Csak a mobil számít a Facebookon

Vágólapra másolva!
Nem tudta igazán lenyűgözni a piacot a Facebook szerdai gyorsjelentése, bár a cég története és az üzlet sajátosságai miatt a részvény megítélésében még a szokásosnál is kisebb jelentősége lehet a múltbeli adatoknak. Lehetséges katalizátoroknak nincs hiányában a cég, bár még így sem valószínű, hogy képes lesz a várt ütemre felpörgetni a növekedést, így pedig az értékeltség is extrém módon túlzó. De ez amúgy sem érdekelte a befektetőket eddig sem.
Vágólapra másolva!

A mobilon áll vagy bukik a Facebook jövőbeli sikere. Ez persze nem újdonság, de a szerda este közzétett gyorsjelentés ismét vastagon aláhúzta, mennyire egy lapra kénytelen feltenni a szerencséjét a cég. A felszínen igazi meglepetést nem hozó beszámolóban ugyanúgy láthatunk kedvező, mint aggasztó jeleket, de a Facebookhoz hasonló cégeknél májusban úgyis történelemként tekinthetünk a múltbeli számokra, nem ezzel foglalkoznak a befektetők. Emelkedéssel készül nyitni a részvény, a piacot nem törték le az inkább vegyes, mint egyöntetűen jó számok.

Nem lenyűgözőek a számok

Az első negyedévben elkönyvelt 1,46 milliárd dolláros árbevétel hajszálnyival meghaladta az elemzői várakozásokat, az egy részvényre jutó nyereség (mindenféle speciális tételektől tisztítva) viszont közel 5 százalékkal elmaradt a konszenzustól, ráadásul ezen a téren éppen zéró volt a cég növekedése az egy évvel korábbi szinthez képest az elmúlt negyedévben. Nem a legjobb felütés egy gyorsjelentés értékeléséhez, de azért a motorháztető alatt vannak kedvező folyamatok is.

Arra már fel sem kapja a fejét senki, hogy a Facebook havi aktív felhasználóinak száma elérte a negyedévben az 1,1 milliárd főt, és ekkora nagyságrendnél is még mindig 23 százalékkal bővült egyéves összevetésben. A teljes felhasználószám bővülése azért érthető módon lassul, hiszen máskülönben alig pár év múlva látványosan megnőne a különféle földön kívüli létformák részaránya, és mivel az ő hirdetésfogyasztási szokásaikat nem ismerjük, ez újabb jelentős bizonytalansági tényezőt hozna a Facebook életébe.

A mobilfelhasználói tábor bővülése ugyanakkor több mint kétszerese a teljes felhasználóbázis növekedésének, egyetlen év alatt több mint másfélszeresére, mintegy 751 millióra nőtt azoknak a száma, akik havonta legalább egyszer mobilról (is) facebookoznak. Ráadásul az ezeken a felületeken termelt bevétel aránya a megelőző negyedévben mért 23 százalékról 30 százalékra emelkedett, ezzel ez volt az egyetlen nagy bevételi szegmens, ami negyedéves összevetésben bővülni tudott (a Facebook csak 2012 harmadik negyedéve óta teszi közzé külön ezt a bevételt, így éves növekedést nem tudunk mérni).

Nem élénkül igazán a növekedés

A Facebook a mobilos felhasználók és bevételek bővülését leszámítva ugyanakkor nem nagyon tud igazán látványos növekedést felmutatni, sőt, épp ellenkezőleg. Az üzlet legnagyobb pillérét adó "asztali" (azaz nem mobil) hirdetésekből származó árbevétel lényegében nem bővült a negyedév során az egy évvel korábbi szinthez képest. A lassulás folyamatosnak és trendszerűnek tűnik, miközben a globális online hirdetési piacon ennyire nem drámai a helyzet, bár kétségtelenül a növekedés motorját iparági szinten is a mobil terjedése adja.

Mindez a fő eredményszámokon is nyomot hagy. Az árbevétel ugyan még mindig közel 40 százalékkal bővül, de a kötelező sztenderdek szerint számított üzemi eredmény csökkenést mutat. Ebben jelentős szerepet játszanak a Facebook dolgozóinak adott, költségek között elszámolt részvényjuttatások is, ezek nélkül az üzemi eredmény 16, a nettó profit pedig 9 százalékkal bővült az egy évvel korábbi szinthez képest. Ez még mindig nem kirobbanó növekedés, bár lényegesen kedvezőbb, ráadásul a kötelező számviteli módszerektől való eltérés mindig kellemetlen érzést hagy az emberben, még ha "kreatív" könyvelésről, pláne csalásról szó sincs.

