Alaposan visszavágta az iPhone-ba építendő kijelzők megrendeléseit az Apple, a főként japán beszállítókkal az eredetileg tervezett mennyiségnek csupán felét szállíttatná le 2013 első negyedévében. A hír első ránézésre negatívnak tűnik, hiszen arra utal, hogy az Apple az iPhone iránti kereslet gyengülését látja, de jobban megvizsgálva valószínűbbnek tűnik, hogy természetes és előre tervezett tényezők is ugyanúgy a háttérben állhatnak. A kihívások így is egyre jobban sűrűsödnek az Apple előtt, viszont egyre visszafogottabbak a várakozások is, így a negyedik negyedéves gyorsjelentés akár kellemes meglepetést is okozhat.

Frissítés: nem fogadta jól a híreket a piac, 500 dollár alatt nyithat a részvény az amerikai piacon. Az Apple esése magával húzza a Nasdaq Futures-t is, az egyetlen vezető határidős index, ami negatív tartományban mozog az amerikai piac nyitása előtt.

Jelentősen csökkentette az iPhone-komponensek megrendeléseit az Apple a várható gyenge kereslet miatt - írja több nemzetközi hírügynökség is. A Reuters értesülései szerint a cég a különféle kijelzőbeszállítóitól az eredetileg tervezett 65 millió darab helyett összességében csak valamivel több, mint fele annyi panelt rendelt meg a mostani negyedévre. Ma reggel az Apple a frankfurti Xetrán 2,4 százalékos esést mutatott reggel, valószínűleg részben emiatt a hír miatt, bár azóta 1,7 százalékra mérséklődött a csökkenés mértéke.

Frissítés: Dél körül az Apple a nyitás előtti kereskedésben már 500 dollár alatt is megfordult, több mint 4 százalékos esést jelezve előre a nyitásra.

Ez elsősorban japán cégeket érint, köztük az egyébként is nagy bajban lévő Sharpot, de ugyanígy megissza a levét a megrendelések csökkenésének a dél-koreai LG is. A lépés hátterében sokféle folyamat húzódhat meg, és nem mindegyik forgatókönyv egyértelműen negatív az Apple-re és az iPhone-ra nézve.

Elképzelhető persze, hogy az Apple az erős versenyben szimplán nem lát akkora keresletet 2013 első negyedéveire, ami indokolttá tenné, hogy teljes kapacitáson üzemeljenek a kijelzőket és egyéb komponenseket gyártó üzemek. Ez önmagában elég negatív jelzés, pláne mivel akár azt is jelentheti, hogy a karácsonyi negyedévben a várakozásoknál kevesebb telefont adtak el, így túlságosan nagyra nőttek a készletek.

Mielőtt azonban az iPhone összeomlását vizionálnánk, érdemes hozzátenni, hogy sok tényező árnyalja a képet.

Felesleges kapacitások

Az eddig ismert negyedévek közül 2011 negyedik negyedéve volt a legerősebb az iPhone-szegmensben, ekkor mintegy 37 millió készüléket adtak el. A hírek szerint eredetileg betervezett 65 millió darab kijelző tehát egyetlen negyedévre rendkívül soknak számít, nem valószínű, az Apple tényleg ennyi készüléket szeretett volna gyártani és értékesíteni ezen időszak alatt.

Sokkal valószínűbb, hogy a biztonságra törekedve kellően nagy kapacitásokat kötött le előre, hogy ne akadályozza komponenshiány a gyártást. Ahogy tisztul a kép a keresleti viszonyokkal és a rendelkezésre álló készletekkel kapcsolatban, az Apple úgy pontosítja a megrendeléseit. Ha a 65 millió darabot valóban elfelezte, az még mindig igen tekintélyes, 32,5 millió darabos megrendelést jelent (a hírek szerint nem csökkent ennyire a megrendelés). Ha az első negyedévben ennyi készülék át is áramlik az értékesítési csatornákon a fogyasztókig, az nem feltétlenül gyenge teljesítmény a többi tényezőt is a képbe véve, különösen egy erősebb karácsonyi negyedév után (bár így éves alapon valószínűleg nem számíthatnánk növekedésre az első negyedévben, amire nem volt még példa az iPhone történetében - ennek szól a negatív piaci reakció).

Szezonalitás

A visszaesésben az erőteljes karácsonyi értékesítések is szerepet játszhatnak. 2011 negyedik negyedéve az új modell és az ünnepi szezon miatt rendkívül erős volt, a rákövetkező egy-két negyedévben viszont visszaesett az értékesítés. Ez arra utal, hogy az iPhone a korábbi robbanásszerű növekedés helyett egyre inkább egy érett termékvonal jellegzetességeit mutatja, világos szezonalitással.

