es skálán Wolf szerint.
A bankok egyre inkább a közepes vállalatok irányában igyekeznek piacot szerezni, ez alatt Wolf László az 500-1000 millió forint körüli árbevétellel rendelkező vállalatokat érti. Magyarországon ugyanakkor nagyon kevés ilyen cég van, amelyek ráadásul jelentős exportkitettséggel rendelkeznek, mert hazánkban még az európai gazdasági zsugorodást figyelembe véve is az exportra termelő vállalatok tudnak növekedést elérni.
"Aki azt mondja, hogy 5 évre előre jó prognózisokat tud adni, annak gratulálok, de komolyan annyira nem veszem" - jegyezte meg Wolf László a beszélgetésben, utalva a bizonytalan és gyorsan változó gazdasági kilátásokra a régióban. 2013-ra az OTP a leányvállalatai piacai közül öt országban vár 2 százalékos, vagy afölötti gazdasági növekedést, tehát a régióban lesznek növekvő országok, míg Magyarországon 0-0,1 százalékos növekedésre számít a bank.
Felhajtja a kamatokat az állami betétgyűjtés
Az állam megjelenése a betétgyűjtésnek lehet kiszorító hatása, a betétekért folytatott verseny élesedik. Ez Wolf László szerint a betéti és hitelkamatok egyidejű emelkedését vonhatja maga után, mert a növekvő versenyben drágábban tudnak a bankok forrást bevonni, így a hiteleket is kénytelenek lesznek a bankok drágábban kihelyezni.
Az állam kamatokban kevésbé költségérzékeny, mint a bankszektor, ahol az elfogadott betétet versenyképesen, elfogadható biztonsággal ki kell helyezni, ilyen jellegű jövedelmezőségi nyomás nincs az államon. Szignifikáns változást ezzel együtt Wolf László nem vár, mert a tapasztalatok szerint azok a betétgyűjtő szereplők, akik más banki szolgáltatásokat nem kínálnak, általában csak a piac kisebb részét tudják elhódítani.
A bolgár és orosz leány a csoport szeme fénye
A bolgár és az orosz leánybank a két legjobban teljesítő leány, Wolf Lászlónak ez a két kedvence. A bolgár leány lényegében az OTP magyarországi szerepét tölti be a saját piacán, bár két versenyző összeolvadása miatt már nem a legnagyobb versenyző. A DSK nagyon erős márkanév, és emiatt nem is változtatta meg az OTP csoport, szemben más leányokkal, ahol úgy tűnt, nem kötődnek igazán nagy tömegek a márkanévhez.
Az orosz leány 2013-ban az OTP csoport legnyereségesebb tagja lesz, emiatt ez a másik büszkeség. Az oroszt piacon a fogyasztási hitelezés révén olyan tapasztalatokat szerzett a bank, amit más országokban, például Ukrajnában is jól tud hasznosítani. Az orosz piac, abban a szegmensben, ahol az OTP jelen van, nem különbözik lényegesen más piacoktól Wolf szerint, a szokásos mechanizmusok működnek - hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes.
Néhány túl kicsi bankról kiderült utólag, az akvizíció után, hogy nem tud kellőképpen fejlődni, tehát nem egyértelmű siker minden akvizíció, mert olyan időszakban kezdett az OTP terjeszkedni, amikor a piaci viszonyok rögzültek. Ez igaz Szerbiára, Romániára vagy Szlovákiára is, de a fogyasztási hitelek terén azért sikereket tudott felmutatni a bank például Szerbiában vagy Ukrajnában.
Nem eladni, hanem venni akar az OTP
Megfelelő feltételekkel nem lehet megválni a nem jól teljesítő leányvállalatoktól, de mivel 2013-14-ben már minden bank legalább nullszaldós vagy kicsit nyereséges lesz, nem is feltétlenül a portfóliótisztítás a fő stratégiai irány az OTP-nél. A bank inkább azon gondolkodik, hogy vásároljon-e még a szóban forgó piacokon, hogy növelni tudja a piaci részesedést - mutatott rá Wolf László.
A korábbi tapasztalatok alapján ugyanakkor nagyon óvatos a vállalat a célpontok kiválasztásában. Az elmúlt években folyamatosan figyelte a piacot az OTP, néhány esetben még kapcsolatfelvétel is megtörtént, de végül vagy az ár, vagy a célpont minősége, vagy a finanszírozás miatt nem jött létre a tranzakció. Ezzel együtt valószínűleg további akvizícióra kell számítanunk. "Bízom benne, hogy az elkövetkező egy évben tarthatok sajtótájékoztatót régiós akvizíció kapcsán" - mondta el egy kérdésre válaszolva Wolf László.
A régiós piacok mellett Ázsiába, Távol-Keletre az OTP csoportnak előbb-utóbb el kellene jutni Wolf szerint, mert onnan származhat jelentős növekedési potenciál. A korábban is felmerült Vietnám ezzel együtt nehéz piac, szigorú szabályozási elvárásokkal, de így is folyamatosan vizsgálja az ázsiai terjeszkedést az OTP.