Harapnak a befektetők az orosz telekom stratégiára

2013.01.21. 13:01

Múlt héten vázolta legfrissebb stratégiáját az elemzőknek és a befektetőknek a világ hatodik legnagyobb telekomcége, a VimpelCom. A mintegy 18 országban tevékenykedő társaság a jövőben az orosz piacra kívánja fektetni a hangsúlyt, ahol jelentős növekedési potenciállal kecsegtet a mobil adatforgalom felfutásának lehetősége. A befektetőket sikerült is meggyőzni, hiszen jelentős emelkedéssel reagált a telekompapír kurzusa a bejelentést követően.

Új stratégiával állt elő a telekom óriás

Múlt héten mutatta be a világ egyik legnagyobb telekommunikációs cége, a VimpelCom a 2013-15-ös időszakra vonatkozó stratégiáját, melynek középpontjában elsősorban az oroszországi profitnövelés áll.

Jelenleg a világ 18 országában rendelkezik operációval a VimpelCom, 212 millió előfizetőjével pedig a világ hatodik legnagyobb telekomcége, amit részben annak is köszönhet, hogy 2011-ben egyesült az olasz Wind Telecommal.

Az orosz piacon 56 millió előfizetőjével a harmadik legnagyobb telekommunikációs cégnek számít ügyfélszám alapján, összesen 24 százalékos részesedést tudhat magáénak. A legnagyobb szolgáltatónak az MTS számít 70,7 millió ügyfelével, megelőzve a MegeFont, amely 62,8 millió ügyféllel rendelkezett 2012 harmadik negyedévében az AC&M adatai szerint.

Forrás: [origo]
 
Középpontban az adósság lefaragása, illetve a profit növelése

A menedzsment terve szerint a telekomcég 5 százalékos átlagos éves növekedést érne el árbevétel, illetve a kamat, adó, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredményt mutató EBITDA terén is. Az időszak során 0,8 dolláros osztalékot fizetne részvényenként évente, valamint 17 százalékkal szeretné visszavágni nettó adósságát az időszak végére. Jo Lunder vezérigazgató elmondása szerint 2 milliárd dolláros költségcsökkentés is tervben van.

Az adósság csökkentése egyáltalán nem újkeletű dolog a telekommunikációs szektorban, mivel több európai szektortárs is hasonló gondokkal küszködik, mint a VimpelCom. A spanyol Telefónica és a finn-svéd TeliaSonera is hatalmas adósságállománnyal rendelkezik, melyet elsősorban eszközeik értékesítésével próbálnak orvosolni. További gyógymód lehet a költségcsökkentés, illetve a részvényesi juttatások, mint az osztalékfizetés visszavágása, mivel a bevételek és a profit növelése vagy éppen szinten tartása nehezen kivitelezhető a jelenlegi recessziós környezetben.

Miből lesz profitnövekedés?

Joggal merülhet fel bennünk, hogy a VimpelCom hogyan szeretne profitbővülést elérni, aminek a megválaszolása talán nem is olyan bonyolult, csak a tervek mögé kell nézni. A stratégia elengedhetetlen eleme a mobil adatforgalom bővülése, amitől a VimpelCom éves szinten jóval nagyobb bevétel növekedést vár a 2012-15-ös időszakban, mint bármely más területen. A társaság előrejelzése szerint az orosz telekommunikációs szektor bevételei ez idő alatt 3,5 százalékkal emelkedhetnek.

A prognózis során a hangalapú- és az adatforgalmi bevételek kerültek górcső alá, ha az időszak során megvizsgáljuk a változásukat, akkor az tapasztalható, hogy előbbi szegmens labdába se rúghat utóbbival. A vezetékes adatbevételek 7 százalékos átlagos éves növekedése mellett a mobil adatbevételek 30 százalékos bővülése is jócskán túlszárnyalja a teljes piac növekedését.

Forrás: [origo]
 
Oroszország a 15 százalék körüli okostelefon penetrációjával igen nagy potenciállal kecsegtet, ha abból indulunk ki, hogy a nyugat-európai átlag ettől már jóval eltávolodott és 50 százalék felett található. Ezt a helyi telekommunikációs cégek is felismerve a legújabb, gyorsabb adatátviteli sebességre képes 4G rendszer kiépítésén dolgoznak. Ennek a folyamatnak az úttörője a MegaFon, amely már közel félszáz városban elérhetővé tette a technológiát. Egyszóval a piac adott, csak a VimpelComnak is élnie kell a lehetőséggel.

Talán éppen ezért nem is olyan meglepő, hogy az orosz telekomcégek az elmúlt egy év során jócskán felülteljesítették a tőzsdén az európai telekkommunikációs szektor lefedő Bloomberg Europe 500 Telecom Services Indexet. A benchmark 7 százalékos csökkenése mellett az MTS 14 százalékot, míg a VimpelCom 12 százalékot emelkedett. Utóbbi sokat köszönhet az új stratégiának, ami mintegy 7 százalékos pluszt eredményezett, az évközi gyengébb teljesítmény a szerteágazó kitettséggel hozható összefüggésbe. A nemrégiben debütáló MegaFonnak rövid idő alatt is sikerült helyben hagynia legközelebbi versenytársait, hiszen november vége óta 32 százalékos ralit mutatott be a londoni parketten.

KAPCSOLÓDÓ CIKK