Megakasztotta a Manchester menetelését a Real

Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, hogy a Real Madrid elleni Bajnokok Ligája fiaskó mély nyomot hagyott a Manchester United tőzsdei árfolyamában, legalábbis erről tanúskodik a részvény grafikonja. Azonban, ha jobban megvizsgáljuk az angol rekord bajnok teljesítményét és jövőbeli kilátásait, akkor sokkal rózsásabb kép tárul elénk. Egyre nagyobb szerep hárul az új szponzorokra, melyek nagy mértékben javíthatnak a klub profitabilitásán az elkövetkezendő években. A piac azonban az utóbbi hetekben mégis pesszimistább lett a Uniteddel kapcsolatban, aminek következtében jelentős felértékelődési potenciállal kecsegtet a részvény.
Vágólapra másolva!

Nem csak a pályán tett keresztbe a Real a Manchesternek

Február elején még kicsattant az erőtől a Manchester United részvénye, azóta viszont nem csak, hogy megtört a lendülete, de az árfolyam 14 százalékot esett vissza a legutóbbi kereskedési napig. Joggal merül fel a kérdés, hogy a fordulat a tőzsdén vajon a csapat teljesítményével áll összefüggésben? A klub számára pénzügyi szempontból az angol bajnokság, illetve a Bajnokok Ligája is kiemelkedő szerepet tölt be. Az elsővel nem lehet nagy gond, hiszen nyolc meccsel a bajnokság vége előtt, 15 pont az előnye a városi rivális City-vel szemben, azaz a vörös ördögök fél kézzel már fogják a bajnoki trófeát.

A legnívósabb európai kupából azonban éppen a tőzsdei lejtmenet alatt esett ki a United, nagy csatát vívva a Real Madriddal. Az árfolyam csökkenésének kezdete nagyjából megegyezik a döntetlennel végződő első meccs napjával, sőt, az esés a vereséggel végződő második meccset követően is folytatódott. A Manchester United csapata idén ezzel a nyolcaddöntőben búcsúzott el a BL-kiírástól. Nagy kérdés, hogy tényleg ennek tudható-e be a MANU ticker alatt futó részvény lejtmenete?

A Manchester United árfolyama (NYSE)

Forrás: [origo]

Tényleg ekkora a baj?

Az elemzői várakozások alakulását figyelembe véve, a BL búcsút követően nem történt markáns változás, sem az árbevétel, sem a kamat- és adófizetés, illetve az értékcsökkenés, valamint az amortizáció előtti eredmény (EBITDA) területén. Kisebb csökkenés ugyan felfedezhető az előrejelzések terén, de az EBITDA-ban ennél jóval nagyobb változást láthattunk a nyolcaddöntő előtti hónapokban, azaz az elemzők is hasonló szereplésre számíthattak.

Forrás: [origo]

Ha a Bajnokok Ligája tavalyi bevételeiből indulunk ki, akkor az idei szezon is jól sikerülhetett a Manchesternek. Habár a csapat egy éve nagy meglepetésre már a csoportkörben elbúcsúzott a küzdelmektől, összességében a 32 résztvevő közül a hatodik legnagyobb bevételt generálta a klub. Ebben nagy szerepe van a televíziós közvetítésekből befolyó díjaknak, ugyanis ez a tétel igen meghatározó bevételi forrásnak számít a BL-résztvevők körében. A Manchester United pedig igen sokat tud ebből profitálni, hiszen a világ legnagyobb rajongótáborával rendelkező klubjának számít, 659 millió fős szurkolótáborával.

A 2012/13-as Bajnokok Ligája szezon jobban sikerülhetett, mint a tavalyi, hiszen a csapat tovább maradt talpon a kiírásban, és a körönként megszerezhető fix jutalmak is emelkedtek. A televíziós közvetítési díjakról még nem állnak rendelkezésre információk, de ha abból indulunk ki, hogy tavaly csak a későbbi győztes Chelsea és az AC Milan tett szert nagyobb bevételre, akkor az idei BL-szezon is sokat hozhatott a konyhára.

