Csak a magyar benzin lenne színes Európában

2013.01.12. 13:26

Tanácstalanul áll az olajszakma Rogán Antal benzinfestést előíró szabálya előtt. Nemcsak a hatékony megvalósításra nincs ötletük a szakembereknek, de arra sem, hogy pontosan mi ellen venné fel a harcot a jogszabály.

Elképzelésük sincs az [origo] által megkérdezett olajipari szakembereknek, technikailag hogyan lenne sikeresen megoldható az üzemanyagok megfestése, amelyet egy tavaly elfogadott törvény ír elő. A lehetséges módszerek vagy óriási logisztikai és technológiai beruházásokat igényelnének, vagy uniós szabályt sértenének.

A Népszabadság számolt be róla, hogy a biztonsági földgáztárolásról szóló, decemberben megszavazott törvényben van egy pont, mely szerint júliustól jelölőanyagot kell keverni a Magyarországon forgalomba hozott üzemanyagokhoz. A jogszabályból nem derül ki, a folyamat mely pontján kellene hozzáadni a jelölőanyagot.

A határon színeznék?

A legegyszerűbb az lenne, ha a Mol százhalombattai finomítójában tennék ezt meg. A külföldről - jellemzően az OMV schwechati finomítójából, esetleg az EU más részéről - érkező szállítmányok jelölését azonban ez nem oldaná meg. Ahhoz minden határállomásra telepíteni kellene olyan berendezéseket, amelyekkel a megjelölés elvégezhető - mondta az [origo]-nak egy Molhoz közeli, neve elhallgatását kérő forrás.

Ennek nagy költsége volna, ami nyilván azonnal megjelenne a benzin és a dízel árában - ráadásul a kiépítés fél év alatt aligha hajtható végre. Egy ilyen rendszer hiányában viszont a Mol óriási helyzeti előnybe kerülne a többi forgalmazóval szemben. Márpedig az unióban szabadon lehet adni-venni a szabványoknak megfelelő üzemanyagot, a kereskedelem korlátozása jogsértő.

Az sem világos, pontosan mi lenne a jelölőrendszer haszna. A Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető és gazdasági bizottsági elnök által benyújtott módosító javaslat indoklásában az áll, hogy a cél: "a nemzetközi gyakorlattal összhangban" a jogalkotó teremtse meg az üzemanyagok fizikai ellenőrzési lehetőségét, mivel "a lefolytatott felmérések szerint az üzemanyagtöltő állomások közel felénél tapasztalható volt valamilyen hiányosság vagy visszaélés".

Ilyen Európában nincs

Az általunk megkérdezett iparági szakértők ilyen felmérésről nem tudnak, ellenben azt állítják, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki ügyekben illetékes jogelődje, a VPOP az utóbbi tíz évben "rendet tett" ezen a területen, a cégeket és az államot egyaránt megkárosító feketepiac minimális méretűre zsugorodott.

Az indoklás másik állítása, amely szerint a jelölés bevezetése összhangban lenne a nemzetközi gyakorlattal, szintén nehezen igazolhatónak tűnik. Forrásaink szerint Európában ilyen gyakorlat sehol sincs. "Ez nem véletlen, hiszen egy adalék hozzáadása elég könnyű, ha valamit hamisítani akarnak. Gondoljunk az olajszőkítésre, ott a hamisítóknak nem hozzáadni, hanem semlegesíteni kellett egy, az olajban már benne lévő anyagot, és elég jól ment. Vagyis a rendszer nagy erőfeszítések árán gyenge védettséget adna egy amúgy alig létező probléma ellen" - magyarázta egyikük.

Megkérdeztünk néhány nagy hazai üzemanyag-forgalmazó céget, mi a véleményük a szabályozásról. A Mol szóvivője, Szollár Domokos közölte, bár nincs információjuk jelentős visszaélésekről az üzemanyag-kereskedelem területén, a törvény célja természetesen támogatható. Ennél többet a részletek ismerete nélkül nem akart mondani.

Eljuttattuk Rogán Antalhoz a technikai megvalósításról, a visszaélésekről, a külföldi példákról és a rendszer jövőbeni finanszírozásáról szóló kérdéseinket, választ cikkünk megjelenéséig nem kaptunk.

Mi volt az olajszőkítés?

A kilencvenes évek elején a kiskereskedelmi forgalomban olcsóbb fűtőolajhoz egy adalékanyagot kevertek, hogy ne lehessen gázolajként felhasználni. A szőkítők ezt a vegyületet savazással közömbösítették a fűtőolajban, majd azt gázolajként értékesítették. Az ezzel foglalkozó maffia óriási haszonra tett szert, a magyar államnak pedig több százmilliárd forintos kárt okozott. Az olajszőkítés az étvized második felében szorult vissza a jogszabályi változások hatására. A bűncselekmény-sorozat jó részét nem sikerült felderíteni.