Halomra tördelik a kukákat a trehány szemetesek

Vágólapra másolva!
A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-nek vélhetően több tízmilliójába kerül, hogy a szemetesek gyakran rohanva, szabálytalanul ürítik a kukákat, amelyek emiatt eltörnek, használhatatlanná válnak. Az év elején kukahiány is volt Budapesten, de a cég szerint nem emiatt.
Vágólapra másolva!

"Kukahiány van Budapesten. Ha egy tönkremegy, és az ember újat kér az FKF-től, csak hetekkel későbbre tudnak ígérni. És ennek az az oka, hogy a cég alkalmazottjai tördelik a kukákat" - mondta az [origo]-nak a fővárosi kukahelyzetről nem szakmabeli létére meglepően aprólékos információkkal rendelkező Kovács Attila.

A csepeli férfi laikusként kezdett foglalkozni a kérdéssel, és hogy az észrevételeit nem érdemes félvállról venni, azt jelzi, hogy öt éve az ő figyelmeztetése nyomán vonta vissza és alakíttatta át az FKF Zrt. az akkor frissen beszerzett, balesetveszélyesnek bizonyuló konténereit.

Kovács Attila most azt állítja, hogy a budapesti önkormányzat évente több tízmillió forintot költ el fölöslegesen a házakhoz kihelyezett szemétgyűjtő tartályok javíttatására és cseréjére. Szerinte ugyanis sokkal kevesebb rongálódna meg, ha a kukások mindig szabályosan ürítenék őket.

"Három fajtával is nagyon gyakran szabálytalanul járnak el. Az említett 240 literes műanyag edényeket túl gyorsan emeli a gép, ezért a lendülettől eltörik a peremük. A 770 literes műanyag konténereket az teszi tönkre, hogy a gépkezelők nem az előírás szerinti helyre akasztják be az emelőszerkezetet. Az 1100 literes fém konténereket pedig nyitott tetővel helyezik a gépbe, ezért a fedél emelés közben lecsapódik és deformálódik, majd törik" - magyarázta.


szólj hozzá: Milliók mennek a kukába fölöslegesen

Úgy tűnt, amíg meg nem látják a kamerát, a kukások tényleg nem csukják le a fedőt

Szavainak súlyt ad, hogy az FKF-től a bejelentéseire válaszként kapott, az [origo] által megismert e-mailek tanúsága szerint a főváros cége nem tagadta például a túl gyors emeléssel kapcsolatos probléma létezését. Több levél is arról szólt, hogy a hibákat orvosolták, illetve az alkalmazottakat figyelmeztették a szabályos munkavégzésre.

A cég az [origo]-nak küldött válaszában azt írta, hogy "a hulladékgyűjtő tartályok nem használódnak el nagyobb számban, mint a korábbi években" (ezt egyébként nem is állította senki), évente 5-5,5 százalékukat kell cserélni. Elismerte, hogy a 240 literes kukák esetében az év elején "volt kisebb fennakadás az ellátásban", de "nem a fokozott elhasználódás miatt". A társaság abban pedig nem is ért egyet önkéntes revizorával, hogy a 770 és az 110 literes kukák esetében is szabálytalan lenne az ürítés.

Az FKF a válaszában azt is hangsúlyozta, hogy ha valamelyik munkavállaló bizonyíthatóan vét a szabályok ellen, az esetet minden esetben kivizsgálják. Kovács Attila azonban továbbra is rendszeresen találkozik nemtörődöm módon ürített és emiatt elhasználódott kukákkal, bár elismerte, a videónk elkészítése utáni napokban például a 19. kerületben sokat javult a helyzet.

"Mindig megemlítik, hogy rendszeresen ellenőrzik a szemétgyűjtő járatokat, ami bizonyára igaz, de ezt egy sárga villogóval felszerelt céglogós autóval teszik, amit már messziről kiszúrnak az ellenőrzés alanyai. Így nehéz lenne bárkit szabálytalan munkavégzésen kapni" - tette hozzá. Szerinte ezt igazolja az is, hogy a társaság Ecseri úti telephelyén mindig sok a láthatóan sérült, selejtezésre váró tartály.

Több tízmilliós kár

Kovács Attila állítja, az FKF-től származó adatai vannak arról, hogy tavaly 1163 darab fémkonténer sérült meg, és ebből 622-t tudtak megjavítani, a többit selejtezni kellett. Csak a javíttatás 44,7 millió forintba került - ennek egy részét talán meg lehetett volna takarítani körültekintőbb módszerekkel. Ráadásul, ha a 2007-es közbeszerzés 59 250 forintos darabárát vesszük alapul, akkor jóval olcsóbban, 37 millióért lehetett volna venni 622 vadonatúj konténert.

Az FKF kérdésünkre megerősítette az adatok valódiságát, egyúttal jelezte, hogy a fenti darabszámba a javításokon túl beleszámítanak az átfestések és a kerékfelújítások is. Arra a kérdésünkre, hogy miért nem vásárolt újakat a cég, nem érkezett válasz - ahogy arra sem, hogy a másik két típus javíttatása mennyibe került 2012-ben.

Tavaly júliusban Csók László, a Főpolgármesteri Hivatal városüzemeltetési osztályának akkori vezetője a jelzett problémák alapján írásban kérte az FKF-et egy intézkedési terv kidolgozására. Az FKF arra a kérdésünkre sem regált, hogy ez a dokumentum elkészült-e, és ha igen, mi lett a sorsa.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]