Forrás: [origo]

A szponzorokról se feledkezzünk meg!

A futball klubok bevételeit alapvetően három kategóriába sorolhatjuk: egyik ilyen forrás a meccsbevétel, mely az eladott jegyekből és bérletekből folyik be a kasszába; a másik nagyobb csoport a műsorszolgáltatás bevételei, amit a televíziós közvetítések után kapnak kézhez a klubok; míg a harmadik kategória a kereskedelmi bevételek, melyek a szponzori támogatásokból és a kiskereskedelmi forgalomból tevődnek össze.

Az elmúlt években a legnagyobb bővülést a kereskedelmi szegmens mutatta, a (naptári) negyedik negyedévben is ez a részleg bizonyult az értékesítés húzóerejének. A 35,6 millió fontos bevétel 29 százalékkal haladja meg a 2011 negyedik negyedévit, ami elsősorban az új szponzori szerződéseknek köszönhető. Az alszegmens 49 százalékos megugrást produkált.

Forrás: [origo]

A szponzori szerződések után járó bevételek további növekedése várható, mivel az angol futball klub már az év elején újabb megállapodásokkal gazdagodott a világ legnépesebb országában, Kínában. Egyaránt, 3 éves szerződést kötött a második legnagyobb kínai hitelintézettel, a China Construction Bankkal, illetve a leggazdagabb kínai többségi tulajdonába tartozó, és üdítőiparban tevékenykedő Hangzhou Wahaha Grouppal.

Rövidesen újabb fontos szponzorról számolhat be a United, a negyedéves jelentés tanulsága szerint 8 éves megállapodást kötöttek egy egyelőre, nem nevesített partnerrel. A támogató lógója nem akárhova, mint a csapat tréningruházatára kerülne fel, leváltva ezzel a DHL-t, melynek szerződése június végén lejár.

Jelenleg még az amerikai Aon a Manchester United mezszponzora, de a klub már idejekorán gondoskodott az utódról, tavaly nyáron rekord nagyságú 559 millió dolláros szerződést kötött a General Motors autógyártóval. Az ügylet révén 2014 nyarától a Chevrolet lógója díszíti majd a vörös ördögök mezét 7 éven át. A szponzori díj kifizetését viszont már idén megkezdi a GM, így az idei és a jövő évi szezonban is egy-egy kisebb összeg üti majd a futballklub markát.

Forrás: [origo]

Javulhat a profitabilitás!

Az elemzők nem csak az idei évtől várnak növekedést az árbevétel és a nyereség terén a Manchester Unitedtől, hanem az ezt követő években is. Ezzel továbbra is a világ legnagyobb árbevételű futball klubjai között találhatjuk majd a Unitedet. Tavaly az elmúlt évekhez hasonlóan a Real Madrid és az FC Barcelona előzte meg e tekintetben a Deloitte által évente összeállítandó listán.

Ezenkívül a klub profitabilitása a 2013-as üzleti évtől kezdve (a futball klubok pénzügyi éve általában június 30-án zárul) javulásnak indul. Az EBITDA margin, azaz az operatív profit és az árbevétel aránya, a tavalyi 28 százalékról idén 30 százalékra növekedhet a szakértői becslések szerint, majd ezt követően már a 40 százalékot is elérheti.

Forrás: [origo]
Az árfolyam lejtmenetét egyáltalán nem követte le a célárfolyam, sőt, február közepe óta 19,58 dolláron stabilizálódott a Manchester United részvényét követő elemzők konszenzus célárfolyama, a Bloomberg adatai szerint. Ez az érték pedig a pénteki záróárhoz képest közel 20 százalékos növekedési potenciállal kecsegtet. Tehát a csapat hiába esett ki a Bajnokok Ligája idei szezonjából, az elemzők továbbra is optimisták a klub kilátásaival kapcsolatban.

Forrás: [origo]