Együtt készülnek az Amazon érkezésére

2013.05.14. 6:15

Egymásra talált a könyvpiac két nagysága: az internetes könyvkereskedelmet vezető Shopline és az ország egyik legkiterjedtebb bolthálózatát üzemeltető Libri. A fúzió előnyeit elsősorban a tulajdonosok érzik majd meg, de kényelmesebb helyzetbe kerülnek a vásárlók is, szinte minden Libriben átvehetik majd például a rendelésüket.

A hazai könyvpiac két óriása pár nappal ezelőtt jelentette be, hogy összeolvadnak. A Bookline néven bő tíz évvel ezelőtt indult, tevékenységét folyamatosan szélesítő, de évi 4 milliárdos bevételének 80-90 százalékát ma is a könyveladásból szerző Shopline-webáruház az online könyvpiacot uralja. A Libri Könyvkereskedelmi Kft. pedig úgy könyvel el évente 8-9 milliárdos forgalmat, hogy bár az internetes kereskedelemben gyengébb, az ország egyik legnagyobb könyvesbolthálózatával rendelkezik. (A cég kiadói lábáról ítt írtunk részletesebben.)

Külön-külön a két cég a saját piacán igen erős pozíciókat épített ki magának az egyébként évek óta zsugorodó könyvpiacon, és ahelyett, hogy a jövőben egymással harcolnának, közös cégcsoportban próbálnak terjeszkedni. "A lépés mindkét fél részéről logikusnak tűnik, és beleillik a piacon zajló konszolidációba" - kommentálta a még versenyhivatali jóváhagyásra váró tranzakciót Kis Ervin Egon. A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke úgy érvel, hogy a Librinek szüksége van online jelenlétre, de vélhetően nagyon sok energiát és pénzt kellene áldoznia arra, hogy a később induló, de piacvezető Shopline-t beérje vagy netán megelőzze.

Olcsóbban tudnak működni

A Shopline-nak pedig szerinte kulcsfontosságú, hogy stabil raktározási és logisztikai háttere, valamint kiterjedt bolthálózata legyen, egyrészt azért, mert a gyors és pontos házhoz szállításhoz elengedhetetlen a kellő készlet, másrészt, mert a magyar netes vásárlók legalább harmada a személyes átvételt preferálja, vagy pusztán megnyugszik attól, hogy tudja, ha reklamálna, van hová besétálnia.

Forrás: Libri

Dunder Krisztián, a Digitális sikertörténetek című könyv szerzője szerint is ésszerű és kölcsönösen előnyös a fúzió, amellyel sokat spórolhat a két cég, miközben nagyobbá és erősebbé válik. Ha kiküszöböli az átfedéseket, akkor hosszabb távon kisebb költségekkel, így nagyobb profittal vagy akár alacsonyabb könyvárakkal működhet, véli Dunder. 

Félnek az Amazontól?

A két társaság egyébként hivatalosan azzal indokolta az egybekelést, hogy így eredményesebben tudják felvenni a versenyt a piac jelenlegi és jövőbeli szereplőivel. A nagy kérdés itt a könyves cégek vagy az e-kereskedők által évek óta kissé félve emlegetett amerikai óriás, az Amazon.com színre lépése, amely átrajzolhatja a piaci erőviszonyokat.

Az Amazon várható megjelenése - bár egyelőre nem több városi legendánál - valóban motiválta az egyesülést, ismerte el az [origo] kérdésére Starcz Ákos. A Shopline vezérigazgatója ugyanakkor nem tart attól, hogy a Librivel megerősödve ne tudnák felvenni a versenyt bármely nemzetközi konkurenssel, mert a cégcsoport a mostaninál jóval hatékonyabban fog tudni működni, az Amazonnak pedig nem lesz Magyarországon bolthálózata. Az egyetlen terület, ahol versenyelőnye lehet az amerikai társaságnak, az az e-könyvek piaca. Az Amazon ugyanis - Luxemburgban bejegyzett cégén keresztül - 3 százalékos áfával tudja teríteni az elektronikus könyveket, míg ezeket Magyarországon 27 százalékos fogyasztási adó drágítja. A nyomtatott könyveknél ekkora különbség nincs (a magyar áfa itt 5 százalékos).

Az Amazon persze nem csupán könyveket árul, hanem műszaki cikkeket is. Kis Ervin Egon ezért úgy véli, nem is elsősorban a könyvesekre jelent majd veszélyt, ha egyáltalán belép, és a konkurencia alá vág az áraival, hanem például az Extreme Digitalnek. De persze ez utóbbi cég is készül a megméretésre. Mint Várkonyi Balázs alapító tulajdonos Dunder tavaly ősszel megjelent könyvében kifejtette, a nagy külföldi versenyzők ellen is van jó stratégia. Szerinte a lokális termékek, a garancia, a magyar nyelvű segítség és a gyorsaság lehet az eszköz a multik ellen.

Az [origo] által megkérdezett szakértők nem tartanak attól, hogy a Shopline és a Libri házasságával kellemetlenül csorbulna a verseny, és ennek végső soron a vásárlók innák meg - dráguló könyvek formájában - a levét. Ezt Starcz Ákos is alátámasztotta, mondván, a 60 milliárd forintos teljes (online és nyomtatott) hazai könyvpiacon az egyesített cégnek legfeljebb 20 százalékos lesz a részesedése, a működés viszont jóval olcsóbb és hatékonyabb lesz. Ami pedig az olvasók kényelmét illeti, az interneten rendelt könyveket a jövőben jóval több helyen, szinte az összes Libriben át lehet majd venni.

Ki vesz meg kit?

A Shopline és a Libri egyesülése első ránézésre bonyolult konstrukció. "A legnagyobb hazai könyves webáruházat, a Bookline-t üzemeltető Shopline felvásárolja a Libri bolthálózatot és az azonos nevű internetes áruházat működtető társaság üzletrészeinek 100 százalékát. A részvények 67,70 százalékát a Libri-tulajdonos SQ Invest szerzi meg, a Shopline jelenlegi többségi tulajdonosa, a Közép Európai Kiadó és Média Zrt. (CEMP) pedig a részvények 27,31 százalékát tartja meg. A Shopline-webáruház Nyrt. továbbra is a tőzsdén marad, a két nagytulajdonos részvénypakettje mellett fennmaradó részvényeket továbbra is kisbefektetők birtokolják majd" - ez állt a tranzakció bejelentésekor kiadott közleményben.

Ezt nagyjából úgy lehet értelmezni, hogy a Shopline megveszi a Librit, de a közös cégben a Librinek lesz nagyobb tulajdona. Mivel a Shopline részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén is jegyzik, nem mindegy, mi történik a kisbefektetőkkel. Starcz Ákos elmondta, nem akarják kiszorítani a kistulajdonosokat, így akinek a fúzió bejelentése előtti napon volt mondjuk 0,1 százaléknyi Shopline-részesedése, annak a fúzió után is 0,1 százalékos lesz a tulajdona, csak már egy nagyobb, értékesebb cégcsoportban.