Vágólapra másolva!
Lázár János milliós veszteségből bombabiztos üzletté varázsolja a nemzetidohánybolt-nyitást - aki ezt nem látta előre, az most fogja a fejét. Egy átlagos trafikos évi 3-5 milliós tiszta nyereséget tehet zsebre, de a jobb helyen lévő boltosok kezébe a tízszerese is kerülhet. És akkor még az alkohol és a sorsjegy profitjával nem is számoltunk.
Vágólapra másolva!

Amikor Lázár János miniszterelnökséget vezető államtitkár április 25-én benyújtotta a trafiktörvény legújabb módosítását, első ránézésre csupán annyit tett, hogy nyereséges működést akart biztosítani a vállalkozóknak.

Erre oka is lehetett volna, hiszen a trafikpályázatok első köre alapján 1400 település dohánybolt nélkül maradt. Ezek zömükben kistelepülések, ahol az alacsony forgalom miatt - az eredeti feltételek mellett - nem feltétlenül érné meg trafikot nyitni. A pályázat meghirdetésekor ugyanis még csak 3-5 százalékos árréssel számolhattak az árusok, amivel a dohányüzlet egyáltalán nem tűnt jó befektetésnek. Lázár módosítójának egyik célja, hogy "egy megfelelő, tízszázalékos mértékű kereskedelmi árréssel" biztosítsák a dohányboltok "szerény jövedelmezőségét".

Amit Lázár "szerény jövedelemnek" hív, az valójában remek biznisz. Számításunk szerint egy trafik húszéves joga mai értéken körülbelül 30-50 millió forint lesz, ha valóban 10 százalékos árrést garantálnak a dohányárusoknak. (Azzal a módszerrel számoltunk, ahogy egy profi trafikos is átgondolná a döntését: megbecsültük, hogy mekkora lehet a következő 20 év nyeresége évente, és ezek összesen mennyit érnek ma az úgynevezett nettó jelenérték-számítás alapján.) Az átlag természetesen függ attól, hogy marad-e a jelenlegi 5415 koncessziós jog, vagy az 1400 kimaradó kistelepülés is kap-e egy-egy trafikot - a pontos számot ma még nem tudjuk, de az látszik, hogy az első évben 3-5 millió forint nyereségre számíthat egy átlagos trafiktulajdonos, az igazán forgalmas nemzeti dohányboltok pedig ennek a többszörösét is bezsebelhetik.

Ők pályáztak, mi meg koppantunk

"Át lett verve mindenki" - mondta panaszosan az [origo]-nak egy jászberényi italkereskedő, aki eddig is árult cigarettát, így maga is gondolkodott azon, hogy indul a trafikpályázaton, de aztán letett a tervéről. "Számolgattunk, de a régi árréssel nem érte volna meg, ezért nem pályáztunk, pedig az új húzással még üzlet is lett volna" - mondta a férfi. "Mindig mondtam, hogy a jelenlegi árrés vicc, de a tíz százalék már tisztességes haszon. Egy szűk bennfentes kör biztosan előre tudott erről az akcióról, ők pályáztak, mi meg koppantunk" - mondta. Gyanúját csak erősítheti, hogy mint kiderült, a dohánytenderről szóló döntések több esetben a helyi Fidesz-testületekben születtek meg, kapott trafikot Rogán Antal és Lázár János ismerőse is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A jászberényi trafikos ennek ellenére úgy gondolja, a nemzeti trafik nem tuti biznisz. Nagy indulótőke, kapcsolatok, piacismeret kell, hogy valaki jól csinálja, de a szűkülő kereslet miatt még így is kockázatos az üzlet. A városukban 12 trafikhelyet pályáztattak meg, szerinte jó, ha hat fenn tud majd maradni. A további kockázatok közül az sem elhanyagolható, hogy most ugyan 20 évre szerezhet valaki dohányértékesítési koncessziót, de nincs trafikos, aki meg tudná mondani, hogy a következő parlamenti ciklusok valamelyikében nem változtatnak-e a szabályokon.

Az állam rossz üzletet köt

A bizonytalanság már érződik, de egyelőre finomabb falatnak látszik a dohányárusítás, különösen az után, hogy Orbán Viktor miniszterelnök közölte, ő inkább 12 százalékos árrést tartana megfelelőnek. Ha a kormánypártok automatikusan hozzáadnak további "szerény" 2 százalékpontot a garantált jövedelemhez, akkor - megint a húszéves nyereséget visszaszámítva - már 50-70 millió forintot érő üzletet vehet át júliusban egy átlagos trafikos.

Eddig még nem adtak be olyan módosítót, amely a kormányfő igényét tükrözi, így a 10 százalékos haszonkulcsot vesszük alapul, és azt sem tudjuk, hogy a falvak trafikjaival mi lesz, ezért 5415 dohánybolttal számolunk. A cigaretta ára emelkedni fog (erről bővebben itt olvashat), ez hatással lesz a piac méretére, ugyanakkor várható a feketekereskedelem bővülése is, amelyről pontos becslést nehéz készíteni.

