Mit néznek 500 ezer lakásban?

2013.05.22. 11:57

Az állam minden hatodik háztartásban átvehetné a tévékínálat kontrollját - más értelme nem nagyon lehet az Antenna Hungária államosítási szándékának. A MinDig TV megvétele azonban csak akkor eredményezne tényleges befolyást, ha a nézők még havi pár ezer forintot sem vállalnának azért, hogy a számos kínálkozó alternatíva egyikére pártoljanak át.

A Napi Gazdaság hétfői cikke szerint felmerült, hogy az állam megveszi az eladó Antenna Hungáriát (AH). Az egykor állami, majd svájci tulajdonú, jelenleg pedig francia TDF-csoport tulajdonában lévő cég két szempontból lehet érdekes: mint tévés-rádiós műsorszóró vállalat vagy mint egy alternatív, országos telekommunikációs hálózat alapjait hordozó cég, hiszen már kiépített alaphálózata és tornyai vannak. (A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium cikkünk megjelenéséig nem válaszolt kérdésünkre, hogy valóban van-e állami vételi szándék.)

A távközlési oldal érdemi hozadékot ma már nem jelentene az államnak, hiszen az elmúlt években az MVM csoportnál (MVM Net Zrt.) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-nél olyan országos hálózat épült ki, amelyhez az AH már aligha tud bármit hozzátenni.

Mit néznek 500 ezer lakásban?

Az AH üzemelteti azonban az országos analóg műsorszórást is, vagyis a szoba- és tetőantennával ingyenesen fogható három tévéadót (M1, RTL Klub és TV2) juttatja el a lakásokhoz. Nyolc éve még a magyar háztartások 38 százaléka kizárólag ezzel a módszerrel tévézett. Azóta a kábeles és műholdas megoldások népszerűek lettek, de még ma is 13-14 százalék csak kirakja az antennát, és úgy nézi a tévét.

Ráadásul elkezdődött az AH hálózatának digitális átállítása, és ez alaposan megnöveli a lehetőségeit. Így született meg a MinDig TV, amelynek van ingyenes és fizetős része. Az ingyenesben 7, a fizetősben további 23 csatorna fogható. Ha országszerte lekapcsolják az analóg sugárzást, akkor több csatornát is bele lehet majd pakolni a digitális részbe.

Az állam így egy olyan infrastruktúrát vásárolna meg, amely kínálatban rövid idő alatt versenyképessé válhat a kábeles és műholdas tévék családi csomagjaival, illetve (ingyenes vagy fizetős formában) a háztartások mintegy 17 százalékában alapvetően meghatározza a tévés kínálatot.

Körülbelül 500 ezer lakásról van szó, amelyek a felmérések szerint elsősorban a kábellel kevéssé ellátott vidéki településeken vannak, és azon belül is szegényebbek. Ők azok, akik havi pár ezer forintot sem kívánnak fizetni például egy korlátosabb műholdas csomagért.

Ezekben a háztartásokban az állam elvileg kontrollálhatná a tévés kínálatot - bár havi pár ezer forint vállalása esetén ettől bárki azonnal megszabadulhatna. A MinDig TV ingyen fogható részében ma a közszolgálati M1, M2, Duna és Duna World szerepel, emellett az RTL Klub, a TV2 és a Euronews nézhető. A fizetős részben a Hír Tv és az ATV egyaránt elérhető. A piacot a közlejövőben átrendezheti, ha a Hvg.hu értesülése szerint a Simicska Lajoshoz és Nyerges Zsolthoz kötött Infocenter.hu megveszi a TV2-t.

A lépés illeszkedne ahhoz a kormányzati elképzeléshez, amely szerint a stratégiainak tekintett ágazatokban - mint például a média, a bankszektor, az energetika vagy a távközlés - az államnak érdemes aktív szerepet vállalnia, elsősorban azért, hogy a szabályozás mellett közvetlenebb befolyása is legyen a piaci körülmények alakulására. A műsorterjesztésben ugyanakkor - eltérően a többi példától - elég nagy a verseny, és viszonylag alacsony árakon lehet előfizetésekhez jutni.

Egyszer már eladtuk

Az Antenna Hungária jelenleg a francia TDF tulajdonában van, az eladás szándéka a piaci hírek szerint már egy ideje lóg a levegőben, csak a vevő hiányzott az üzlethez. A magyar állam 2005 végén privatizálta a céget, a svájci Swisscom csoportnak adta el, a Fidesz akkori heves tiltakozása közepette.

A svájciak két részletben összesen mintegy 380 millió frankot (akkori árfolyamon körülbelül 63 milliárd forintot) fizettek az AH-ért, majd 2007 tavaszán busásnak mondható haszonnal, 540 millióért (81 milliárd forintért) adták tovább a TDF-nek. A franciák az elmúlt években jelentős összeget fordítottak az AH hálózatának fejlesztésére, de kérdéses, hogy ezt érvényesíteni tudják-e az eladási árban.