Mindezekkel együtt az egy felhasználóra jutó bevételt továbbra is növelni tudja a cég, bár az első negyedév szezonális hatások miatt jellemzően gyenge. Ezt úgy a legegyszerűbb kiszűrni, hogy a negyedéves adatok helyett a gördülő 12 havi, azaz mindig a megelőző négy negyedév összegét tükröző mutatót számolunk. Ezen világosan látszik, hogy hosszas stagnálás után végre sikerült elmozdulni a fajlagos bevétel növelése felé, bár a Facebook még továbbra is elmarad több fontos versenytárstól ezen a téren.

Az értékeltség továbbra is kiugró

Érdekes módon a relatíve visszafogott növekedés ellenére az elemzői előrejelzésekből még mindig kirobbanó növekedési potenciál rajzolódik ki, az előttünk álló három évben átlagosan több mint 40 százalékos növekedésre számíthatunk az elemzői konszenzus szerint. Ha valóban sikerülne ilyen lendületet vennie a cégnek, akkor az aktuális, 45 körüli előretekintő P/E ráta sem lenne túlzó, de a múltbeli adatok alapján kicsi a valószínűsége, hogy ennyire begyújtsa a rakétákat a Facebook, így a fundamentális értékeltséget továbbra is túlzónak kell mondanunk, egyedül a LinkedIn forog még hajmeresztőbb szinteken.

A Facebook közel egyéves tőzsdei pályafutása során ugyanakkor a fundamentális értékeltség látszólag másodlagos volt a befektetői megítélésben, a piacot a hírek és leginkább a katalizátor (vagy annak tartott) tényezők mozgatták. E tekintetben pedig úgy látjuk, hogy a Facebook a nemrégiben bejelentett Facebook Home nevű alkalmazással újabb erős lapot húzott elő a pakliból, ami akár tartósabban is foglalkoztathatja a befektetőket, ráadásul gyorsan elhomályosíthatja az egyébként kirobbanónak nem mondható gyorsjelentés részleteit is.

A menedzsment kommentárja alapján a cég továbbra is folytatja a kisebb-nagyobb akvizíciók és az erőltetett ütemű belső fejlesztéseket is, ami rövid távon feltehetően további nyomást gyakorol majd a profitabilitásra, de hosszabb távon lökést adhat a növekedésnek.

Akár lehet kitörés is, de nem lesz könnyű

A nyitás előtti kereskedésben 1 százalékos emelkedést mutat az árfolyam, úgy tűnik tehát, hogy alapvetően pozitív a hangulat a részvény körül a gyorsjelentés után. Az árfolyam ráadásul meglehetősen kritikusnak mondható szintek között ingázik az elmúlt hetekben. Alulról egyfelől egy hosszabb távú emelkedő trendvonal, a 200 napos mozgóátlag és több markáns mélypont szintje támasztja 25 dollár környékén, felülről viszont több lényeges csúcs szintje alkot ellenállást 28-29 dollár között, innen fordult le heteken belül másodszorra a részvény szerdán.

A jelenlegi helyzet alapján nem elképzelhetetlen, hogy a részvény folytatja az oldalazást a két markáns szint között ebben a nagyjából 10-12 százalékos sávban. Ha sikerülne viszont átlépni a 28 dolláros szintet, akkor akár a 32 dolláros korábbi csúcs szintjét is célba veheti az árfolyam. Lefelé viszont a 25 dolláros támaszok letörése nyitná meg az utat a nagyobb esés előtt. Jó jel viszont, hogy az árfolyam az 50 napos mozgóátlag fölött mozog, ha az előttünk álló napokban is így maradna, akkor az a felfelé történő kitörés valószínűségét erősítené.

A Facebook árfolyama

A Facebook gyorsjelentése meglátásunk szerint inkább csalódást keltő, bár igazán nagy meglepetéseket nem tartalmaz sem negatív, sem pozitív értelemben. A mobil térnyerése rohamléptekkel halad, és a cég úgy tűnik, talán időben el tudta kapni az ehhez szüksége fejlesztések és bővítések fonalát, ezért a közepes aktuális teljesítménynél kecsegtetőbbek a kilátások. Ha a befektetők ráharapnak az új hírekre, akkor további emelkedés jöhet, dacára az erőteljes fundamentális túlértékeltségnek.