A marhák miatt kerül nyomás alá a mexikói gyorsétterem

Vágólapra másolva!
A várakozásoknak megfelelő negyedéves eredményről számolt be a Chipotle mexikói gyorsétteremlánc. A negyedik negyedévben növekvő élelmiszerárakkal kellett megküzdenie a cégnek, és ez a jövőre vonatkozóan a menük árának növeléséhez fog vezetni a menedzsment szerint. A zárás utáni kereskedésben eleinte pozitív reakciót lehetett látni, de végül realizálódott a befektetőkben, hogy a jövőt illetően a kép mégsem annyira kedvező. 
Vágólapra másolva!

A Chipotle Mexican Grill gyorsétteremlánc 61,4 millió dolláros negyedéves nyereségről számolt be tegnapi jelentésében. Ez a profit részvényeként 1,95 dollárnak felel meg, ami közel 8 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti szintekhez képest.

A társaság még az előző hónapban felhívta a befektetők figyelmét arra, hogy az elemzői várakozásoktól elmaradó eredményre számít, és 1,92-1,97 dollár közötti sávot adott meg. Az akkor közölt számok alapján csökkentek az elemzői várakozások, ezért a most közzétett riport nem okozott meglepetést.

A Chipotle árbevétele 17 százalékkal 699,2 millió dollárra tudott emelkedni az év utolsó negyedéve során. Az emelkedés éves alapon értendő, azonban az előző negyedévhez képest visszaesést jelent.

Forrás: [origo]

A társaság újra megerősítette, hogy a növekvő élelmiszerárak miatt idén kénytelen lesz növelni az éttermeiben kapható menük árát. A jelentés szerint leginkább a marhahús árának emelkedése miatt került nyomás alá a cég profitabilitása.

Úgy tűnik, a mexikói gyorsétterem lánc, amely a válság alatt jobban boldogult a versenytársainál, a kereslet visszaesésével lesz kénytelen szembesülni. Korábban a híres befektetési guru, David Einhorn figyelmeztetett arra, hogy a társaság nehézségekkel fog szembesülni, és eladásra ajánlotta a részvényeket. A hedge fund befektető azzal érvelt, hogy a YUM Brands által "futtatott" Taco Bell éttermek új menüje méltó versenytársa lesz a Chipotle felhozatalának, ezért csökkenni fog az utóbbi társaság piaci részesedése.

A mexikói étteremlánc eredményességére az élelmiszer beszerzési árak 22 százalékos növekedése nyomta rá bélyegét. Ennek hatására az étterem szintű működési eredményhányad 24,6 százalékra csökkent a 26,1 százalékos korábbi szintjéről.

A már legalább egy éve nyitva lévő éttermekben a forgalom 3,8 százalékkal tudott bővülni, ami elmarad az elemzők által előrejelzett 3,9 százalékos növekedéstől. Ezzel az utóbbi három év leggyengébb negyedéves növekedését tudta felmutatni az étteremlánc.

Forrás: [origo]

Az idei évre enyhén növekvő bevétellel kalkulál a társaság, azonban figyelembe véve azt, hogy a menük árát növelni fogják, a forgalom növekedése várhatóan gyengébb lesz a korábbi éveknél.

Az eredményekre kezdetben jelentős megugrással reagált a részvények árfolyama a tőzsdezárás utáni kereskedésben, de végül visszaesett a tőzsde zárásakor tapasztalt szintekre. Vélhetően beletellt néhány órába, míg a befektetők realizálták, hogy a részvényár szempontjából fontos jövőbeli működési teljesítményre visszafogott várakozásokat fogalmazott meg a menedzsment.

Chipotle Mexican Grill

Forrás: [origo]

2012-ben a mexikói kaja volt a favorit

Az egész éves teljesítményszámokat elnézve elmondható, hogy sikeres éve volt a mexikói gyorsétteremláncnak. A társaság bevétele 20,3 százalékkal 2,73 milliárd dollárra emelkedett. Ehhez hozzájárult a már egy éve nyitva lévő üzletek forgalmának 7,1 százalékos bővülése, illetve az étterem szintű működési eredményesség javulása (26 százalékról 27,1 százalékra nőtt az étterem szintű hatékonysági mutató).

A tavalyi évre vonatkozó nettó eredmény 278 millió dollár lett, ami jelentős, majdnem 30 százalékos bővülés 2011-hez viszonyítva.

A menedzsment kommentárja szerint eredményes volt a cég stratégiája, amellyel próbálja megkülönböztetni magát a "tucat" gyorséttermektől. A Chipotle éttermekben figyelnek arra, hogy az alapanyagokat a legjobb forrásokból, környezettudatos termelést folytató helyekről szerezzék be. Ezen kívül az ételek elkészítése és a kiszolgálás is némileg különbözik a szokásos gyorséttermi trendektől. A konyhák nyitottak, és a kiszolgálás tulajdonképpen egy köztes megoldás a tipikus önkiszolgáló, és a pincéres verziók között.