Sok pénz ütheti a Fiat markát

Vágólapra másolva!
Közel 1 milliárd dolláros osztalékot, vagyis a jelenleginek a háromszorosát is bezsebelheti a Fiat a többségi tulajdonában álló Chryslertől. Egyszerűen azért, mert az amerikai vállalat újrastrukturálta hitelét, így már nem kötik annyira szigorú szabályok az osztalék meghatározásakor. A hírekre a Fiat árfolyama több mint 4 százalékot is ugrott, onnan azonban valamelyest visszakorrigált, de még jelenleg is 1 százalék körül emelkedik. 
Vágólapra másolva!

A Fiat akár háromszor nagyobb mértékű osztalékot is kaphat az idei évben a Chryslertől, mint amire eddig a legtöbben számítottak. Erre azért kerülhet sor, mivel az amerikai autógyártó újrastrukturálta hitelét, és az új megállapodás keretében sikerült kedvezőbb feltételeket elérnie, nyilatkozta a Bloombergnek egy neve elhallgatását kérő forrás. Ennek egyik eleme, hogy a korábbi 30 százalékos maximum osztalékkifizetési arányt 50 százalékra emelték.

A Chrysler 3 milliárd dollárt vett fel még 2011-ben, hogy abból fizesse vissza a 2009-ben az amerikai és a kanadai kormánytól kapott összeget. A refinanszírozással az amerikai cég körülbelül 50 millió dollárt spórol éves kamatköltségén.

A Chrysler 2,2 milliárd dolláros nettó profitot vár az idei vére vonatkozólag, valamint egy egyszeri 500 millió dolláros extra osztalékot is tervez. Ha a profitjának felét kifizetné a cég (1,1 milliárd dollár), az az egyszeri tétellel együtt 1,6 milliárd dollárt jelentene. Ennek az összegnek a Fiatra eső része lenne 936 millió, ugyanis az olasz autógyártó 58,5 százalékos résszel rendelkezik a Chryslerben. A közel 1 milliárd dollár nem csekély összeg, ugyanis a Fiat tavalyi nettó eredménye 456 millió dollár (348 millió euró) volt.

Egyébként a Fiat szeretné felvásárolni a maradék részt is, ami az amerikai autóipari munkások (United Auto Workers) szakszervezet nyugdíjalapjának (VEBA) kezében van. Ezzel megvalósulhatna Sergio Marchionne, mindkét cég vezérigazgatójának célja, hogy létrehozzon egy transz-atlanti autóipari vállalatot, annak érdekében, hogy versenyezni tudjon az olyan nagy autógyártókkal, mint a Volkswagen, a Toyota, vagy a General Motors. A tavasz folyamán azonban olyan hírek is napvilágot láttak, hogy a VEBA akár a tőzsdére is vinné csomagját, nem pedig az olaszoknak adnák el.

Forrás: Origo

Azért is lenne fontos a Fiatnak az amerikai gyártó, mert az utóbbi időben a Chrysler vált a Fiat csoport egyik legjövedelmezőbb márkájává. Hiszen míg Európában továbbra is küszködik az autópiac, az USA-ban sokkal jobb a helyzet, májusban például a Chrysler 11 százalékkal növelte eladott autóinak számát.

A Fiat árfolyama több mint 4 százalékot ugrott a hírekre, de onnan visszajött az árfolyam, és jelenleg már csak 1 százalék körüli pluszban áll.

A Fiat árfolyama (Milánó)

Forrás: Origo