Kétséges az útdíjtender sorsa

2013.01.16. 9:39

Ellentmondásos hírek jelentek meg a kamionosokra nyártól kivetendő elektronikus útdíjról, amely 75 milliárdos bevételt hozhatna a költségvetésnek. A Népszabadság szerint elképzelhető, hogy az utolsó pillanatban sikerült megegyezni a tendernyertessel, míg az Index azt valószínűsíti, hogy nem hozták tető alá a megállapodást.

A fejlesztési tárca felkészült arra, hogy bejelentse az elektronikus útdíjrendszer kiépítéséről szóló szerződés lezárását a tendernyertes Getronics Magyarország Kft.-vel - írja a Népszabadság szerdai száma. A megállapodást a jogszabályok szerint szerdáig meg kellett kötni, ám a bejelentés nem történt meg, a lap szerint a késést a minisztérium a szokásos átfutási idővel magyarázza majd.

A szerződés véglegesítése nem volt egyszerű: a pályázatot közel 35 milliárdos ajánlatával megnyerő Getronics alvállalkozója, a projektben 10-24 százalékban közreműködő, díjszedési referenciát és műszaki megoldást biztosító norvég Q-Free ASA ugyanis kihátrált. A Népszabadság szerint még kedden is egyeztettek az ügyben a tárca képviselői, a lehetőségek között volt az olasz Autostrade bevonása vagy a norvégok visszahívása is. Az Index ezzel szemben arról ír, hogy a megállapodást feltehetően nem sikerült tető alá hozni, bár a minisztérium képviselői az utolsó pillanatig próbáltak megállapodni a Getronics Kft.-vel. A minisztérium egyelőre nem szólalt meg az ügyben. (Szerdán reggel e-mailben kérdeztük a szaktárcát, hogyan áll az ügy, amint megérkezik a válasz, bővíteni fogjuk cikkünket.)

A Népszabadság arról is ír, hogy ha a norvégok helyett másik cég lesz a Getronics alvállalkozója, azt mindenképpen meg kell magyaráznia a minisztériumnak, mert a lépés nem lenne összhangban a közbeszerzési előírásokkal. A lap úgy tudja, arra már van megoldás, hogy a tenderen második helyezett T-Systems Zrt.-t visszatartsák a szerződés megtámadásától. Az NFM azt tervezi, hogy a T-Systems szerepet kapna a Volán-társaságok elektronikus jegy- és bérletrendszerének kiépítésében, amely összesen 30 milliárd forintos projektet jelent.

Az Index szerint, ha az útdíjszerződést nem sikerült véglegesíteni, akkor az eredeti tervben szereplő júliusi határidő lejártáig nem épülhet ki a rendszer, és legkorábban az év végétől, vagy jövő januártól indulhatna a kamionosokat megsarcoló elektronikus útdíjrendszer. Ez pedig 75 milliárd forintos kiesést jelentene az államnak. A Népszabadság szerint, ha bejelentik a szerződés aláírását, akkor megkezdődhet a 6318 kilométer hosszú útszakaszon a rendszer kiépítése, ha nem sikerül július 1-jéig elindítani, akkor minden hét késés 2,8 milliárdos kiesést jelent majd a költségvetésnek.

Az [origo]-t kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a T-Systems Zrt. anyavállalata, a Magyar Telekom Nyrt.