Tényleg elszállt a Blackberry, csak nem úgy

2013.06.28. 13:19

Katasztrofális képet fest a Blackberry a nyitás előtt, a részvény közel 20 százalékos mínuszban áll a minden várakozást csúnyán alulmúló gyorsjelentése nyomán. A cég a várt vékonyka profit helyett veszteségről számolt be, ráadásul szemérmesen hallgat a túlélésében kulcsfontosságú BB10-es készülékek értékesítéséről is. Nagyon rossz gyorsjelentés, nagyon rossz piaci reakció, szóval a tegnap vázolt forgatókönyvek közül a legrosszabb következett be. Pedig bizonyos tekintetben mintha a gödör aljára ért volna a cég, bár elindulni még biztosan nem tudott kifelé.

Nem a poén csattant, hanem a pofon

A várt 8 centes profit helyett részvényenként 13 centes veszteséget jelentett ma a Blackberry a negyedéves gyorsjelentésében, miközben árbevétel terén is elmaradt az elemzői várakozásoktól.

A gyenge számokat tovább rontotta, hogy a venezuelai devizaleértékelés miatt 74 millió dolláros egyszeri veszteséget szenvedett el a cég az országban nyújtott szolgáltatási bevételei miatt. Mivel azonban a negyedévben összesen 84 millió dollárra rúgott a nettó veszteség, érezhetően nem csak ezen múlt a siker, bár e nélkül a tétel nélkül a cég tudta volna hozni a menedzsment által korábban előrejelzett nullszaldó körüli szintet.

A menedzsment viszont az aktuális negyedévre is azt jósolja, hogy üzemi szinten veszteséges lesz a cég az erőteljes verseny és a beruházási aktivitás miatt. A rendkívül ronda számokra sokaknak leeshetett az álla, a befektetők szinte azonnal 17 százalékos mínuszba ütötték a részvény árfolyamát a nyitás előtti kereskedésben, aztán még tovább szánkázott, 20 százalék közelében is járt a csúnya piros szám már.

Forrás: Origo

Furcsa titkolózás

A fő számoknál még szinte fontosabbnak mondható készülékértékesítések terén is meglehetősen furcsa a cég beszámolója, ugyanis az előző negyedévvel ellentétben nem tették közzé, hogy az összesen 6,8 millió darabra rúgó készülékeladás hogyan oszlott meg az új BB10-es készülékek és a régebbi típusok között. Márpedig ez a szemérmes hallgatás nem nagyon szokott másra utalni, mint hogy túlságosan gyengék a számok, ezért nem szeretné kitenni az ablakba a cég őket. A megelőző negyedévek átlagos árai és a mostani bevételi adatokra alapuló becsléseink szerint egyébként valahol 2,2-2,7 millió darab körül lehet a BB10 készülékek értékesítése, ami tényleg alacsonyabb a várakzásoknál.

Ez azért hatalmas probléma, mert lényegében a cég túlélése múlik azon, hogy sikerül-e beindítani egy új, modern, a megváltozott fogyasztói igényeket is kiválóan kiszolgáló rendszert és készülékeket. Az előző negyedév egymilliós BB10 értékesítése után az elemzők jellemzően 3-4 millió darabot vártak, de volt 5 millió darabos becslés is. A a teljes értékesítésre nagyjából 7,4 millió darab volt a konszenzus, ehhez képest a 6,8 millió darab ismeretlen összetételű eladási szám igen gyenge, hiszen közel 14 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest.

Mintha ugyanakkor fény csillanna az alagút végén a szegmensek szerinti árbevételbontásban, legalábbis ami a készülékértékesítéseket illeti, hiszen a negyedéves alapon növekvő eladott darabszámmal párhuzamosan a szegmens árbevétele is megnőtt, sőt, az egyetlen szegmens volt, amely növelni tudta árbevételét. Ilyen bővülési ütemet utoljára 2011 első negyedévében könyvelhetett el a cég a készülék divízióban, ami egyértelműen az új készülékeknek és operációs rendszernek tudható be. A szolgálatatási bevételek ugyanakkor tovább zsugorodtak a negyedévben.

Feltehetően szintén az új Blackberry Z10 és Q10 megjelenésének tudható be, hogy az egy készülékre vetített átlagos bevétel a készüléküzletágban 2009 közepe óta nem látott szintre emelkedett, ahogy a drágább új készülékek aránya megnőtt az értékesítésen belül. Az első negyedéves átlagos árból és a mostani bevételi adatokból viszont következtetni lehet az új telefonok részarányára is, így azt sejtjük, hogy a második negyedévben csak 2,2-2,7 millió darab lehetett a részesedése az új rendszerrel eladott készülékeknek.

Mégis mintha ez lenne a gödör alja

Mindezzel együtt egyébként a 12 havi gördülő módon számított (azaz minden pillanatban a megelőző egy év összegző) árbevétel zuhanása megállt, és az egy részvényre jutó veszteség sem mélyült tovább, ami alapján az is elképzelhető, leért a gödör aljára a cég. Egyáltalán nem fest jpersze jól a kép, hiába számítanak már az előttünk álló egy évben hajszálnyi profitra az elemzők, a gyenge készülékértékesítések arra utalnak, hogy rendkívül nehéz lesz megtalálni a növekedés motorját. Árbevétel-bővülés nélkül pedig minden egyéb lépés csak vergődést jelent a Blackberry számára.

Főként mivel a nyereségességet a költségek nehézkes lefaragása is visszafoghatja. A Blackberry által meghirdetett agresszív költségcsökkentési program felemás eredményt hozott eddig, az elmúlt negyedévben ugyanis a tovább már nem csökkenő árbevétel mellett is növekedett az értékesítési költségek aránya, javarészben az új termékek bevezetéséhez szükséges erőltetett marketingkampány miatt is. A kutatás-fejlesztési költségek aránya ugyanakkor csökkent a negyedévben, de még mindig kiemelkedően magas (javarészben persze az árbevétel elmúlt években látott zuhanása miatt).

A szimmetrikus háromszög átka

Tegnapi írásunkban arra mutattunk rá, hogy a Blackberry egy igen tekintélyes, szimmetrikus háromszögben mozgott az elmúlt hónapokban. Az alakzat pozitív olvasata szerint akár zászló is lehetett volna, ha felfelé tud belőle kitörni a részvény. A mai események alapján viszont hiú ábrándozás lenne erre számítani, a részvény lefelé, a háromszög másik szárán keresztül hagyta el a formációt. Bőven át is lépte a 13,5 dolláros szintet is, ahol a tegnapi technikai elemzésünk alapján minden korábbi feltételezés alaptalanná vált.

Ez pedig ugyanúgy tekintélyes elmozdulást sejtet az előttünk álló hetekre, hónapokra, csak éppen lefelé, csak ezek alapján az sem zárható ki, hogy valamikor a közeli jövőben még a 10 dolláros kerek szintet is leteszteli. Jósolgatni nem szeretnénk, hiszen ugyanúgy, ahogy tegnap arra figyelmeztettünk, hogy a gyorsjelentés alapjaiban rajzolhatja át a részvény életét, bármikor jöhet olyan esemény a reflektorfényben vergődő cégnél, ami hirtelen fordulatot okoz az árfolyammozgásban is.

BlackBerry napigrafikon (dollár)