Káoszra számítanak a kamionosok

Vágólapra másolva!
Két fuvaros-szervezet is arra hívja fel a figyelmet, hogy az e-útdíj bevezetése nincs előkészítve. Ellátási gondok is lehetnek – állítják.
Vágólapra másolva!

Ha a jelenlegi tervek szerint indul az új e-útdíj rendszer akkor kaotikus helyzet várható a teherforgalomban, és vélhetően ellátási gondokra is fel kell készülni az országban – írja közleményében a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

A vállalkozások jelenleg súlyos információ-hiányban szenvednek a még nem kellően kidolgozott rendszer működésével kapcsolatban - írják. Az MLBKT-hoz több mint négyszáz kérdés érkezett az elmúlt héten.

A szervezet múlt heti konferenciáján elhangzott vélemények alapján azt írja, hogy a bevezetés előtt álló rendszer, a jelenlegi formájában komoly problémákat okozzhat a szállításokban.

Az MLBKT – csatlakozva más szakmai szervezetek álláspontjához – azt javasolja, hogy az elektronikus útdíj-rendszer bevezetését a vállalatok, vállalkozók megfelelő felkészülése érdekében legalább egy hónappal halasszák el.

Azt is szeretnék elérni, hogy a bevezetéskor legyen tesztüzem, amelynek ideje alatt – javaslatunk szerint három hónapig – enyhébb büntetési tarifát alkalmazzanak a hatóságok.

Az e-útdíj) bevezetése előtt 25 napos valós próbaidőre van szükségük a fuvarozóknak, különben kilométeres sorok alakulhatnak ki a határokon – közölte a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége is (Fuvosz) csütörtökön az MTI-vel.

A Fuvosz szerint nincs elegendő fedélzeti egység (OBU) sem a nemzetközi, sem a kizárólag belföldi fuvarozást végzőknek

fedélzeti egység hiányában vásárolható viszonylati jegy megvásárlásának betanulására - még a számítógéphez szokott járművezetőknek, vállalkozóknak is - kevés a június 20-tól rendelkezésre álló 10 nap - írják.

A határátkelőhelyeken azért alakulhat ki torlódás, mert - alternatív út hiányában - a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat.

Végül a fuvarozók szerint nem létezik az a kártya, amellyel fizethetnék az útdíjat. A kormány és a fuvarozók közti stratégiai megállapodás egyik pontja szerint kedvező kondíciójú kártyával hidalhatják át az útdíj miatti átmeneti likviditási zavart a vállalkozók.