Minél jobban sikerült a negyedik negyedév, annál "jogosabb" visszaesést várni 2013 első felében, márpedig az előzetes adatok szerint az iPhone például az Egyesült Államokban nem veszített piaci részesedést a karácsonyi hajrában. (a negyedik negyedéves eladásokról az Apple január 23-án publikálandó gyorsjelentéséből tudhatunk meg pontos számokat).

Természetes lassulás

Az okostelefon-piac lassulása is alaposan közrejátszhat a várakozásoknál alacsonyabb megrendelésekben, nemcsak az iPhone, hanem a teljes termékszegmens egyre érettebbé válik, a növekedés látványosan lassul. Ahogy korábbi elemzésünkben rámutattunk, 2012-ben még 45 százalék körül lehetett az okostelefon-piac bővülése, 2013-ban viszont már csupán nagyjából 27 százalék, 2016-ra pedig 12 százalékra lassul az IDC prognózisai szerint. Ennek fényében még akkor is lassulnia kell az iPhone-eladások bővülésének, ha egyébként az Apple nem veszít piaci részesedést.

Készletleépítés

Ha nem is volt a vártnál gyengébb a karácsonyi értékesítés, az Apple akkor is törekedhet a készletek csökkentésére, leginkább akkor, ha a valóban piacra dobja a sokat pletykált kisebb és olcsóbb iPhone-modellt az előttünk álló negyedévek valamelyikében. Ugyanez az helyzet, ha az elmúlt két évben megszokott őszi időpont helyett ismét előbbre hozza az iPhone-bemutatókat (mert például a szeptemberi időpontot a kisebb iPhone-nak tartaná fent), hiszen akkor a meglévő készlet "kisöprése" logikus lépés lehet.

Akár ki is ütheti a verseny az iPhone-t

Minden tényezőt egybevéve valószínű, hogy az alkatrész-megrendelések csökkentéséről szóló hír hátterében "természetes" és előre tervezett tényezők is állnak a kereslet gyengülése mellett, és nem kizárólag az iPhone gyenge teljesítménye vagy kilátásai késztették a lépésre az Apple-t. Ez természetesen nem zárja ki, hogy a több szempontból fontos kihívásokkal küzdő iPhone- termékvonal akár már rövid távon is lényeges teret veszítsen a rendkívül erőteljes versenyben, de erre megdönthetetlen bizonyítékot még nem szereztünk.

A hír ráadásul tovább növelheti az amúgy is egyre növekvő bizonytalanságot az Apple részvényei körül. Az elmúlt hónapok látványos gyengélkedései jelentős részben a legfontosabb termékvonalak növekedési kilátásaival függött össze, hiszen ahogy korábbi elemzésünkben rámutattunk, az Apple meglévő termékei nem tudnak olyan látványos növekedést biztosítani, mint amit a befektetők az elmúlt években megszokhattak a cégtől.

Az Apple méreteinél fogva ugyanakkor rendkívül nehéz olyan új termékszegmenset találni, ami képes lehet újból nagyot lendíteni az Apple szekerén. Az árfolyam alakulása mindenesetre arról árulkodik, hogy sok befektető hite kicsit megroggyant, és inkább realizálta az eddig megszerzett profitot.

A fókusz a gyorsjelentésen

 Az előttünk álló hetekben a lehetséges új termékről valószínűleg a negyedik negyedéves gyorsjelentésre kerül a fókusz, így minden hír, ami a negyedik negyedéves teljesítményről üzen valamit, kiemelten fontos lehet. A negyedéves egy részvényre jutó eredményre vonatkozó várakozások mindenesetre nagyot estek az előző negyedéves gyenge eredmények hatására, és azóta sem igazán változott az elemzői kar véleménye.

Az ajánlások alapján ugyanakkor láthatóan nő a pesszimizmus, bár még nyilvánvalóan lehengerlő többségben vannak a vételi ajánlást adó elemzők. Utoljára egyébként az eladási és tartási ajánlások a 2009-es mélypont környékén tetőztek, így igazán jól működő kontraindikátor volt az elemzők relatív pesszimizmusa. Jelenleg ettől a szinttől még talán messze vagyunk, de az egyre növekvő óvatosság miatttalán nem kell túlzó várakozásokkal és így csalódással számolnunk a negyedéves gyorsjelentés környékén.

 

Apple (Nasdaq)