A trafikok együtt 270 milliárd forintos üzletet vesznek át az államtól, amely 200 ezer forintos átlagos koncessziós díjjal számolva körülbelül 1 milliárd forintot kap cserébe évente. Mai értékre átszámolva a húszévnyi egy-egy milliárdot ez kevesebb, mint 10 milliárd forintot ér, vagyis pusztán pénzügyi szemüvegen keresztül nézve a kormány 270 milliárd forintért vásárolt 10 milliárd forintot.

Alkohol, újság, sorsjegy csak a ráadás

Az állam tehát nem feltétlenül jár jól, a trafikosok viszont annál inkább. Átlagosan 50 millió forintos bizniszre számíthat az a dohányboltos, aki egy minimálbérest alkalmaz, havi 200 ezer forintból oldja meg a bolt fenntartását (rezsi, bérlet, takarítás), kifizeti az évi 200 ezer forintos koncessziós díjat, és olyan önkormányzat területén nyitja a boltját, ahol maximális, 2 százalékos a helyi iparűzési adó (ennek alapja az árbevétel mínusz az áruk beszerzési értéke).

Az eleve jó üzletet az teszi bombabiztossá, hogy a trafikok újságot, alkoholt, szerencsejáték-termékeket, üdítőket is kínálhatnak, márpedig ezek bevételét nem számoltuk az 50 milliós átlagba, de a kiadások nagy részét igen. Az olyan egyéb bevételeket sem számítottuk be, mint például az az összeg, amelyet a dohánygyártók csorgatnak vissza a kiskereskedőknek különböző előnyökért cserébe. Lázárék ezt a fajta anyagi motivációt megtiltanák, de valószínűsíthető, hogy a gyártók így vagy úgy megtalálják a módját, hogy a trafikosok az ő terméküket részesítsék előnyben.

A motiválás azért is valószínűsíthető, mert a dohánygyártók a jelenleginél kevesebb üzleten keresztül dobhatják piacra a termékeiket, vagyis kevesebb kiskereskedővel kell megállapodniuk. A talpon maradt trafikosok a pályázat után igen kedvező pozícióba kerülnek, egy-egy területen kvázimonopóliumok lesznek. Amelyik településen csak egy trafik lesz, ott szó szerint ők lesznek a dohányelosztók, de a többiek is örülhetnek, a vetélytársakkal a közelben már nem - vagy jóval kisebb versenyt - kell vívniuk.

Kis forgalom: kis haszon, nagy forgalom: óriási pénz

A pályáztatás során mindez még nem tűnt ilyen jó üzletnek. Mivel az eredeti feltételek szerint csak dohányt lehetett volna értékesíteni (így írták ki a pályázatokat is), önmagában ebből - a korábban jellemző 4 százalék körüli haszonkulccsal - egy átlagos trafikosnak vesztesége származott volna. Számításunk szerint maximum 4 százalékos árréssel mínusz 4 millió forintot érne a dohánykereskedés joga.

Ilyesmire jutott a jászberényi mellett az a trafikos is, aki még februárban beszélt az [origo]-nak arról, hogy miért nem indult a pályázaton. Osztott-szorzott, és úgy találta, nem éri meg dohánnyal kereskednie a jövőben, mert egy, az új szabályoknak megfelelő trafik kialakítása a pályázati költségeken túl is belekerülhetett volna néhány millió forintba. Ha akkor tudja, hogy a pályáztatás egy későbbi fázisában felvesznek más termékeket a dohány mellé, többszörösére emelik a garantált hasznot, vagyis teljesen újraírják a szabályokat, és ehhez menet közben új üzleti tervvel ő maga is alkalmazkodhat, akkor - cserébe az 50 milliós üzletért - alighanem másképp döntött volna.

Egy trafikos utánaszámolt, hogy amikor szerény a forgalom, akkor átlagosan 5 percenként megy el egy doboz cigaretta, ez a 12 órás nyitva tartás mellett napi 144 dobozt jelent. Egy átlagos doboz cigaretta 850 forint, ez a forgalommal felszorozva körülbelül 35 millió forintos éves árbevételt jelent (az átlagos trafik százmilliós árbevételt generál). Egy ilyen szerény forgalmú trafikosnak már át kell gondolnia az üzletet, de ha olcsón kihozza a rezsit, vagy nem vesz fel alkalmazottat, számára is megéri az üzlet. Ha a kiadásokat havi 100 ezer forinton tudja tartani, és egyedül viszi az üzletet, saját magát minimálbérre bejelentve, akkor 2 milliót ér a boltja.

A cigaretta királyai azok lesznek, akik forgalmas helyen - például a nagyobb városok központjában - tudnak nemzeti dohányboltot nyitni. Naponta körülbelül kétezer doboznyi cigarettával könnyen lehet évi 400 millió forintos árbevételt elérni. Aki ilyen helyen pályázott és nyert, az most dörzsölheti a tenyerét. Két minimálbéres alkalmazásával, és viszonylag magas 200-300 ezer forintos fenntartási kiadással számolva is durván 30 milliós profitra számíthat az első évben, a húsz év összesített és diszkontált nyeresége pedig 300 millió forintos üzlethez juttatja.