Így szúrnak ki a jó vezetőkkel

2013.01.28. 11:37

Január végéig új kötelező biztosítási díjakat kell közzétennie hat nagy társaságnak, mert túl sok kedvezményt adtak a balesetmentes sofőröknek. A tavaly év végén biztosítót váltóknak nincs teendőjük.

Nincs egy hónapja, hogy lezárult a nagy téli kötelezőváltási szezon, fél tucat biztosítónak máris új tarifatáblázatot kell meghirdetnie. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) ugyanis megállapította, hogy a hat cég (a listát lásd külön) túl sok kedvezményt érvényesített a 2013-ra szóló díjaiban, mivel eltért a törvényben meghatározott bonus-malus kategóriáktól.

Az érintett társaságok a saját kárstatisztikáikra alapozva a törvény szerinti B10-es besorolásnál is kedvezőbben bírálták el a régóta balesetmentesen vezető ügyfeleiket, és B10 pluszos (kvázi B11-es), akár ennél magasabb kategóriákat is létrehoztak. A felügyelet szerint ezt nem tehették volna meg, így ezeket a plusz kedvezményeket el kell tüntetniük a díjtáblázataikból.

Aki most váltott, ne csináljon semmit

Az újratervezés és a díjak újbóli közzététele a tavaly év végén biztosítót váltókat nem érinti. Az új tarifák azokra az autósokra vonatkoznak, akiknek nem január elsejével fordul a kgfb-szerződésük, mert valamikor 2010 után (év közben) vásárolták az autójukat. Az ő szerződésük évfordulója a vásárlás napján van, nekik év közben kell újrakötniük vagy lecserélniük a kötelezőjüket.

A hat érintett biztosító:

  • Allianz Hungária Biztosító Zrt.
  • Generali-Providencia Biztosító Zrt. 
  • K&H Biztosító Zrt. 
  • Köbe Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület
  • Magyar Posta Biztosító Zrt.
  • Wáberer Hungária Biztosító Zrt.


Az úgynevezett bonus-malus besorolás 1993-ban indult el Magyarországon: azóta az alap A0-s kategóriához képest négy rosszabb (malus 1-4) és tíz jobb (bonus 1-10) kategóriába sorolják az autóvezetőket a kgfb-díjuk megállapításánál. A kategóriák a balesetmentes vezetést honorálják, illetve a balesetet okozókat büntetik, ha tehát valaki nem okoz balesetet, akkor évente egy besorolást javít, ha viszont saját hibájából karambolozik, akkor ront a pozícióján, és többek között ennek megfelelően emelkedik vagy csökken az általa fizetendő biztosítási díj.

Egy-egy bonusfokozatnyi eltérés egy kisebb, mondjuk Citroen C3 méretű autónál évente 1-2 ezer forintos különbséget ad, a legrosszabb M4 és a legjobb B10 között pedig óriási szakadék van. Évi 12 ezer forint helyett 50, de bizonyos biztosítóknál akár 200 ezer forint is lehet a díj.

Már B20 is lehetne

Ha valaki a rendszer bevezetésétől kezdve, húsz éve balesetmentesen vezet, annak ma már elvileg a B20-as besorolás járna. Aki pedig folyamatosan kárt okoz, az elméletileg lejjebb is csúszhatott volna, mint a törvényben lévő M4-es minimumkategória. Ezt a szempontot próbálták a biztosítók érvényesíteni az M4-B10 keretek feszegetésével, ezért találták ki - több évvel ezelőtt - például a különböző pluszos vagy B11-es és hasonló besorolásokat. A díjtáblázat így jobban tükrözte a tényleges kárstatisztikákat, és mindeddig a felügyeletnek sem volt gondja a rendszerrel.

Most azonban úgy látja a PSZÁF, hogy a hat érintett biztosító jogszabályba ütközően cselekedett, így az évközi váltókra január 2-án meghirdetett díjaik nem érvényesek. Aki január 18-ig ennek alapján szerződést kötött, annak már nem kell visszalépnie, de mindenki másnak már meg kell várnia a január végi új díjhirdetést, ha közeledik a kgfb-évfordulója.

Az új tarifákról így egyelőre semmit nem lehet tudni, de a biztosítóktól származó információink szerint várható, hogy pont a legbiztonságosabban közlekedő vezetők járnak rosszul a változással. A rendszer ugyanis kevésbé lesz cizellált, és bár a PSZÁF szerint ez nem jelent önmagában drágulást, lesz egy szűk réteg, amely a saját kártörténetéhez képest kényszerűen visszacsúszik majd (mert legfeljebb B10-ben lehet), és kénytelen lesz többet fizetni. És bár az új rendszer egyelőre csak az évközi kgfb-seket érinti, a következő nagy őszi-téli váltásnál már minden más autóst is sújthat.

Előbb-utóbb eltörlik

Az egész probléma időzítése azért is érdekes, mert mint Gilyén Ágnes, a Mabisz szóvivője rámutat, a kgfb-re vonatkozó törvény indoklásában szerepel, hogy a jelenlegi bonus-malus rendszert el fogják törölni, hogy a szabályok végleg megfeleljenek az Európai Unió elvárásainak. Ez volna a piac liberalizálásának az utolsó lépése (kezdetben vala a központi árszabályozás), igaz, arra sehol sincs utalás, hogy ez mikor következik be.

A német példa e tekintetben érdekes: 1996-ig Németországban is hasonló bonus-malus rendszer létezett, majd miután eltörölték, sokkal több új kategória jött létre. A körülbelül 25 új bonus-fokozatot maga a biztosítók közötti verseny hívta életre, az árazás ugyanis így tudott a legjobban alkalmazkodni a valódi káradatokhoz, és ezzel amúgy az autósok sem jártak rosszul.