Jobban járt volna a finomító nélkül a légitársaság

Vágólapra másolva!
A negyedik negyedéves gyorsjelentések szerint, az USA-ban tevékenykedő olajfinomítók többségének jó sora van, az elemzői várakozásokhoz képest lényegesen jobban ment az üzletük. A részvények pedig jól reagáltak, néhány esetben 4-5 százalékos ugrást is lehetett látni, sőt a Valero közel 9 százalékot szökkent. A légitársaságoknál sem feltétlenül ördögtől való olajfinomítóval rendelkezni, a Delta Airlines viszont bánhatja, hogy nemrégiben 150 millió dollárt fizetett ki egy ilyen üzemért, komoly veszteséget hozott össze az egység.
Vágólapra másolva!

A negyedik negyedéves gyorsjelentési szezon lassan véget ér az USA-ban és az eddigi beszámolók alapján azt lehet mondani, hogy az egyik legtöbb meglepetést az amerikai olajcégek és különösen a finomítókat üzemeltető vállalatok okozták. Jól teljesítettek, ők tudták leginkább az elemzői konszenzust jelentősen túlszárnyalni. A társaságok elsősorban a palaolaj forradalom miatt viszonylag olcsón hozzájutottak a nyersolajhoz és nem kellett külföldről nagy mértékben olajat importálni, amit jól jelez a legutóbbi külkereskedelmi mérleg adata is. Az olajfinomítókból kikerülő termékek iránt viszont nagy volt a kereslet. Ez a két tényező együttállása segítette, hogy a cégek vaskos profitot érjenek el.

Ugyanakkor nem minden olajfinomító volt nyereséges a negyedik negyedév során. A Delta Airlines 2012 áprilisában vásárolta meg a Phillips 66-től a Philadelphia mellett fekvő Trainer olajfinomítót. Mivel a légitársaságoknak jelentős mennyiségű kerozinra van szükségük ezért az olajcégektől veszik meg rendszeresen az üzemanyagot. A Delta Airlines úgy gondolta, hogy inkább saját finomítót akvirál (egy vertikális integrációt létrehozva), így majd saját szükségletének megfelelő mennyiségű terméket gyárt majd. A Delta 150 millió dollárt fizetett a finomítóért, és évente 300 millió dollárnyi megtakarítást remélt további 100 millió dolláros beruházást követően.

Egyelőre azonban nem hozza a kötelezőt a Trainer finomító. A negyedik negyedévben 63 millió dolláros veszteséget okozott a Deltának és 2013 első negyedévében akár további 100 millió dolláros mínuszt is okozhat még a légitársaságnak az egység az econmatters.com szerint.

Az egyik probléma a finomítóval, hogy régi és emiatt jó minőségű olajra van szüksége. Jelenleg Nigériából kap alapanyagot az egység, ami a Brent árához képest nagyjából 4 dollárral magasabb, a Brent pedig 15-20 dollárral drágább, mint a WTI típusú olaj. Utóbbit használja az amerikai finomítók jelentős része.

A Delta Airlines próbál tenni azért, hogy javítsa a finomító nyereségességét. Nemrégiben jelezte a cég egy az amerikai tőzsdefelügyeletnek beadott dokumentumában, hogy Észak-Dakotából, palaolaj forradalom egyik központjából szeretnének vonaton olajat szállítani a finomítóba. Ezzel viszont az a baj, hogy a költségek hordónként 22 dollárt tesznek ki az econmatters.com szerint, amit figyelembe véve már megkérdőjelezhető az eredményesség.

Ettől függetlenül a Delta Airlines papírjai jól teljesítenek a tőzsdén, idén 23 százalékot emelkedett a részvény, az elmúlt egy évben pedig 33 százalékot.