Vágólapra másolva!
Lefagyott automaták, vak műholdak, felduzzadt sor a határon - elindult az e-útdíj rendszere. A HU-GO névre keresztelt, használat alapján fizetett útdíj rendszere egyelőre nem segíti a szabályokat betartani igyekvő fuvarozókat. Volt, aki inkább nekivágott jegy nélkül, de volt olyan is, aki az udvaron hagyta tizenöt kamionját, pedig előre átutalta az útdíjat.
Vágólapra másolva!
Horvát kamionosok intézik az e-útdíjat a letenyei határátkelőn Forrás: MTI/Varga György

"Regisztráltunk, feltöltöttünk kétmillió forintot a számlára, de a kódszámot nem kaptuk meg, ezért 15 kamionunk maradt az udvaron" - mesélte el a hétfő reggelét Bálega József, a Nyírtransz fuvarozó vállalkozás ügyvezetője.

Hétfő hajnalban indult az elektronikus útdíj rendszere, illetve csak indult volna, ha nem omlik össze kétszer is a reggel során. Függetlenül attól, hogy felkészültek-e vagy sem, zavart okozott a fuvarozóknál az indulás. A szabálykövető Nyírtransz inkább otthon maradt, van, ahol inkább mennek, még ha nem is fizetnek.

A 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek fizetniük kell július 1-jétől a legtöbb forgalmas útszakaszon. A jól működő rendszer úgy nézne ki, hogy a regisztrált járművek által megtett utat GPS segítségével mérik, és a megtett út arányában fizetnek az úthasználók. A műholdas rendszer viszont nem működik, a kamionosoknak automatából kell jegyet venniük.

Az ügyvezető beszámolója szerint a Nyírtransz egyik munkatársa Miskolcon próbált jegyet vásárolni, de az automata túlterheltséget írt ki. A kavicsot, homokot, köveket szállító teherautók hétfő délelőtt el se indultak inkább. A műholdas rendszerre felkészült cég még ha meg is tudná vásárolni a jegyeket, akkor is fordulónként újra az automatához kell mennie.

Terheléses támadás

Egy tablet számítógép kijelzőjén a kiszámított e-útdíj és az útvonal látható Forrás: MTI/Varga György

Az e-útdíj bevezetésével megbízott Állami Autópályakezelő szerint nem a túl sok igénylés miatt omlott össze a HU-GO nevű rendszer, hanem azért, mert terheléses támadás érte. Ez valószínűleg nem fog egyértelműen kiderülni, viszont a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint eleve nem lett volna szabad elindítani a HU-GO-t a tesztelések előtt. Giró-Szász András kormányszóvivő arról beszélt hétfőn, hogy a terveknek megfelelő volt az indulás, a támadást pedig kivizsgálják.

Karmos Gábor, az MKFE főtitkára a miskolci mellett több másik esetet is felsorolt, ahol nem működtek rendesen az automaták: Makón, Egernél, Hegyeshalomnál és Rajkánál biztosan voltak kamionosok, akik hiába próbáltak jegyhez jutni az automatáknál. Ez utóbbi határátkelőről jelentették, hogy egy nagyobb kamionos sor feltorlódott.

A főtitkár szerint azonban nemcsak a technikai hibákkal van gond, hanem a rendszer egészével. Például szerinte egy fuvarozónál egyáltalán nem ritka eset, ha menet közben derül ki, hogy nem az eredetileg megbeszélt, hanem egy másik telepre kell elvinni az árut. A már megvásárolt jegyet viszont a kamionos nem tudja visszaváltani, azaz potyára fizetett. Az sem normális a szakmai szervezet szerint, hogy bár elvileg a megtett úttal arányos a rendszer, valójában mégsem kilométerek után, hanem szakaszok után fizetnek. Így a fuvaros hiába hajt fel csak 100 méter erejéig egy 3 kilométeres szakaszon, fizetheti ki az egészet.

Nem egyszerű szabályosnak lenni

A HU-GO internetes oldala szerint az útdíjfizetésre kötelezettek vagy regisztrálnak (eddig 60 ezer járművet regisztráltak), vagy jegyet (úgynevezett viszonylati jegyet) vásárolnak. Csak a regisztráltak számára lesz elérhető a műholdas nyomkövetés, ez azonban még nem is működik. A fuvarosok számára nem maradt más, mint a jegyvásárlás, amelyet interneten, az ügyfélszolgálati irodán vagy az értékesítési pontokon, így az automatákból lehet elérni. A legkézenfekvőbb az internetes megoldás lenne, de a HU-GO tájékoztatója szerint ekkor nem lehet áfás számlát kérni, márpedig egy fuvarozó vállalkozásnál ez fontos szempont lenne.

Kamionsofőrök viszonylati jegyet vesznek az e-útdíj megfizetésére Budapesten az Ócsai út egyik benzinkútjánál lévő terminálnál Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az indulási gondok, a hibás weboldalak és a teljesen tájékozatlan külföldi szállítók együtt azt okozhatják, hogy ellátási gondok jelentkezhetnek. Karmos Gábor szerint ez hétfőn még nem valószínű, hogy megjelenik a boltokban, de a következő napokban nem kell meglepődni, ha valaki nem találja meg az árut a polcokon.

Üres áruházakra azért nem kell számítani, mert van, ahol egyszerűbben oldották meg a hétfői zavart. "Megyünk egyelőre ingyen" - mondta Vincze Zsolt, a Vinex fuvarozó cég ügyvezetője. Mivel az Eni olajtársaság benzinkártyájával nem tudtak még fizetni, szükséges mennyiségű készpénzük pedig nem volt, ezért nem fizettek. Reggel 10-ig átmenetileg kétszer is ingyenessé tette az autópálya-kezelő az úthasználatot, nem csoda, hogy bizonytalankodtak a cégek, fizessenek-e vagy sem. A Vinexnél sem arról van szó, hogy nem is akartak fizetni, de arra számítottak, hogy mint az autópálya-matricánál, itt is lehet az adott napon belül, viszont utólag fizetni. Utólagos díjfizetés azonban egyelőre nincs, de nem csoda, ha a cég erre számított. Tervezik ugyanis a bevezetését, de ez a lehetőség az indulásnál még nem volt elérhető.