Egymilliárd dollárért vesz szexblogokat a Yahoo

Vágólapra másolva!
Vaskos akvizíciót jelentett be a Yahoo, az internetes óriás a Tumblr nevű népszerű mikroblogszolgáltatót vásárolja meg 1,1 milliárd dollárért. A Tumblr az optimista várakozások szerint is alig 100 millió dolláros bevételt termelhet idén, ráadásul telis-tele van olyan tartalmakkal, amelyek nehezen illeszthetők bele a Yahoo portfóliójába.
Vágólapra másolva!

1,1 milliárd dollárért vásárolja fel a Yahoo a népszerű mikroblogszolgáltatót, a Tumblr-t. Az AllthingsD értesülései szerint már pénteken egészen közel járnak a megegyezéshez a felek, az akvizíciót akár már hétfőn is bejelentheti a Yahoo vezére, Marissa Mayer. A Yahoo ráadásul - talán válaszul az élénk pletykákra - hétfőre sajtóbemutatót hívott össze, ahol megerősítette a híreszteléseket.

A Tumblr a Twitterhez hasonló mikroblogszolgáltatás, amely azonban nem korlátozza 140 karakterre a bejegyzések hosszát, viszont nemcsak linkként, hanem beágyazva is lehetővé teszi képek, videók, hivatkozások megjelenítését, újrapublikálását. A platform meglehetősen népszerűvé vált az elmúlt években, a Tumblr-en sajátos hangvételű közösség alakult ki, ráadásul a felhasználói bázis túlnyomó részben az online médiacégek számára kiemelten érdekes, 18-24 éves korosztályból kerül ki. A ComScore adatai szerint a Tumblr 117 millió látogatót vonzott áprilisban, miközben a Tumblr saját honlapján azt írja, közel 108 millió blognak ad otthont.

A Tumblr 2007 óta több sorozatban kapott tőkét kockázati tőke befektetőktől, a legutóbbi ilyen tőkeemelés mintegy 800 millió dollárra értékelte a szolgáltatást, annak ellenére, hogy a cég még lényegében nem talál rá megoldást, hogy hogyan termeljen bevételt a robbanásszerű növekedést mutató felhasználóiból.

A közösség a hagyományos hirdetési megoldásokat egyértelműen elutasítja, miközben a blogok tele vannak olyan sértő, szenzitív vagy pornografikus, sőt, sok esetben lopott tartalmakkal, amelyek egyébként is elriasztják a tipikus hirdetőket, és egy "komoly" médiacégnek sok fejtörést okozhatnak. Az utóbbi hónapokban a bejegyzések folyamába beépülő "natív" hirdetésekkel kísérletezik a cég, ami az első tapasztalatok alapján akár sikerrel is kecsegtethet. A Tumblr a Forbes információi szerint tavaly 13 millió dollár bevételt termelt, ami idén 100 millió dollárra hízhat. Az 1,1 milliárd dolláros vételár még ennek tükrében is igen vaskosnak tűnik.

Marissa Mayer érkezése egyébként a Yahoo-nál alaposan felpörgette az akvizíciós kedvet, a napokban röppent fel a hír, hogy 500 millió dollárért megvásárolnák a HuluTV-t, de az elmúlt közel egy évben több kisebb startupot is bekebelezett a vállalat. Az egymilliárd dollár feletti felvásárlás viszont már más tészta, különösen egy olyan célponttal, ahol egyelőre nem létezik még számottevő üzleti modell, a bevételek rendkívül gyenge lábakon állnak. A pletykák szerint Mayer egyébként nem mostanában szeretett bele a Tumblr-be, hanem még a Google menedzsmentjének tagjaként kezdte mérlegelni a felvásárlás lehetőségét.

A Tumblr felvásárlása nagyon hasonlítana arra, amikor egy éve a Facebook 1 milliárd dollárért felvásárolta az Instagramot, vagy amikor a Google 2006 1,65 milliárd dollárért megvette az azóta már pénztermelésben is egyre sikeresebb Youtube-ot. Ugyan utóbbi tranzakció már úgy tűnik, stratégiailag is helyes volt, évekig nagyon sok kritika érte, és valószínűleg a Yahoo-nak is sok kellemetlen kérdéssel kell majd megbírkóznia, mire valóban munkára tudja fogni a Tumblr-t, ha sikerül egyáltalán rátennie a kezét.

A Yahoo árfolyama eséssel reagált a csütörtökön, záráshoz közeledve felröppent pletykákra, a szerdai 27,65 dolláros csúcs után pénteken csak 26,52 dolláron zárta a hetet. Az elmúlt hetekben a Yahoo egyébként rácáfolt a csalódást keltő gyorsjelentés után megfogalmazott óvatos kommentárunkra is, és az általunk várt korrekciót nagyon gyorsan, alig egy hét alatt "letudta" a részvény, 25 dollár feletti szintekről 23 dollár alá süllyedt az árfolyam, de onnan ismét emelkedésbe kezdett. Úgy tűnik tehát, hogy a piac rendkívül pozitívan értékeli Marissa Mayer agresszív törekvéseit, hogy ismét növekvő pályára állítsa a vállalatot.